OV-103 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hvordan vi ser ut er for det meste kodet i DNAet vårt. Etter hvert som forskere får større og større kunnskap om genene så åpner jo det for et stort spørsmål. Vil det i fremtiden bli mulig å finne ut hvordan noen ser ut ved hjelp av en dråpe blod? Nå vil det jo være umulig å se kroppsvekt og fysiske skader, men å få en grunnleggende 3D modell av en person basert kun på en dråpe blod? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg tror DNAs innflytelse på vårt endelige utseende er reell nok, men at det er såpass mange andre faktorer som spiller inn, derav noen ukjente, at det beste vi muligens kan få til er en modell av hvordan vi kan komme til å bli seende ut uten påvirkning fra disse andre faktorene. Sluttresultatet vil variere individuelt. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Sant nok, men er det noe forskning på hvor mye en person avviker fra "koden sin" ved normal påvirkning? Da tenker jeg på f. eks eneggede tvillinger som har levd separate liv. Vil en sånn grunnmodell være nøyaktig nok til å f. eks brukes i kriminaletterforskning? Edit: Nå er dette bare en avisartikkel, men den antyder jo at disse eneggede tvillingene har meget likt utseende selv om de har vært separert fra fødselen og hatt forskjellig oppvekst. Om en kommer så langt, så burde det jo være mulig å lage en algoritme som gjør modellen eldre basert på oppvekst i et vanlig vestlig samfunn. Mulig dette bare er tåpelig tankespinn, men det dukka bare plutselig opp i hodet mitt på morgenkvisten Endret 6. mars 2009 av OV-103 Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Samme mor fødte dem, så de ble vel utsatt for noenlunde de samme påvirkningene som fostre. Ikke et argument for/mot konseptet, men kan være verdt å nevne. Uansett, jeg vil tro det vil bli mulig å bygge en modell - hvor nøyaktig den blir er et åpent spørsmål. Mener å ha sett konseptet som science fiction (f.eks. en vordende mor får se et hologram av barnet i voksen utgave), men kjenner ikke til forskning av typen blod->3D-modell. Nærmeste jeg har sett er medisinsk scanning av noe for så skape et bilde fra dette (eks. på teknikk: http://en.wikipedia.org/wiki/Volume_rendering), men selv om dette kan se skikkelig stilig ut er det uhyre primitivt i forhold til hva som etterlyses her. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Vil det i fremtiden bli mulig å finne ut hvordan noen ser ut ved hjelp av en dråpe blod? Nå vil det jo være umulig å se kroppsvekt og fysiske skader, men å få en grunnleggende 3D modell av en person basert kun på en dråpe blod? Jeg vil si ja. Teoretisk så er dette en mulighet i en forholdsvis fjern framtid. Selv nå er det f.eks å gjenskape det aktuelle menneskets ansiktsform rent antomisk hvis man har en hodeskalle, for skallens form har avgjørende betydning for ansiktets form. Vi har jo alle de samme ansiktsmusklene, så skallens form er det som avgjør ansiktstrekkene. Faktisk er det sånn at hvis man transplanterer et ansikt fra en donor til et annet menneske, så får dette nye ansiktet trekkene til det ansiktet som er fjernet, pasienten vil altså ikke ligne på donoren etter transplantasjonen. Så hvis en fullstendig kartlegging og konsevensanalyse av DNA-et gir et verktøy til å beskrive dette menneskes hårfarge, øyenfarge, hudtone, skalleform og kroppsbygging, så vil vil selv dagens kunnskaper på anatomiens område kunne gi et sannsynlig utseende. Men som du sier, det vil fortsatt være ukjente faktorer, som fedme, skader gjennom livet, sykdommer, sminke, hårfrisyrer, plastisk kirurgi og så videre som vil kunne påvirke utseendet utover det som ligger programmert i DNA-et. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 En annen ting som gjør dette uhyre komplisert er at DNA kun bestemmer hva hver enkelt celle skal gjøre. Det sier såvidt vi veit i dag ikke så mye om hvordan helheten skal bli, kun hvordan hver enkelt celle skal jobbe i de forskjellige områdene. Derfor så må jo alt dette simuleres etter DNA koden sånn at man til slutt får et bilde av hvordan hele kroppen/ansiktet skal se ut utvendig, og det er for å si det mildt uhyre komplisert. Det som derimot kan gjøres siden det aller meste av menneskers DNA er helt likt, så kan man utelukke det som er likt, og så se på det som står igjen og prøve å se sammenhenger mellom trekk i utseende og DNA- kode fra en stor forsamling folk med både likheter og forskjeller. Fremdeles veldig komplisert og vanskelig å finne ut av, men lettere enn å simulere all celleaktivitet vil jeg tro. Når vi veit mer om hvordan DNA koden og kjemien rundt dette virker, så er det nok mer håp for at sistnevnte mulighet blir lettere. DNA koden har faktisk veldig mange likheter med programmeringsspråk som vi har laget for datamaskiner. Det inneholder referanser til andre steder i koden, redudant kode/skippede seksjoner som er tydelig merket med en spesiell liten sekvens kode før og etter, osv... Dette er helt mulig, men pga at DNA koden kun forteller kjemien i hver enkelt celle, så vil jeg tro det enkleste å finne ut av er sånne ting som genetisk hudfarge, øyenfarge, hårfarge ol. Sånne ting som lengde på nese kan være avgjordt av mange forskjellige genetiske faktorer som bestemmer utviklingen i nesebeinet, det som er bak nesebeinet ol. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 At oppskriften i DNA-et faktisk gir hver enkelt sitt spesielle utseende bevises av spesialtilfellene, nemlig de eneggete tvillingene. Uansett hvor lang tid som går og uansett hvor forskjellig oppveksten deres er, så ligner de på hverandre så mye at dette ikke kan være tilfeldig, det må være programmert i DNA-et. Så at det burde være (i hvert fall teoretisk) mulig å dekode programmeringen i DNA-et og der i gjennom kunne generere en forholdsvis nøyaktig og naturtro datamodell av denne menneskes utseende, det er forholdsvis sikkert. Spørsmålet er bare når, og om dette i det hele tatt er ønskelig (f.eks fordi potensielle foreldre da kan velge bort kommende barn som ikke tilfredstiller deres egen utseendesmak). Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Man får plass til alt DNAet på en CD, har jeg hørt. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Spørsmålet er bare når, og om dette i det hele tatt er ønskelig (f.eks fordi potensielle foreldre da kan velge bort kommende barn som ikke tilfredstiller deres egen utseendesmak). Sant nok. Det er meget store etiske spørsmål ved hele greiene. Men jeg tror ikke den etiske bariæren kommer til å stoppe en sånn teknologi fra å bli en realitet. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 At oppskriften i DNA-et faktisk gir hver enkelt sitt spesielle utseende bevises av spesialtilfellene, nemlig de eneggete tvillingene. Uansett hvor lang tid som går og uansett hvor forskjellig oppveksten deres er, så ligner de på hverandre så mye at dette ikke kan være tilfeldig, det må være programmert i DNA-et. Så at det burde være (i hvert fall teoretisk) mulig å dekode programmeringen i DNA-et og der i gjennom kunne generere en forholdsvis nøyaktig og naturtro datamodell av denne menneskes utseende, det er forholdsvis sikkert. Spørsmålet er bare når, og om dette i det hele tatt er ønskelig (f.eks fordi potensielle foreldre da kan velge bort kommende barn som ikke tilfredstiller deres egen utseendesmak). Det eneste jeg kan se som undergraver dette argumentet er at begge under det tidligste utviklingsstadiet har oppholdt seg et sted med så godt som identiske forhold, nemlig samme livmor. Det er rimelig å tro at de tidligste forholdene er de aller viktigste, og avvik her vil forplante seg i videre utvikling. Finnes det eneggede tvillinger som ikke har vokst i samme livmor, mon tro? Det kunne vært interessant å se hvor store forskjellene eventuelt kunne bli ved ulike vekstforhold, men man leker visstnok ikke med slikt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Finnes det eneggede tvillinger som ikke har vokst i samme livmor, mon tro? Det er svææært usannsynlig, antagelig ikke mulig uten ved kirurgiske inngrep. Ca 4% av alle kvinner har 2 livmorer, men det er ytterst sjelden at noen mødre blir gravide i begge livmorene samtidig. Og da er det nok overveiende sannsynlig toeggete tvillinger, som altså ikke er mer like enn søsken flest (jeg gikk i klasse med et par toeggete tvillinger på barne- og ungdomskolen, ei jente og en gutt). Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg tenkte et øyeblikk på kunstig befruktning utenfor livmoren hvor cellen deler seg før de to blir plassert hos forskjellige mødre. Det virker meget lite trolig at noe slikt har forekommet, selv om det skulle være mulig. Selv med to livmorer hos samme person er det vel fremdeles snakk om så godt som identiske forhold, iallfall ikke særlig mer ulikt enn for to celler i samme livmor. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Man får plass til alt DNAet på en CD, har jeg hørt. I komprimert ASCII så må du ha en DVD. Hele DNA koden til et menneske tar ca 3GB mener jeg at det var. Kan lastes ned faktisk for de spesiellt interesserte , men de som ikke har veldig stor innsikt i dette får ikke noe ut av det. Det er bare masse "bits", altså A, T, G og C bokstaver sortert etter kromoson. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hvis dette skulle vise seg å være sånn noenlunde mulig, ville det jo vært helt ekstremt nyttig i etterforskning. Lenke til kommentar
kottila Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hvordan vi ser ut er for det meste kodet i DNAet vårt.Etter hvert som forskere får større og større kunnskap om genene så åpner jo det for et stort spørsmål. Vil det i fremtiden bli mulig å finne ut hvordan noen ser ut ved hjelp av en dråpe blod? Nå vil det jo være umulig å se kroppsvekt og fysiske skader, men å få en grunnleggende 3D modell av en person basert kun på en dråpe blod? Du får jo ikke frem forskjellene i regulering av DNA uttrykk i DNA profil og skulle tro den hadde mye å si for utseende å si. Man (proteomikere) sier jo at DNA er det som er kan skje, mens proteiner viser hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå