Anew Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 En av de første "testene" jeg leste (på dpreview for noen år siden), som sammenlignet Sigmaen med Nikons legendariske 28/1.4, konkluderte med at det testeksemplaret var nærmere f/1.2. (forøvrig ingen overraskelse at Nikkoren totalmoste Sigmaen på skarphet i den sammenligningen... ) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Sigmaen var mao. "lysere" enn Nikkoren ved samme blender.Du har kanskje ikke objektivene tilgjengelig, men det hadde jo selvfølgelig også vært interessant om du sjekket dette på f/2.8 på begge objektivene. Her skal ideelt sett objektivene gi nøyaktig samme eksponering, men Sigma har en tendens til å være lysere enn andre, det har jeg også hørt før. Er forøvrig litt forskjell på f/1.4 og f/1.8, men f/1.4 og f/1.6 er like (1/3EV). Ser heller ikke at blenderen rører seg (det gjør man til f/1.8, da er det en ørliten forandring ytterst). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Nikkoren har jeg ikke uten videre tilgjengelig for sammenligning, men jeg har tenkt meg en tur på JP i lunsjen i dag, så jeg kan jo gjøre en kjapp sammenligning, om de har et eks tilgjengelig. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Tja, det er jo ikke usannsynlig at det er forskjell i både brennvidde og blenderåpning fra system til system, selv om det i utgangspunktet skal være samme optikk. Men F- og K-fatningene har jo nesten samme registeravstand, så det burde jo ikke være så stor forskjell Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 d'oh! Jeg har jo ikke med meg Sigmaen i dag, så en eventuell sammenligning må vente til mandag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå