AnaXyd Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Religion er ille, og det bør de fleste være enige i. Kristendommen har sine baksider, og Islam har sine baksider. Men slik jeg ser det er det mye bedre å være kristen enn muslim, mtp. nedtrykkingen av kvinner på Islam siden. Akkurat den delen er helt forferdelig. Var akkurat en uke i Jordan, på ferie. Der er det muslimene som holder til. Alle kvinnene jeg så der hadde en eller annen form for forkledning, enten om det var burka, hijab eller hva de nå heter. Mens mennene går rundt i akkurat hva som passer dem. Det er faktisk så ekstremt at kvinnene bader med burkaen. Hele sulamitten. Altså, jeg snakker om offentlig nå. Jeg kan huske to kvinner som jobbet i butikk der nede. Resten var menn. Det var kun menn på hotellet vi bodde på. Menn i resepsjonen, menn som servitører, menn som lagde mat, menn som vasket opp, menn som gjorde roomservice, menn som vasket rommet vi bodde på. Det er sinnsykt hvordan kvinnene er undertrykt i denne religionen, noe jeg syntes er drøyt i år 2009. De lever akkurat på samme måte som de gjorde for 2000 år siden. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 At jeg ikke finner beviser som understøtter dine påstander mente jeg. Det kommer ikke fram i de utdragene du har gitt meg at bibelen bruker ondskap som forklaring. Kom med ett. Finn ditt beste. Om det er en ond lyst som utøves, utøves det ondskap. Dessuten brukte de sikkert en annen terminologi den tid enn i dag. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Hva snakker du om? Hvert eneste sitat inneholder ordet ond eller ondskap! Det råder liten tvil om at dette var virkelig for de på den tiden. Selvfølgelig kommer de ikke med noen dyp forklaring på det, for da ville de fort måtte motsi seg selv for å holde mål. Jeg snakker om det at de bruker ondskap på en måte som får det til å høres ut som vantro ikke får ro i sjela før de gjør onde handlinger. At vantro felles av sin egen ondskap, de omtaler ondskapen som - og det var helt vanlig på den tiden, det var litt under 2000år før moderne psykologi - noe virkelig. Om det er en ond lyst som utøves, utøves det ondskap. Det stod aldri noe om onde lyster Endret 11. mars 2009 av pesja Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Nei, ikke ifølge dine sitater, finn meg et sitat hvor de gjør det. Og jeg skal vise deg at du tar feil. Gode lyster er ikke ondskap, f eks lysten til å hjelpe andre. Derfor er det kun de onde lystene som det utøves ondskap av. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Kan du ikke finne de frem, og forklare skikkelig hvorfor jeg tar feil? Istedenfor bare å si, Nei slik er det ikke. Sannelig, fienden kvesser sverdet igjen, spenner buen og sikter. Men han rammes selv av de drepende våpen og de brennende piler han gjør i stand. Se, han er svanger med ondskap, har unnfanget udåd og føder svik. Her fortelles det om den rettferdige gud, som er en vis dommer og alltid gjør rett. Men Sannelig, fienden kvesser sverdet igjen det betyr at selv om Herren gjør rett, det fienden har gjort galt. Så reiser fienden seg igjen. Hvorfor gjør han det? Fordi fienden er svanger med ondskap. Fienden føder svik. Fienden resirkulerer ondskap, det er arvelig. Det er en egenskap. (Veldig likt det jeg tidligere har nevnt om romernes fortellinger om tyranner) Hvem er så fienden kan vi spørre oss? Jo det er de gudløse det. Gjør ende på de gudløses ondskap, men la den rettferdige bli stående! Gode lyster er ikke ondskap, f eks lysten til å hjelpe andre. Derfor er det kun de onde lystene som det utøves ondskap av. En lyst er en lyst, en dragning mot noe. Hvem har rett til å avgjøre om min lyst er ond eller god? Det blir bare ord mot ord. Endret 11. mars 2009 av pesja Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Sannelig, fienden kvesser sverdet igjen, spenner buen og sikter. Men han rammes selv av de drepende våpen og de brennende piler han gjør i stand. Se, han er svanger med ondskap, har unnfanget udåd og føder svik. Her fortelles det om den rettferdige gud, som er en vis dommer og alltid gjør rett. Men Sannelig, fienden kvesser sverdet igjen det betyr at selv om Herren gjør rett, det fienden har gjort galt. Så reiser fienden seg igjen. Hvorfor gjør han det? Fordi fienden er svanger med ondskap. Fienden føder svik. Fienden resirkulerer ondskap, det er arvelig. Det er en egenskap. (Veldig likt det jeg tidligere har nevnt om romernes fortellinger om tyranner) Fienden er i svanger med onde handlinger eller tanker. Det er Hvem er så fienden kan vi spørre oss? Jo det er de gudløse det. Stod det det? Gjør ende på de gudløses ondskap, men la den rettferdige bli stående! Akkurat som Stalins ondskap. En lyst er en lyst, en dragning mot noe. Hvem har rett til å avgjøre om min lyst er ond eller god? Det blir bare ord mot ord. Selvfølgelig er det bare ord mot ord. Men dette var veldig off-topic. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Enten det er tanker eller handlinger, så er poenget at fienden er svanger med ondskap Nei, for Stalins ondskap er bare definert utifra vår etikk. Han er ond, fordi vi mener han gjorde gale ting. Det blir det samme som med lyst, ord mot ord. Det er ingen ting konkret, ingen ting fast. Intet virkelig. Det er bare et ord vi bruker for å beskrive ham. Jeg veit dette låter veldig likt som kristendommens ondskap, men forskjellen er at vi ikke tillegger noen ondskapen som en egenskap, vi bruker den kun til å forklare andre fenomen som ekstrem egoisme blandet med en trangsynt virkelighetsoppfatning. Skulle jeg svart kort på hvor jeg har dette synet fra, så ville det vært avstanden kristendommen skaper mellom seg og det onde. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvilken religion er værst? Jeg har nok for liten innsikt i islam, men vil tro at religionen i seg selv er like uskyldig som kristendommen. For å stå på trygg grunn tar jeg kristendommen. Det er ingen ting i bibelen som ymter til at man skal leve som Gud selv, få deg unger med dine egene unger, og utøve homofili for lystens skyld, men det er sekter som har gjort dette, og påstår kristendommen er slik. Det er mange som påstår de dreper i Guds navn, hellig krig og den slags, men de ti bud, "Du skal ikke slå i hel"! Det er ikke religionen som er ond, det er menneseker som utøver den som blir hjernevasket, som gjør ondskap og påstår det er religionen. Så jeg mener det er mennesker, ikke religion som er ondskapen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det er ikke religionen som er ond, det er menneseker som utøver den som blir hjernevasket, som gjør ondskap og påstår det er religionen. Så jeg mener det er mennesker, ikke religion som er ondskapen. Ser du virkelig ikke hvor selvmotsigende det du sier her er? Hvis religionen ikke er skyld i det, hva er det da? Men det du sier føyer seg bare inn i rekken av lamme unnskyldninger over ting som ble og blir gjort i religioners navn. Som homo hets, kvinnelige prester, hekse brenning.Som en kuriositet kan jeg nevne at det fremdeles er forbudt i følge bibelen å være heks, men jeg syntes ikke at de kristne gjor noe med dette lenger jeg? Hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor slår de ikke ihjel wikka heksene, de går jo åpenlyst ut og bekjenner seg som hekser, så hva venter dere kristne på? Før i tiden trengte dere jo ikke beviser i det hele tatt for å kaste hekser på bålet og her gir de seg selv til kjenne med beviser og det hele, så hva venter dere på? Hvorfor slår du dem ikke ihjel Kjuagutt? Og det er mange slike saker som klart og tydelig står i bibelen at du skal gjøre, men unnskyldningen som alltid kommer opp er at dette står i gammel testamentet. GT, og derfor ikke er gyldig lenger. Men de i bud står i GT de også? Så hvorfor skal dere følge dem egentlig, og ikke det andre som står der? Et par menigheter har også veldig mye i mot homofile fordi det står i bibelen, men det står bare et par linjer over eller under i det samme verset at kvinner som har to slegs stoffer på kroppen skal slåes ihjel eller at utro kvinner skal dras til trappa til sine foreldre før hun slåes ihjel og hvorfor er det ingen som nevner elle gjennomfører dette? Det står der, rett ved siden av setningen om homofili er en synd og at de må slåes ihjel... Helt utrolig at du syntes så godt om troen din som du gjør, men du har antageligvis ikke lest bibelen du heller.Hadde du det hadde du også sett hva slags gud det er snakk om og hva slags dommedags sekt du tilhører.... Den dagen du forstår hvorfor du avviser alle andre guder unntatt den kristne gud er den dagen du forstår hvorfor vi andre avviser ALLE guder som tull, vissvass og eventyr.... I mellom tiden får du lage unnskyldninger for alle overgrepene som har skjedd i "guds" navn og spørre deg om de hadde skjedd hvis gud ikke var innblandet fra første stund.... Selvmotsigelser og unnskyldninger ER kristne gode på samt å sette på seg noen skylapper på størrelse med østfold fylke for å ikke se all den dritten som flyter rundt i sin egen religion. Lykke til er slt jeg har å si og jeg er glad jeg er ute av tanke fengslet religion og kan leve et normalt liv. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det er ikke religionen som er ond, det er menneseker som utøver den som blir hjernevasket, som gjør ondskap og påstår det er religionen. Så jeg mener det er mennesker, ikke religion som er ondskapen. Ser du virkelig ikke hvor selvmotsigende det du sier her er? Hvis religionen ikke er skyld i det, hva er det da? Men det du sier føyer seg bare inn i rekken av lamme unnskyldninger over ting som ble og blir gjort i religioners navn. Som homo hets, kvinnelige prester, hekse brenning.Som en kuriositet kan jeg nevne at det fremdeles er forbudt i følge bibelen å være heks, men jeg syntes ikke at de kristne gjor noe med dette lenger jeg? Hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor slår de ikke ihjel wikka heksene, de går jo åpenlyst ut og bekjenner seg som hekser, så hva venter dere kristne på? Før i tiden trengte dere jo ikke beviser i det hele tatt for å kaste hekser på bålet og her gir de seg selv til kjenne med beviser og det hele, så hva venter dere på? Hvorfor slår du dem ikke ihjel Kjuagutt? Og det er mange slike saker som klart og tydelig står i bibelen at du skal gjøre, men unnskyldningen som alltid kommer opp er at dette står i gammel testamentet. GT, og derfor ikke er gyldig lenger. Men de i bud står i GT de også? Så hvorfor skal dere følge dem egentlig, og ikke det andre som står der? Et par menigheter har også veldig mye i mot homofile fordi det står i bibelen, men det står bare et par linjer over eller under i det samme verset at kvinner som har to slegs stoffer på kroppen skal slåes ihjel eller at utro kvinner skal dras til trappa til sine foreldre før hun slåes ihjel og hvorfor er det ingen som nevner elle gjennomfører dette? Det står der, rett ved siden av setningen om homofili er en synd og at de må slåes ihjel... Helt utrolig at du syntes så godt om troen din som du gjør, men du har antageligvis ikke lest bibelen du heller.Hadde du det hadde du også sett hva slags gud det er snakk om og hva slags dommedags sekt du tilhører.... Den dagen du forstår hvorfor du avviser alle andre guder unntatt den kristne gud er den dagen du forstår hvorfor vi andre avviser ALLE guder som tull, vissvass og eventyr.... I mellom tiden får du lage unnskyldninger for alle overgrepene som har skjedd i "guds" navn og spørre deg om de hadde skjedd hvis gud ikke var innblandet fra første stund.... Selvmotsigelser og unnskyldninger ER kristne gode på samt å sette på seg noen skylapper på størrelse med østfold fylke for å ikke se all den dritten som flyter rundt i sin egen religion. Lykke til er slt jeg har å si og jeg er glad jeg er ute av tanke fengslet religion og kan leve et normalt liv. Når du spør om jeg har lest bibelen, ikke fra perm til perm, men en god del. Skal jeg stille deg det samme har du enten ikke lest den, eller forvridd det du leste til hva du ønsket å lese. For bibelen skriver om dom, og at gjør du det og det skal du dø. Men en viktig ting å ta med seg, det står at det er Gud alene som skal dømme mennesker, ikke mennesker som skal dømme mennesker etter Guds regler. Greit nok, la oss ha våre samfunnsregler, men ikke la Gud spille inn her. Her har den katolske kirken en av sine mange "feil" mener jeg, de dømmer mennesker, joda, kanskje gjør jeg det nå mot katolikker, men jeg velger, ikke gå ut å drepe som du oppfordrer til, men å la Gud straffe de som fortjener det. Om det eksisterer religiøse sekter som tolker bibelen dit de selv vil, ja, men visst du sammenligner bibelen med hva de gjør, er det ikke bibelen de følger. GT er som du sier, ikke lenger gyldig som regler, de ti bud, er flotte etiske rettningslinjer, som gjentas i ulike sammenhenger i NT. Derav er de fleste faktisk gyldig den dag i dag for kristne. Men av den grunn skal du ikke gi blanke i GT, for det som står der har stort sett sine gode budskap. Jeg lever ett helt normalt liv, kan gjøre akuratt som jeg vil, og alikevell, så lenge jeg tror på Gud, som den eneste, og som min Gud, vil jeg faktisk komme til himmelen. Der er en feiltolkning mange har, kristene i motsetning til mange andre religioner, har ingen lover eller regler de må følge for å kunne komme til himmelen. De kan leve som alle andre, bortsett fra at de har en tro. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Her gjør du den feilen at du påstår at DU alene vet hvordan det er å være kristen/religiøs og at DU alene vet hvordan man skal tolke denne skriften som du holder for hellig. Ser du det selv? Dette blir kvalmt og selvforherligende, for akkurat det du påstår at alle de "andre" gjør har du nå gjort selv! Alle de "andre" kristne har ikke peiling på hvordan de tolker skriften i følge deg, men det vet DU og da vet du også hvordan du kan leve etter det... Det er nå bare et par av de reglene i de ti bud som har noe for seg da, resten omhandler jo bare guden din og en unaturlig vinkling på vår natur. Feilen er jo at alt for mange religiøse gjør akkurat det du her gjør, de dømmer andre etter vissvass som står i en bok som DE syntes er hellig. De begår akkurat den samme feilen som deg, de tror også at de har rett og vil ikke engang høre om hva andre syntes og mener, for gud er på deres side. akkurat som du tror at han er på din side! Jeg også lever et normalt liv med standarder og moralske verdier som alle andre og jeg skal vedde på at heller ikke du bruker de sinnsvake "levereglene" i bibelen din i det daglige, enten de står i NT eler GT. Ikke fordi du VET at de er feil eller fordi du tolker de sånn og sånn, men rett og slett fordi samfunnet ikke tillater deg å leve etter de "reglene" i dag, noe du tar konsekvensen av hver eneste dag. Og hva pokker skal du i hiummelen å gjøre? Hva ønsker du å oppnå der? Evig liv? Har du noengang stilt deg spørsmålet hvor lang tid en evighet er? Det tror jeg ikke, for hadde du det hadde du ikke vært så kjapp med å komme deg til et evig liv... Holder det ikke at et menneske lever som et godt og snillt menneske mot de han møter på sin vei? Er det mennesket noe mindre verdt hos deg fordi det ikke tilber en gud? Jeg har levd i 40 år jeg uten noen gud men jeg kan fortelle deg såpass at hadde alle vært like lovlydige som meg hadde vi ikke trengt politi, men hvor havner jeg, i følge din gud, fordi jeg ikke tror på den guden? Jo, jeg havner i helvette (Jeg tror ikke på dette, slapp av ) Så jeg kan faktisk være et bedre menneske enn deg mot mine medskapninger her på jorden og allikevel ikke bli godkjent av din gud fordi jeg ikke tror på ham? Her også ligger det en trussel som jeg ignorerte for lenge siden, den med tro eller brenn i helvette og slik fortsetter det jo. Religion er om ikke den største, såihvertfall en av de største skille lagerne vi har i dagens samfunn, for den oppfordrer jo folkene som følger dette til nettopp forfølgelse, fordømmelse og å se ned på folk som ikke følger galskapen! Gi meg et eksempel på EN god og snill ting som jeg som ateist ikke kan gjøre men som du som religiøs kan gjøre? Klarer du det? Nei, du gjør ikke det, for det er ingen forskjell. Vi ganske like du og jeg, da det er samfunnets moral og ikke biblelsk vissvass vi følger i vårt daglige virke og godt er det! Men ikke kom her og sett deg over alle andre er du snill, akkurat som at du og du alene har "nøkkelen" på hvordan man skal te seg her i verden! Blir bare kvalmt! Endret 27. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Blir du kvalm? Stakkars, det høres ut som du har store problemer med kristene mennesker, hvorfor? Noen som har gjort deg noe? Jeg har ikke svar på alt, men jeg tror at bibelen har svar på det meste, og jeg velger å tro at bibelen er Guds ord. Ja, jeg har tenkt på det evige liv, og det har skremt meg, men livet i himmelen blir, ifølge bibelen, helt annerledes, og mye bedre enn her på jorden. Men hva vet jeg, og siden jeg tror på Gud, og Bibelen, har du valget mellom evig liv i enten himmel eller helvette. Jeg velger da himmelen. Jeg tror ikke jeg er bedre enn deg, eller noen andre. Jeg tror jeg er ett helt vanlig menneske, men som har en indre fred, og en ro med meg selv takket være Gud. Jeg vet ikke, mulig det bare er en følelse, men jo mer jeg ber, og jo mer jeg leser Guds ord, blir jeg i bedre humør, og jeg får en indre ro som jeg ikke får på andre måter. Mitt ønske er heller ikke å dømme noen, jeg sier jo ganske tydelig at det er opp til Gud å dømme. Og det er han som vet hvordan bibelen skal tolkes, men jeg prøver å tolke den, og slik jeg ser den, er nestekjærlighet, godhet og vennskap noen av de viktigste budskapene. Når du også nevner jeg ikke lever etter bibelen, men etter norske lover og regler. Bingo! Jeg må innfinne meg etter samfunnet, men husk, det norske samfunn er bygd opp under kristendommen, og Norges lover er i stor grad preget av bibelen. Men en del nye reformer, som homofile som skal giftes i kirken er noe jeg velger å ta avstand fra. Men jeg kan ikke gjøre annet enn å skrive innlegg her og i aviser mot det. Jeg kan ikke stille meg over noen lover eller regler, eller andre mennesker for den saks skyld. For jeg er bare ett vanlig mennseke, som deg, og vi er like mye verd alle sammen, slik jeg tolker bibelen. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Norges lover er i stor grad preget av bibelen. Her tar du ekstremt feil: Norges lover er tuftet på humanismen og tidligere romerske regler. I bibelen, både det nye og det gamle testamentet, er incest tillatt, slaveri, dødsdom for heksekunst, dødsdom for homofili, dødsdom for å ha sex under menstruasjonen, det er tillatt å drepe spedbarn i krig, det er tillatt å voldta, kvinner er mannens eiendom... Vi har kvittet oss med de fleste av disse reglene, som ALLE fantes for 600 år siden, har vi ikke? Da følger vi ikke lengre bibelen, men renessansen og humanismen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Mitt ønske er heller ikke å dømme noen, jeg sier jo ganske tydelig at det er opp til Gud å dømme. Og det er han som vet hvordan bibelen skal tolkes, men jeg prøver å tolke den, og slik jeg ser den, er nestekjærlighet, godhet og vennskap noen av de viktigste budskapene. Men her gjør du det igjen, du postitulerer igjen at alle må følge din gud og hans regelverk, for da blir alle glade. Ser du virkelig ikke dette selv? At du setter hjernen din på autopilot og den autopiloten heter gud og at du ut i fra dette automatisk går ut i fra at din gud eer den eneste riktige.. for alle! Du kan tolke bibelen på mange rare måter, og det blir også gjort, men klarer du å tolke alt det som står der som godhet, nestekjærlighet og vennskap er du ikke bare fryktelig ignorant med det som står der, men også en løgnhals! For det er aldeles ikke en bok om alle de gode tingene i livet, men om mørke ting, blodige drap, etnisk rensing og skjulte trussler mot de som våger å si i mot det som står der. Les og se selv. Så enten lyver du om budskapet ellers så er du ignorant overnfor budskapet den gir. For å si det slik: den moralen og de leve reglene som bibelen gir oss i klartekst er helt umulig å leve etter! Det blir et forferdelig samfunn å leve i! Så at du tolker den som du gjør har mer med tiden du lever i og lovene du må rette deg etter enn det faktiske budskapet i den boken. Jeg sier ikke at hele boka er ond, men store deler er ond, fordømmende og lite brukanes som noen gode råd og leve regler, med mindre en gjør som deg og tilside setter, lyver, om alt det onde den boken har fått folk til å gjøre. Ting de aldri hadde gjort hvis ikke de tolket boken slik eller slik, bassert på hva resten av samfunnet rundt dem tillot. I dag er ikke hekse brenning lov, eller godtatt lenger, men er den reglen endret i bibelen? Nei, det står der enda, sort på hvitt, hva dere kristne "retttroende" skal gjøre når dere kommer over en heks og den eneste grunnen til at dere ikke gjør det er samfunnet rundt dere. Og dette skal du ha meg til å tro at det norske samfunnet er bygget på? Da lyver du ikke bare til deg selv, men til meg også, for samfunnet er aldeles ikke bygget på "de kristne " verdier, som dere liker å tro, men på rettferdighet og medmenneskelighet, noe du finner svært lite av i bibelen og i den kristne tro, som setter gud høyere enn alt liv og folks ved og vel! Så den må du lenger ut på landet med! At islam ikke virker ser vi på¨nyhetene hver eneste dag. Men det er fordi islam får lov til å rå som de vil. De har ikke hatt renesansen og kommer vel aldri heller til å ha noen oppmykning av den troen, for de ser jo hvor svak kristendommen er blitt og dit vil de nok ikke. Men islamske land er gode bevis for hva som skjer når gud settes høyere enn mennesker og vi hadde hatt akkurat det samme her om ikke kristendommen hadde mistet sin makt. Vi hadde hatt svart middelalder og null fremskritt og antagelig sittet i hver vår jordhytte og lest bibelen i lyset fra et talglys og bannlyst folk som Edison og alt som hadde med fremskritt å gjøre. Dette var å sette det litt på spissen, men kristendom er faktisk ikke fremskrittes venn hvis du trodde det. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Du har helt rett på en del punkter. En del av bibelens regler er fjernet fra dagens samfunn. Men snakker du om incest så er det nærmeste jeg kommer i bibelen historien om en familie i GT hvor de var i en by fylt av homofile, og ingen ville ha to kvinner. Derfor valgte de to søstrene og sjenke sin far, for så å ligge med han for at familien skulle gå videre. Drepe spedbarn i krig? Det er vel også bare i GT du kommer i nærheten av dette. Mye krig i GT, mellom forskjellige folkeslag, men at jødene var ute etter total utryddelse kan jeg heller ikke se. De forfulgte krigerene, for å få de vekk fra sine landområder. Når det gjelder heksebrenning, kan du finne steder i bibelen dette blir omtalt? Og en siste gang, det står tydelig i bibelen at det er Gud alene som skal dømme mennesker, ikke at mennesker skal dømme mennesker. Men du, hvorfor dømmer du din bror, eller hvorfor ser du ned på din bror? Vi skal alle fram for Guds domstol Paulus brev til romeren, kapittel 14, vers 10. Det norske samfunn er basert på bibelen, like it or not. Men det er helt klart kommet endringer. Og vi lever ikke lenger etter bibelen fult ut. Dommstolene i Norge dømmer etter menneskers lover, så får Gud dømme etter sine lover. Her har den katolske kirke i århundrer prøvd på noe annet, å dømme mennesker etter Guds lover. Det er ikke slik at kristene idag prøver å hindre utviklingen? Selvsagt er det noen som er imot, men det er også ateister som mener utviklingen er gått for langt. Og at en del forskning idag er umorask, uetisk og bør stoppe. Har hatt ateistiske lærere som sa nettopp dette. Men at kirken, under renesanssen og før det var det vel stort sett den katolske kirke, som prøvde og hindre utvikling, ikke nødvendigvis fordi de var redd for at Gud skulle motbevises, men fordi de var redd mennesker skulle stille spørsmål de ikke kunne besvare, for at de selv skulle miste den enorme makten de hadde. For at de skulle miste inntekter. Mye der handlet om makt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Det jeg syntes var VELDIG rart når jeg leste bibelen var at så og si alle kvinner som det var skrevet om var horer, nesten uten unntak! Snakk om å generalisere halvparten av jordens befolkning! Når vi snakker om bibelen... On topic: Opplever at mange kristne er redde for islam, for de er redde for at islam skal ta over en dag og at norge skal bli en islamsk stat. Men hvor mange av annen generasjon muslimer ER egentlig muslimer, på ordentlig mener jeg? De jeg kjenner er det ofte når de er hjemme for å ikke støte og vanære mor og far, men ellers er de som alle andre. De også ser hva islam gjør i de landene dette blir fulgt og ønsker ikke et samfunn som har islam som doktrine, like lite som vi andre ville hatt tilbake kristendommen slik den fremstår i sin glanstid! Hvem er verst? Vanskelig å si, da begge har sine gode og onde sider sikkert, men det beste hadde vel vært å ikke hatt noen av dem, slik som i dag? Syntes vi har det bra jeg og har ingen planer om å gi makt til hverken islam eller kristendom med det første... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå