Gå til innhold

Føler meg utrygg i østblokk land

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg er i ett østblokk land og i storbyer som f.eks Tallinn, Riga, Kraków, Moskva +++ så føler jeg meg veldig utrygg, uvelkommen, svak og forsvarsløs. Jeg får samme følelsen når jeg prater med folk derfra. Jeg føler meg som en uønsket turist som folk helst vil se på første fly hjem eller dumpa i elva.

Men jeg har aldri opplevd noe negativt, og kan ikke fatte hvorfor jeg føler det sånn. De fleste jeg kommer i kontakt med på sånne reiser er veldig hyggelige. Jeg tror det er underbevisstheten min som spiller meg ett puss.

Er det noen som aner hvorfor jeg får disse følelsene? Eller som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hver gang jeg er i ett østblokk land og i storbyer som f.eks Tallinn, Riga, Kraków, Moskva +++ så føler jeg meg veldig utrygg, uvelkommen, svak og forsvarsløs. Jeg får samme følelsen når jeg prater med folk derfra. Jeg føler meg som en uønsket turist som folk helst vil se på første fly hjem eller dumpa i elva.

Men jeg har aldri opplevd noe negativt, og kan ikke fatte hvorfor jeg føler det sånn. De fleste jeg kommer i kontakt med på sånne reiser er veldig hyggelige. Jeg tror det er underbevisstheten min som spiller meg ett puss.

Er det noen som aner hvorfor jeg får disse følelsene? Eller som kjenner seg igjen?

Var i Riga og Praha i fjor, i Riga pratet vi med en servitør som mente at mentaliteten i mange av de gamle østblokk landene er slik at de skal ikke vise glede hvis det ikke er noe å være virkelig glad før. Mao ikke sløse bort gledesfølelsen.

De fleste vi møtte i begge landene var stort sett sure og uvelkomne. Men det var jo noen hyggelige folk innimellom.

Kjenner meg ganske godt igjen i det du sier.

Lenke til kommentar

Jeg var på restaurant i Riga, maten var kjempegod og servicen var ikke dårlig, men veldig kald. Alle hadde steinansikt og svarte stort sett "yes" eller "no". Og servitøren sa ikke ett ord, bare ga meg og vennene mine ett kaldt blikk når han serverte maten. Fortrakk ikke en mine. Så det er nok slik du sier McHalvorsen, at de prøver å ikke vise glede før de virkelig trenger det.

Trokke jeg hadde vært helt i hundre heller, i et land der gjennomsnittlig månedslønn ligger på 2000 NOK + 2000 NOK svart. Ikke rart ting koster mindre. :)

Lenke til kommentar
Jeg var på restaurant i Riga, maten var kjempegod og servicen var ikke dårlig, men veldig kald. Alle hadde steinansikt og svarte stort sett "yes" eller "no". Og servitøren sa ikke ett ord, bare ga meg og vennene mine ett kaldt blikk når han serverte maten. Fortrakk ikke en mine. Så det er nok slik du sier McHalvorsen, at de prøver å ikke vise glede før de virkelig trenger det.

Trokke jeg hadde vært helt i hundre heller, i et land der gjennomsnittlig månedslønn ligger på 2000 NOK + 2000 NOK svart. Ikke rart ting koster mindre. :)

Hehe, vi var en liten gjeng, og møtte på hele turen 1 blid og hyggelig servitør, han ga vi resten av "riga dollerne" vi hadde i driks siste dagen (var vel en 400kr). Skal si han da viste glede, han ble helt vill! var liksom greit å gi litt tilbake til han karen syns vi.

Syns prisnivået i Riga var overraskende høyt i forhold til hva de tjener og standarden som er der forøvrig. Så det er nok ikke så lett for dem der borte.

Lenke til kommentar

Nei det blir høyt for de vet du... Jeg bare tenkte "wow... alt er så billig her... hadde jeg bodd her skulle jeg virkelig levd livet!" - men med en lønn som det der hadde jeg vel knapt hatt råd til brød og melk daglig.

Jeg husker vi satt på en pizza restaurant midt i sentrum i Riga, og bestilte en GOD pizza, som var 70cm i diameter (!!!) , hakket større enn største peppez pizzaen... den delte vi 4 kompiser. Og det ble tilsammen 18 halvlitere fordelt på alle oss. Vi forventet oss en høy regning, men regningen totalt på alle sammen (stooor pizza og 18 halvlitere) ble omlag 320 NOK. Sykt... husker jeg satt med hakaslepp da. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men de er vell ikke de rikeste der borte? Er kanskje ikke rart de blir litt irritert når det kommer masse turister ditt. Og de vet akkurat hvorfor, det er ikke sol og lange strender, det er ikke den gode maten eller de berømte kjendisene. Folk kommer stortsett for å "utnytte" fattigdommen deres. (Nå legger jo turister igjen penger i landet som styrker økonomien, men er ikke nødvendigvis at alle ser slik på det)

Da det er sagt så har jeg aldri møtt et menneske fra den siden av Europa som ikke er et sosialt geni. Har hatt mange Polakker, latvere og litauere som har leid hos oss. De har små "fester" hver dag, kommer masse folk og de sitter å prater og koser seg. De hjelper alltid til om vi spør om det, og de er alltid hyggelige. De har vell kanskje en liten annen holdning når de er i utlandet?

Lenke til kommentar
Nei det blir høyt for de vet du... Jeg bare tenkte "wow... alt er så billig her... hadde jeg bodd her skulle jeg virkelig levd livet!" - men med en lønn som det der hadde jeg vel knapt hatt råd til brød og melk daglig.

Jeg husker vi satt på en pizza restaurant midt i sentrum i Riga, og bestilte en GOD pizza, som var 70cm i diameter (!!!) , hakket større enn største peppez pizzaen... den delte vi 4 kompiser. Og det ble tilsammen 18 halvlitere fordelt på alle oss. Vi forventet oss en høy regning, men regningen totalt på alle sammen (stooor pizza og 18 halvlitere) ble omlag 320 NOK. Sykt... husker jeg satt med hakaslepp da. ;)

Ølen borti der er billig men ikke minst veldig god også, forventet meg at maten skulle være så som så, men vi spiste på en biffrestaurant der hvor jeg fikk den beste biffen jeg noensinne har smakt. De hvitløksbrødene de har der er også himmelske(de svarte brødene). Det hadde jeg aldri trodd på forhånd for å si det sånn.

Var i Praha litt senere på året og der syns jeg maten var vesentlig dårligere og en god del dyrere.

Lenke til kommentar

Ok har aldri vært i praha. Men kvelden vi kom til Riga bestilte vi middag på en tilfeldig restaurant. Jeg bestilte Biff med bernaise og røsti potet. Biffen var veldig mør og perfekt stekt. Bernaise sausen var veldig god. Og røsti poteten var formet som et slags hult "skall", frityrstekt og litt salt. Ikke akkurat det du får i Hoff Røsti poteter fra frysedisken, hehe. Totalt annerledes. En av de beste måltidene jeg har smakt :)

Det var ingen av taxi sjaførene som brukte takstameter der husker jeg. Måtte avtale fast pris på forhånd. Og en bekjent hadde tidligere sagt "ikke betal mer enn det og det for en taxi tur innenfor byen, da blir du lurt..."

Jeg endte opp med å betale det dobbelte hver gang, ikke særlig flink til å prute og de lurte meg sikkert. Men følte likevel jeg gjorde ett kupp for jeg betalte max 40-50 NOK for en 15 minutters taxi tur. :)

Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert, men de er vell ikke de rikeste der borte? Er kanskje ikke rart de blir litt irritert når det kommer masse turister ditt. Og de vet akkurat hvorfor, det er ikke sol og lange strender, det er ikke den gode maten eller de berømte kjendisene. Folk kommer stortsett for å "utnytte" fattigdommen deres. (Nå legger jo turister igjen penger i landet som styrker økonomien, men er ikke nødvendigvis at alle ser slik på det)

Da det er sagt så har jeg aldri møtt et menneske fra den siden av Europa som ikke er et sosialt geni. Har hatt mange Polakker, latvere og litauere som har leid hos oss. De har små "fester" hver dag, kommer masse folk og de sitter å prater og koser seg. De hjelper alltid til om vi spør om det, og de er alltid hyggelige. De har vell kanskje en liten annen holdning når de er i utlandet?

Du har nok litt rett der, tenk deg selv at det kommer en gjeng nyrike amerikanere eller noe hit og er blærete og kaster penger i øst og vest, man blir jo litt irritert av sånn. Det kan nok virke som vi er sånn når vi er på ferie i østblokk for de som bor der. Pruter 5 spenn på noe som er dritbillig osv. Men det er ikke til å stikke under en stol at levestandarden er dårlig, og det innvirker nok litt på holdningen til de som bor der.

Lenke til kommentar

Generel lav levestandard pga lite penger er ikke strengt korrigert med lykke.

Men som du sier er arbeidsledighet, eller retter sagt fravær av det, av mye større betydning.

Noe som kan forventes pga arbeid eller ikke har marginalt mye større forskjell enn økt lønn.

Så når Øst-Eurpoere fremstår som "grinete" når man handler av dem så er det kanskje ikke pga de har lav levestandard?

En liten artikkel om det >her<

Lenke til kommentar
Men det er ikke til å stikke under en stol at levestandarden er dårlig, og det innvirker nok litt på holdningen til de som bor der.

Finnes det noe begrunnelse for at lav (matriell)levestandard skal skape mindre glade mennesker?

I utgangspunktet ikke, men hvis man må jobbe 12 timer hver dag hele uka og det for kun holde hodet over vannet kan jo livet virke ganske tungt og meningsløst. Nå sier jeg ikke at det er tilfelle for folk flest i feks Latvia, men de lever nok vesentlig tøffere liv enn vi gjør med da mer jobbing og mindre lønn og mindre luksus.

Hjemme på privaten og blandt venner er det nok en annen tone, men jeg vil tro jeg ville sliti litt med motivasjonen på jobb hvis lønna holdt akkurat til å brødfø familien og for å ha ett tak over hodet.

Lenke til kommentar

Ja jeg tror det absolutt er noe i det der. De ser at "åh, han har råd til det og det..." eller "åh, hu fikk hjelp på sykehuset til det og det, mens vi er stuck i lang kø" osv...

Da kan man bli misfornøyd. Spesielt hvis det er stor forskjell på fattig og rik.

Når jeg var i tallinn oppholdt vi oss mest i gamlebyen, men en gang ble vi lurt ut til ett klesutsalg litt lenger ut i byen. Det var ikke noe særlig kupp å få der, så vi bestemte oss for å gå til nærmeste taxi stasjon (2-3 km unna) ... det strøket vi gikk gjennom da vil jeg helst ikke gå gjennom igjen. Bygningene hadde forfalt noe jævlig og så ut som de var fra 40-50 tallet. Skikkelig møkkete, store slitasjeskader og soppdannelse på veggene, råttent treverk, balkonger som hadde falt ned, ett ingangsparti som hadde rast sammen... alle folkene vi møtte gikk helt apatiske rundt med gamle, møkkete og slitte klær, de fleste voksne manglet minst 3-4 tenner som vi kunne se. Søppel lå og slang rundt omkring. Vi skilte oss veldig ut med våre nye og rene klær, velflidde, cola-flaske i hånda, kamerataske på beltet osv. Vi kunne like godt hatt ett svææært neonskilt som lyste "TOURIST!". Vi fikk veldig mange stygge blikk og jeg var veldig glad når jeg satt i taxien på vei tilbake til hotellet igjen. Jeg følte meg ikke i umiddelbar fare liksom, men det var ubehagelig å føle seg så "rik" og uvelkommen.

Lenke til kommentar

Når det kommer en gjeng med shabby kledte nordmenn i tyveårene til en meget fin restaurant i Sarajevo for å feire noens (min) 20-årsdag og legger igjen en månedslønn den kvelden på mat, vin, øl og litt champagne, ja, da tror jeg nok de føler seg litt sjalu, forulempet, whatnot.

Og ja, vi følte det litt rart. Men likevel var de hyggelige som bare pokker, og vi oppførte oss da også eksemplarisk og var vennlige, noe man alltid bør og skal være.

Det er nok forskjeller, og det handler nok litt om et lands historie. De gamle kommunistlandene i Øst-Europa (og her mener jeg Jugoslavia blir et ganske stort unntak) var det lite fokus på service, og de fleste møtte aldri bortskjemte vestlige mennesker. På balkan var det derimot vanlig. Så det har nok noe å si. Men hvordan en oppfører seg (og de fleste som skriver her oppførte seg nok eksemplarisk de også) hjelper også på.

:)

Lenke til kommentar
Ja jeg tror det absolutt er noe i det der. De ser at "åh, han har råd til det og det..." eller "åh, hu fikk hjelp på sykehuset til det og det, mens vi er stuck i lang kø" osv...

Da kan man bli misfornøyd. Spesielt hvis det er stor forskjell på fattig og rik.

Når jeg var i tallinn oppholdt vi oss mest i gamlebyen, men en gang ble vi lurt ut til ett klesutsalg litt lenger ut i byen. Det var ikke noe særlig kupp å få der, så vi bestemte oss for å gå til nærmeste taxi stasjon (2-3 km unna) ... det strøket vi gikk gjennom da vil jeg helst ikke gå gjennom igjen. Bygningene hadde forfalt noe jævlig og så ut som de var fra 40-50 tallet. Skikkelig møkkete, store slitasjeskader og soppdannelse på veggene, råttent treverk, balkonger som hadde falt ned, ett ingangsparti som hadde rast sammen... alle folkene vi møtte gikk helt apatiske rundt med gamle, møkkete og slitte klær, de fleste voksne manglet minst 3-4 tenner som vi kunne se. Søppel lå og slang rundt omkring. Vi skilte oss veldig ut med våre nye og rene klær, velflidde, cola-flaske i hånda, kamerataske på beltet osv. Vi kunne like godt hatt ett svææært neonskilt som lyste "TOURIST!". Vi fikk veldig mange stygge blikk og jeg var veldig glad når jeg satt i taxien på vei tilbake til hotellet igjen. Jeg følte meg ikke i umiddelbar fare liksom, men det var ubehagelig å føle seg så "rik" og uvelkommen.

Når man i tillegg da ikke kan stole på at politiet ville hjulpet ved en evnt "situasjon" tror jeg at jeg hadde vært nervøs selv.

Stort sett så går det bra i sånne situasjoner, er vel verre med fulle nordmenn på by`n som roter seg bort i trøbbel.

Det med at alt er falleferdig har vel med at alle håndverkerne dems blir eksortert hit hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...