Gå til innhold

Bakgrunn til portrett/baby/barn bilder?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med uryddige bakgrunner i heimen og lurer på om jeg skal gå til det skrittet å investere i en bakgrunn til formålet som beskrevet i tittelen. Jeg bør gjøre oppmerksom på at jeg ikke kommer til å bruke det veldig ofte eller proffesjonelt og er ute etter en ikke alt for dyr løsning.

Jeg har kikket litt på denne: Lastolite Bakgrunn stoff Bottletop Cover sort HiLite 1,5x2,15m med slep: http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=8084605

Men jeg har som sagt ingen erfaring eller viten om emnet og vil gjerne ha innspill og forslag til type bakgrunn, farge, størrelse ol.

F. eks.

• *Er sort rett farge på bakgrunn?
  • *Er 1,5m bredde bredt nok (må holde meg under 2,01m pga av plass)?
  • *Hva slags bakgrunn bør jeg ta mtp. enkelt å lagre uten å ta for mye plass mm?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bottletop HiLite Bakgrunn krever at man også har HiLite bakgrunn (denne som bottletop bakgrunnen festes til).

HiLite Bakgrunn (1.8mx2.15m á 4034,-)

+ bottletop HiLite bakgrunn

Ønsker du virkelig å svi av 5000 for bakgrunn? Du får bakgrunnen litt billigere om du reduserer størrelsen.

Du bør muligens se nærmere på Lastolite Collapsible Background :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Bottletop HiLite Bakgrunn krever at man også har HiLite bakgrunn (denne som bottletop bakgrunnen festes til).

Ønsker du virkelig å svi av 5000 for bakgrunn? Du får bakgrunnen litt billigere om du reduserer størrelsen.

Ahh, ønsker ikke å svi av så mye på bakgrunn nei :blush: , trenger bare noe jeg kan feste/henge opp på en vegg (og som gjerne kan dras ut på gulvet i tillegg, som en salgs L form) og som ikke tar så stor lagringsplass. Skjønner at jeg var på bærtur med bakgrunnen ovenfor og er taknemlig for alle tips jeg kan få, Er sort bakgrunn riktig farge for de fleste anledninger?

Lenke til kommentar

Et sånt kartstativ som henger i klasserom med noen papirruller på kan gjøre samme jobben. Sort, grått og hvitt papir med ca 2m bredde og 4-5 meter lengde er sikkert ganske billig.

Har du tenkt å kjøpe blitser, softbokser, paraplyer, reflektorer og sånt i tillegg? Eller har du et vindu i nærheten?

Lenke til kommentar

Du kommer kanskje langt med litt kreativitet... Har brukt scenetape og ensfargede laken med bra resultater....

Her holder vi Emma opp foran ei skyvedør :)

http://www.flickr.com/photos/guldhav/3271695428/

På disse tre har vi hengt opp et laken fra gardinstengene med tape

http://www.flickr.com/photos/guldhav/2761736899/

http://www.flickr.com/photos/guldhav/2762582236/

http://www.flickr.com/photos/guldhav/2762582036/

Og her har vi hengt et teppe ned fra kjøkkenbordet og festet litt julepynt på :)

http://www.photosight.org/photo.php?photoi...&ref=author

Pris for alt: kr 0,- (kanskje 20-30 kroner for tapen på europris :))

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Ahh, ønsker ikke å svi av så mye på bakgrunn nei :blush: , trenger bare noe jeg kan feste/henge opp på en vegg (og som gjerne kan dras ut på gulvet i tillegg, som en salgs L form) og som ikke tar så stor lagringsplass. Skjønner at jeg var på bærtur med bakgrunnen ovenfor og er taknemlig for alle tips jeg kan få, Er sort bakgrunn riktig farge for de fleste anledninger?

Standard Lastolite sammenleggbar bakgrunn (1.50 * 1.80 meter) kan fås i forskjellige farger. En variant er svart på en side og hvit på andre. Kan festes på veggen (både i landskap og portrett retning, stropper for å henge på knagg, spiker eller lignende), bruker denne selv en del - fungerer utmerket :)

Edit:

Du får noen som kan dras ut på gulvet i tillegg - koster litt mer, men ikke mye.

http://www.lastolite.com/plain-reversible-backgrounds.php (produkt nummer 6701 er det du ønsker).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Simen1: Jeg har tenkt å kjøpe en SB-900 i tillegg til SB-600'n som jeg har og vil sette disse opp til å bli styrt trådløst av kameraet. Har bestilt bouncer og softbox.

Jeg har ikke noe vindu direkte til det aktuelle rommet, men om jeg åpner en dør er det bare 2 meter til et vindu som kan gi litt lys.

shakudu: Ser bra ut det, kansje ikke så dumt. Men jeg må nok ut på lakeninnkjøp (hvertfall på sort) i så fall - men fikk noen fine tips der, takker. :yes:

TGB: Vet du hvor jeg kan få kjøpt den bakgrunnen du nevner (180x215) sort & hvit, finner den ikke på Scandinavian photo (i den fargekomb.)?

engekri: Skal sjekke IKEA, jobber jo ikke så langt unna...

EDIT: Ser at IKEA har en rullegarding som heter Tupplur som finnes i fargene sort og hvitt (180x195) til 249,- pr. stk. Det er et godt alternativ/tillegg til laken da de er lette å holde slette. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30049514

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

Laken (i ønsket farge) henges opp på vegg eller tak med tegnestift. Ha litt avstand til bakgrunn hvis en sliter med ujevne laken og en passelig DOF (jeg har mor som stryker de :p).

Det er en enkel og grei måte å mekke bakgrunn.

Edit: hun stryker ikke Dof, men lakene altså..

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Enkel løsning for bakgrunn:

Ensfarget eller mønstret lys grå el. (se på kaffebrus.com) en enkel slaveblits med litt styrke på, en pakke med color correction gels til blitsen (søk på ebay etter CTO, har selv kjøpt "Strobist Color Correction Gels All Flashes CTO Rosco ").

Ved å sette et fargefilter (gel) på blitsen som belyser bakgrunnen har du plutselig et stort utvalg av "bakgrunner" å velge mellom bare ved å bytte gel.

Du kan også skyte blitsen med gel gjennom glass el. for å få et mønster.

Forøvrig mange bra tips på strobist.com

Lenke til kommentar
TGB: Vet du hvor jeg kan få kjøpt den bakgrunnen du nevner (180x215) sort & hvit, finner den ikke på Scandinavian photo (i den fargekomb.)?

Interfoto har, om de ikke finnes på laget bør det ikke ta veldig lang tid å skaffe (kjøpte mine der). Produktnummer hos Interfoto er de samme som Lastolite benytter - bør forenkle søkeprosessen :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vis du skal kjøpe sort laken så anbefaler eg deg å åpne pakken å sjekke om at der ikke er skin i lakenet, du bør ha sort matt laken så det ikke blir skin av blitsen din.

Til nå har eg bare brukt veggen min hjemme som bakgrunn som da er hvit. Eg får en grå bakgrunn vis eg bare retter blitsen mot motivet, vis eg vil ha den helt hvit setter eg en ekstra blits på bakgrunnen. Dette har funket bra for meg.

Lenke til kommentar

Til TV-bruk pleier vi å bruke svart eller hvit molton, dvs filt som er laget til scenebruk.

Koster småpenger og virker bra.

Den svarte er også lystett, så om du trenger å blende et vindu for å slippe blandingslys er det et must.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tips og råd!

Jeg har akkurat kjøpt to rullegardiner av typen Tupplur en sort og en hvit (200x195) til drøyt 500,- kroner på IKEA. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30049514 Og får prøve meg frem litt sakte og forsiktig ;-)

Regner med at det er et greit utgangspunkt og så får jeg prøve og finne ut hva jeg savner etterhvert. Har forresten sett på Exposervice sine tilbud, men greier ikke å bestemme meg for noe der enda (mønster/farge), men ser at det kan være noen fine alternativer der som kan henges opp, har forresten bestilt stativ, kulehode og Five in one reflekssjerm av dem.

Lenke til kommentar

Konge med tupplur. Tror ikke du blir skuffet!

Til TV-bruk pleier vi å bruke svart eller hvit molton, dvs filt som er laget til scenebruk.

Koster småpenger og virker bra.

Den svarte er også lystett, så om du trenger å blende et vindu for å slippe blandingslys er det et must.

Der fine med molton er at det er brannsikkert, men tror det koster litt mer enn "vanlig stoff".
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, har ikke rukket det enda, men jeg har montert festene til rullegardinen på veggen. Jeg har planer om å teste litt i helgen, spesielt plassering av blitser og bruk av paraply, softbox (mini), diffuser ol. Er redd for at det blir tidsutløser og selvportretter da jentungen ikke har roen og madamen ikke har tålmodighet...

Så får vi se hva jeg kan rapportere ;)

Lenke til kommentar
Har du fått testet litt mer ut med dette?

Nå har jeg testet den hvite som bakgrunn med litt forskjellige lysoppsett. Jeg må si jeg er ganske/meget fornøyd, bakgrunnen blir slett og fin, men lyset avgjør hvor "hvit" den blir. Med en arbeidslampe rettet mot bakgrunnen (mellom motiv og bakgrunn) uten noe over og med to blitser skrått mot motivet blir bakgrunnen veldig varm, det blir lampen også ;-) Men hvis jeg setter en blits mellom motivet og bakgrunnen blir det et hvitere resultat. Jeg har ikke fått prøvd med veldig mange forskjellige innstillinger men hadde hvitbalanse som auto.

Bildet nedenfor er tatt slik:

post-131764-1238081506_thumb.jpg

Bakgrunn med stol jeg satt på, arbeidslampen står på gulvet mellom stol og bakgrunn og peker skrått oppover.

post-131764-1238081631_thumb.jpg

Til høyre nede pekende oppover står en SB-600 med en liten Lumiquest softboks. Til venstre oppe står en SB-900 bak en shoot trough paraply og i midten står kameraet med en softscreen over den interne blitsen NB! Den interne blitsen ble ikke benyttet i bildet nedenfor. Har tonet ned rundt utstyret,da det ser for j..... ut ;-) Som dere sikkert ser er det her snakk om korte avstander, rommet er ikke mer enn drøyt et par meter fra vegg til vegg

post-131764-1238082153.jpg

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

Du bør styre unna lys/blits kombinasjoner som har ulik fargetemperaturer - resultatet blir somregel mindre heldig siden hvitbalansen blir vanskelig.

For portrett er det en fordel med lys som er rundt 5200-5600 Kelvin ("dagslys"). For produktfoto kan man fint bruke lengre lukkertid og wolframlampe (tungsten) på rundt 3200 Kelvin.

Edit:

Hvit bakgrunn får man ved å ha blitsen eksponert 2 trinn over den/de andre blitsene. Da blir bakgrunnen overeksponert og hvit.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...