Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Ufattelig treg pc! :(

Anbefalte innlegg

jeg har akkurat kjøpt meg ny pc, har bygd den selv.

men problemet er att den er så ufatterlig treg, jeg kjører 64 bit vista ultimate. enda ett problem er att jeg bare får opp 3.24 gb instalert ram når jeg egentlig har 6. Vet noen om en grund til att dette skjer ?! :cry:

dette er datan min:

Hovedkort: XFX X58 SLI, Socket-1366 DDR3, ATX, 2xGbLAN, SLI & CrossFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x16

prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed

RAM: OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT 3x Platinum Z3 XTC 2GB, CL7-7-7-24, 1.65 Volts, 240pin

Strømforsyning: Tagan TG800-BZ 800W, Pipe Rock, Modulær 2x 6-pin, 2x 6+2-pin, 20/24pin, 14x SATA

skjermkort: XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, Core 240x2, Graphics Plus, 3D Stereo, CUDA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rart... Men det med at du ikke får brukt mer enn 3,24 Gb ram var litt rart... Høres ut som om du har 32bits operativsystem :hmm:

Sikker på at prosessorkjøler sitter helt inntil prosessor?

ja, det syns jeg og. vet att det blir slik i 32 bit system, men jeg har jo 64 bit. så forundrer meg fælt det der. prosessorkjøler sitter helt inn til. akkurat sjekket.

frustrerende greier :(

Lenke til kommentar
Rart... Men det med at du ikke får brukt mer enn 3,24 Gb ram var litt rart... Høres ut som om du har 32bits operativsystem :hmm:

ja, det syns jeg og. vet att det blir slik i 32 bit system, men jeg har jo 64 bit. så forundrer meg fælt det der. prosessorkjøler sitter helt inn til. akkurat sjekket.

Og du er sikker på at prosessorkjøleren virker? (at den har strøm osv.)

Lenke til kommentar

Og du er sikker på at prosessorkjøleren virker? (at den har strøm osv.)

ja. har en zalman 9900 cpu kjøler og vifta går som bare det og ledlyset lyser. ganske sikker på att det ikke er noe galt med den.

Lenke til kommentar
jeg har akkurat kjøpt meg ny pc, har bygd den selv.

men problemet er att den er så ufatterlig treg, jeg kjører 64 bit vista ultimate. enda ett problem er att jeg bare får opp 3.24 gb instalert ram når jeg egentlig har 6. Vet noen om en grund til att dette skjer ?! :cry:

dette er datan min:

Hovedkort: XFX X58 SLI, Socket-1366 DDR3, ATX, 2xGbLAN, SLI & CrossFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x16

prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed

RAM: OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT 3x Platinum Z3 XTC 2GB, CL7-7-7-24, 1.65 Volts, 240pin

Strømforsyning: Tagan TG800-BZ 800W, Pipe Rock, Modulær 2x 6-pin, 2x 6+2-pin, 20/24pin, 14x SATA

skjermkort: XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, Core 240x2, Graphics Plus, 3D Stereo, CUDA

Gå i bioen og aktivere memory remap eller hva det hetet for å utnytte fult ram i 64bit OS. Står i manualen til hovedkortet, rtfm.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Har du overklokka noe? PRøvd å kjøre minnetest?

har ikke overklokka nei. tenkte jeg skulle vente med det. kjørte en minnetest i stad og da fant den ingen feil.

Du prøvde ikke hva duden i posten over her har skrevet? Derfor du ikke får opp mer minne enn 3,2GB.

Ellers kan det være en god ide å la noen som er litt kyndige til å ta en titt på maskinen din fremfor at du selv skal kløne det til værre enn det er nå.

Lenke til kommentar

har ikke overklokka nei. tenkte jeg skulle vente med det. kjørte en minnetest i stad og da fant den ingen feil.

Du prøvde ikke hva duden i posten over her har skrevet? Derfor du ikke får opp mer minne enn 3,2GB.

Ellers kan det være en god ide å la noen som er litt kyndige til å ta en titt på maskinen din fremfor at du selv skal kløne det til værre enn det er nå.

prøvde det, fikk opp 4 gig ram da :) men mangler fortsatt 2. logisk att det er feil med rambrikken da eller? har fått en som er litt data "geek" til å se på den, men han skjønte ikke så mye han heller. det er vel ikke mulig å sende inn egenbygd data ? til foreksempel komplett..?

Lenke til kommentar

prøvde det, fikk opp 4 gig ram da :) men mangler fortsatt 2. logisk att det er feil med rambrikken da eller? har fått en som er litt data "geek" til å se på den, men han skjønte ikke så mye han heller. det er vel ikke mulig å sende inn egenbygd data ? til foreksempel komplett..?

Hvis biosen får opp 6gig bør du reinstallere os'et ditt før du sender den noen plass.

Lenke til kommentar
Prøv med en og en minnebrikke så finner du ut om noen av de er dårlige.
da har jeg prøvd det, og jeg blir ikke akkurat mer klok. for uansett hvilke brikker jeg har i, får jeg 4 gig ram. hvis jeg bruker brikke "1" og brikke "2" får jeg 4 gig bruker jeg brikke "1" og "3" får jeg 4 gig og bruker jeg brikke "2" og "3" får jeg også 4 gig xD

får 2 gig uansett hvem av de jeg bruker hvis jeg bruker bare en. får opp 4 gig i bios, men bruker jeg cpu-z får jeg opp 6.

(takk for hjelpen så langt folkens)

Lenke til kommentar
Nå har jeg endelig fått det til :D mye krongling, men gikk til slutt. nå er pcn drit kjapp med 6 gig ram ^^

takker så meget for alle tips :)

Veldig fint om du også poster løsningen og hva som var problemet, ettersom det er mange som har svart på tråden din og brukt tid på å hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg endelig fått det til :D mye krongling, men gikk til slutt. nå er pcn drit kjapp med 6 gig ram ^^

takker så meget for alle tips :)

Veldig fint om du også poster løsningen og hva som var problemet, ettersom det er mange som har svart på tråden din og brukt tid på å hjelpe deg :)

ja, klart ;) måtte stille på voltagen på rambrikkene, også hadde jeg, dum som jeg er, setti rambrikkene i feil spor. trudde faktisk ikke det var forskjell på det. når jeg satt de i riktig og stilte på voltagen fikk jeg 6gig.

før jeg gjorde det gikk rambrikkene på enkelt kanal, og 4 gig. nå kjører de på trippel og er på 6 gig. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...