Gå til innhold

Ferie bruk, har 18-55, hvilken nå? Ikke noe fotograf.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Nikon D40 som jeg er veldig fornøyd med, har den standard 18-55 linsen som fulgte med. For å si det sånn, jeg er ikke noe fotograf og kommer aldri til å bli det heller. Tar ikke med meg kameraet rundt i skog og mark eller andre steder for kun å ta bilde. Men jeg liker å ta bilder på ferier ol. Derfor ønsker jeg meg en forholdsvis billig tilleggs-linse. Men, når man ikke har stor peiling er det vanskelig å velge hva man skal kjøpe.

Hva ville dere valgt om dere skulle ha en er linse nr2 i tillegg til 18-55. Jeg ser kanskje for meg noe mere zoom. Noen som tør komme med noen forslag. Og gjerne ta det til betraktning hva jeg skrev innledningsvis.

Jeg ønsker også et stativ, som skal være lett og ta med seg og gi meg ok med muligheter til å stille inn og et hvor jeg kan så og si stå oppreist(180cm) å ta bilder med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektiv: AF-S 55-200mm f/4-5.6 VR

Stativ: Benro Aluminium stativ A-157 m/kulehode

Tror det lønner seg å legge en god del mer i stativ enn dette, så slipper du å bytte det innen et år (dyrere stativ holder også lengre grunnet bedre byggekvalitet, så man sparer i lengden på å ikke kjøpe det billigste). Bare husk at man somregel også må ha kulehode i tillegg på de fleste stativ da dette ikke normal blir solgt samlet.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an hvor mye du vil legge i det. 55-200 VR er et bra objektiv for prisen, jeg har det selv og er veldig fornøyd (selv om det ikke blir mye brukt). Du kan jo også se på Nikon 70-300 VR, det koster riktig nok det dobbelte.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg prioritert den andre enden av brennviddeskalaen - dvs. en Sigma 10-20mm HSM (eller helst en 12-24/4, men de regner jeg med at blir for dyre...).

Det eneste jeg bruker tele til på ferie, er dyre- og fornøyelsesparker, og av og til på stranden når jeg skal fotografere de som er ute og leker i vannet mens jeg sitter og passer på tingene...

12mm:

146660143_njZ5j-M.jpg

147214270_8Sd5d-M.jpg

147533189_PkqH7-M.jpg

149321703_4sptS-M.jpg

Med vidvinkel kommer du tett på, og "med" i bildet.

Lenke til kommentar

Takk for flere tips. Kom gjerne med en link til tipsene deres!

Jeg syntes 2000kr er greit å betale for ei ny linse.

Et par spørsmål, hva skal jeg med 30mm når jeg har den dekket under 18-55mm?

Og, er det mm fra 10-18 viktige/kjekke? (husk jeg har ikke så altfor stor peiling:) )

Lenke til kommentar
Takk for flere tips. Kom gjerne med en link til tipsene deres!

Jeg syntes 2000kr er greit å betale for ei ny linse.

Et par spørsmål, hva skal jeg med 30mm når jeg har den dekket under 18-55mm?

Og, er det mm fra 10-18 viktige/kjekke? (husk jeg har ikke så altfor stor peiling:) )

Hva savner du?

Mulighet for raskere lukkertider. Mer vidvinkel eller tele?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Personlig ville jeg prioritert den andre enden av brennviddeskalaen - dvs. en Sigma 10-20mm HSM (eller helst en 12-24/4, men de regner jeg med at blir for dyre...).

Det eneste jeg bruker tele til på ferie, er dyre- og fornøyelsesparker, og av og til på stranden når jeg skal fotografere de som er ute og leker i vannet mens jeg sitter og passer på tingene...

12mm:

146660143_njZ5j-M.jpg

147214270_8Sd5d-M.jpg

147533189_PkqH7-M.jpg

149321703_4sptS-M.jpg

Med vidvinkel kommer du tett på, og "med" i bildet.

Har du noen billigere linser i samme kategori å anbefale? Dem du anbefaler koster fra 4500kr og oppover, hadde håpt å holde meg på max 2000kr.

Ser man kan få 55-200mm VR objektivet veldig billig på bruktmarkedet også:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...7&merkeid=8

Tipper du kan pushe den ned ytterligere et par 100-lapper :)

Vil den funke greit til macro bilder også? Kjæresten min har begynt å ta litt "macro" med 18-55 linsen vår og syntes det er morsomt.

Lenke til kommentar
Har du noen billigere linser i samme kategori å anbefale? Dem du anbefaler koster fra 4500kr og oppover, hadde håpt å holde meg på max 2000kr.

Vidvinkel er dessverre dyrt. Den billigste på markedet er såvidt jeg vet Tamron 10-24, men de fleste anbefaler å bruke 500 kr ekstra for å få Sigmaen som Anew nevner.

Vil den funke greit til macro bilder også? Kjæresten min har begynt å ta litt "macro" med 18-55 linsen vår og syntes det er morsomt.

Vel, den har en maks forstørrelse på 1:4.3, noe som er mindre enn kit-objektivets 1:3.2. Til gjengjeld får du/dere litt lengre arbeidsavstand, noe som kan være en fordel i en del sammenhenger (insekter o.l.).

Lenke til kommentar
Hva ville dere valgt om dere skulle ha en er linse nr2 i tillegg til 18-55. Jeg ser kanskje for meg noe mere zoom.

For bruksområdet du beskriver, dvs litt mer tele er det to opplagte valg, og enig med mange her at telezoomen Nikon 55-200mm AF-S DX VR f/4-5.6 er det naturlige tilleggsobjektivet.

Det andre alternativet er å kjøpe nytt alt-i-ett objektiv som kan erstatte 18-55, men har større zoomområde. Et alternativ er Nikon 18-105 VR, eller hvis du vil ha ennå mer tele en zoom som går fra 18-200 (eller litt mer). Så langt zoomområde har sine begrensinger mht lysstyrke og bildekvalitet, størrelse og pris. Jeg vil uansett anbefale en med bildestabilisator som blir viktigere jo lenger brennvidde du får. Du kan få en 18-200 uten stabilisator fra rundt 1600, men det billigste med stabilisering er Sigma 18-200 OS som ligger på godt over 3000. Nikons 18-105 koster fra 2100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...