xypher606 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Ja jeg passer alltid på å vise stor respekt for lokalbefolkningen når jeg som utenforstående kommer nedover for å kose meg. Har aldri hatt noe trøbbel noe sted jeg har vært Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg er ingen ekspert, men de er vell ikke de rikeste der borte? Er kanskje ikke rart de blir litt irritert når det kommer masse turister ditt. Og de vet akkurat hvorfor, det er ikke sol og lange strender, det er ikke den gode maten eller de berømte kjendisene. Folk kommer stortsett for å "utnytte" fattigdommen deres. (Nå legger jo turister igjen penger i landet som styrker økonomien, men er ikke nødvendigvis at alle ser slik på det) Da det er sagt så har jeg aldri møtt et menneske fra den siden av Europa som ikke er et sosialt geni. Har hatt mange Polakker, latvere og litauere som har leid hos oss. De har små "fester" hver dag, kommer masse folk og de sitter å prater og koser seg. De hjelper alltid til om vi spør om det, og de er alltid hyggelige. De har vell kanskje en liten annen holdning når de er i utlandet? Det er nesten vert å dra til riga kunn for å gå i gammle byen, det er noen fantastiske bygninger. Det er mye man kan dra dit for annet enn att det er billig. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Har ikke vært i så mange Østblokk land, har vel bare vært i Polen. Synes dog ikke stemningen var så dårlig der. Synes generelt folk var veldig hyggelige der jeg, hjelpsomme og hyggelige i de fleste butikker, selvom de knapt kunne et ord engelsk. Opplevde heller ikke landet som så veldig fattig, ble veldig overrasket da jeg så svindyre Porscher, Mercedeser og BMWer midt i Krakow, til og med midt i finnanskrisen! Biler jeg faktisk ser svært sjeldent i Norge. Men så var jeg sikkert ikke i de fattige strøkene heller da. Har bare vært syd, vest og nord i Polen, ikke øst. Hørt at det skal være mye fattigere der, noen som kan bekrefte/avkrefte det? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Da er det bare et svar. Sarajevo. Sarajevo er en vennlig og vakker by. Jeg kunne godt tenke meg å bo i Sarajevo, og det sier sitt når jeg er en ganske norsk fyr som er veldig glad i Norge. Du må huske på at Jugoslavia ikke var typisk kommunist land, de brøt tidlig med Sovjet, folk fra Jugoslavia fikk lov å reise fritt til utlandet, samt at Jugoslavia hadde turisme fra tidlig av, mest på grunn av den vanvittige kysten og tilgang til Adriahavet. Her var Jugoslavia i særklasse, noe som Tito og resten av kommunistregjeringen var liberale nok til å utnytte. Dermed er kulturen der meget annerledes enn det du møter i Baltikum, som var under sterk påvirkning av sentralstyre i Sovjet. Sarajevo er europisk historie i miniatyr. Bare ved å gå gjennom ”bascarsija” (gammel byen) og hele veien til bygninger av Momo og Uzejr (ca ved krysse til den sentrale tog stasjonen), så kan du følge med hvordan europisk historie utvikler seg. Men det skal sies at det ikke var så hyggelig å være der under krigen, byen var ikke til å kjenne igjen i forhold til før krigen og etter. Sentralparken var i krigen mer eller mindre hugget ned fordi folk trengte ved. Det var ikke ett eneste bygning som ikke var pepret av granat-splinter og kuler av diverse kaliber, alt fra små 765 til 9 mm osv. Heldigvis har de klart å bygge byen tilbake til det gamle, til tross for noen mindre spor etter krigen. Den berømte tunnelen under flyplassen, som skilte serbere og resten av befolkningen, er fremdeles intakt og gjort om til museum. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Kunne ikke være enigere. Tunnellen er dessverre rast sammen, men jeg forsøkte meg på å løpe gjennom det som er igjen av den med en typisk sekk på ryggen, og det var mildt sagt hardt. Det som kanskje er mest toneangivende med Sarajevo for min del er alle gravlundene. De er overalt, og gjorde i alle fall et svært sterkt inntrykk på meg. Andre ting man kan se er selvfølgelig kulehull i hodehøyde på en side av en gate. Går man over gaten ser man lignende kulehull der. Ett sted hadde noen dekket et kulehull med gips, og formet et ansikt. Jeg antar det er ment å bety noe. Ellers kan du også se alle granatnedslagene i fortau og asfalt, som roser. Der rosene er malt røde døde noen. Det er en sterk opplevelse å møte denne byen, og det tidligere Jugoslavia er i alle tilfeller et svært interessant reisemål. For søtmunner er også konditorene i Sarajevo noe det er verdt å ta en titt på. Nydelig smørbakst. Da jeg var på Balkan i fjor var i alle tilfeller krigen en vesentlig del av det vi fokuserte på. Men det er og blir en herlig by. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Kunne ikke være enigere. Tunnellen er dessverre rast sammen, men jeg forsøkte meg på å løpe gjennom det som er igjen av den med en typisk sekk på ryggen, og det var mildt sagt hardt. Det som kanskje er mest toneangivende med Sarajevo for min del er alle gravlundene. De er overalt, og gjorde i alle fall et svært sterkt inntrykk på meg. Andre ting man kan se er selvfølgelig kulehull i hodehøyde på en side av en gate. Går man over gaten ser man lignende kulehull der. Ett sted hadde noen dekket et kulehull med gips, og formet et ansikt. Jeg antar det er ment å bety noe. Ellers kan du også se alle granatnedslagene i fortau og asfalt, som roser. Der rosene er malt røde døde noen. Det er en sterk opplevelse å møte denne byen, og det tidligere Jugoslavia er i alle tilfeller et svært interessant reisemål. For søtmunner er også konditorene i Sarajevo noe det er verdt å ta en titt på. Nydelig smørbakst. Da jeg var på Balkan i fjor var i alle tilfeller krigen en vesentlig del av det vi fokuserte på. Men det er og blir en herlig by. Tunnelen var i Dobrinja, jeg oppholdet meg ikke så langt unna under krigen, nabo delen Mojmilo og Alipasino. Den ble flittig brukt under krigen for import av varer fra den serbiske siden som hadde mye større tilgang til forskjellige goder som du kunne bare drømme om på den andre siden. Mange mistet livet ved å krysse den h…….. flyplassen, ofte på grunn av en pakke sigaretter. Mojmilo og Dobrinja var spesielt hard rammet siden serbere brukte tung artilleri fra bydelen Nedzarici. Det var psykisk midt sagt irriterende. Tunnelen er vel delvis rast sammen, jeg er der nede hvert år og den var fremdeles der, uten at jeg har besøkt den hver gang jeg er der nede. Granatnedslagene i fortau og asfalt er fremdeles synelig, helt korrekt. Men jeg syns dem har fått det bra til hvis vi tar i betraktning at de mangler ressurser, samt at de har et styresett som er så innviklet at de fleste akademikere, og medlemmer av parlamentet, ikke forstår seg på. Beslutningssystemet er tregt og preget av korrupsjon, dermed er det vanskelig å komme frem til konsensus. Men likevel, og som du sier, det er en herlig by Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg mener ærlig talt at det er viktig å ikke fjerne disse små bitene som forteller en historie. Men nå er det selvfølgelig byens innbyggere som avgjøre det. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Jeg var på restaurant i Riga, maten var kjempegod og servicen var ikke dårlig, men veldig kald. Alle hadde steinansikt og svarte stort sett "yes" eller "no". Og servitøren sa ikke ett ord, bare ga meg og vennene mine ett kaldt blikk når han serverte maten. Fortrakk ikke en mine. Så det er nok slik du sier McHalvorsen, at de prøver å ikke vise glede før de virkelig trenger det. Jeg opplevde lignende ting i Moskva. Jeg måtte for eksempel bruke flere minutter og alle mine få russiske gloser på å overbevise jenta på andre sida av disken at hun virkelig burde selge meg noen epler. Moskovittene kjenner ikke til ting som service og selgermentalitet. Jeg tror det henger sammen med den gamle kommunistiske kulturen. Man trengte ikke være blid og hyggelig for å få solgt ting eller beholde jobben. Men jeg følte meg aldri utrygg, og bortsett fra det jeg nevnte er Moskva det stiligste stedet jeg har vært. Endret 7. mars 2009 av Thendrup Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Jeg var på restaurant i Riga, maten var kjempegod og servicen var ikke dårlig, men veldig kald. Alle hadde steinansikt og svarte stort sett "yes" eller "no". De kan ikke mer engelsk, tror du de fikk lære engelsk når de gikk på skole? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg var på restaurant i Riga, maten var kjempegod og servicen var ikke dårlig, men veldig kald. Alle hadde steinansikt og svarte stort sett "yes" eller "no". De kan ikke mer engelsk, tror du de fikk lære engelsk når de gikk på skole? Når jeg var der var de fleste servitører unge folk, og de kunne greit engelsk, men de ordla seg fortsatt slik trusefar skriver,-kort og lite "hyggelig". Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hvilke språk som snakkes i diverse østblokkland er forskjellig. Eldre mennesker snakker nesten uten unntak en del russisk og tysk, mens yngre mennesker snakker mer engelsk. Under den kalde krigen skulle man lære russisk, etter den kalde krigen ble det faset mer over på engelsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå