thai-mat Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Under unionstida var kulturene ganske like, men er de fortsatt det? Kan man si at norsk kultur skiller seg i vesentlig grad fra kulturene i våre naboland? I så fall hvordan? Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Norsk kultur har alltid vært anderledes enn dansk kultur, selv under unions tiden. For eksempel har den norske bonde alltid vært mye friere enn den danske bonde. Jeg tror dette har med at kristendommen aldri helt sank så inn i nordmenn som i resten av europa, og at feudalsamfunnet ikke var like utbredt. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Bønder har lite med norsk kultur å gjøre i dag. Når du skal forklare forskjellen på nordmenn og dansker, sier du ikke at bøndene er friere. lol. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Nei, du sa at før i tiden var kulturen vår mer lik. Jeg presiserte at den var mer ulik, og jeg begrunnet svaret. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Det der er ikke veien å gå, buskmannen. Først ber du om innspill, så latterliggjør du hartvedten som kom med første svar til deg, med begrunnelse? Skjerpings, ellers er det bare for meg å stenge tråden. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Det er lite skinke, kjøttboller, dillsild og surstrømming på norske julemiddagsbord ihvertfall. Det er jo alltids noe. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Var bare en missforståelse fra hans side Men igjen tror jeg vi var mer forsjellig før i tiden, og globaliseringen har sin effekt, med at den smelter sammen kulturer. Vi kan si at her i Norge oppfant vi tørrfisken, og at spanjolene bruker den i bacalaoen (stavet feil) historisk sett er det et norsk produkt, men nå også en del av spansk kultur. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det som nok mest preger vår kultur og skiller den fra de andre er nok i stor grad det at vi aldri egentlig har hatt noen skikkelig adel. Dette har gjort at vi har hatt et veldig klasseløst samfunn, noe som har formet og preget vår ideologi i veldig stor grad. Lenke til kommentar
Mith Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det er lite skinke, kjøttboller, dillsild og surstrømming på norske julemiddagsbord ihvertfall. Det er jo alltids noe. Det kommer nok litt ann på hvor i landet du kommer fra. Juleskinke og flere typer sild er vanlig der jeg kommer fra. Surstrømmning og kjøttboller er det nok værre med. Midtsommer er det jeg ser på som typisk svensk. Og dala hester. Om dansk kultur så tenker jeg pølser og liberalt forhold til pils. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det kommer vel an på hvilket perspektiv du ser det ifra. Hvis du tar hele verden i betraktning så er kulturene ganske like. Men jo mer du zoomer inn på Skandinavia, jo enklere er det å se forskjellene. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Vi har fått en rapportering som spør om ikke denne tråden hører hjemme i kulturforumet. Men jeg oppfatter "kultur" i denne sammenheng som et mer abstrakt begrep, og synes det passer greit som en samfunnsdiskusjon. Geir Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det som nok mest preger vår kultur og skiller den fra de andre er nok i stor grad det at vi aldri egentlig har hatt noen skikkelig adel. Dette har gjort at vi har hatt et veldig klasseløst samfunn, noe som har formet og preget vår ideologi i veldig stor grad.Det tror jeg også kan stemme. Vi mangler en kulturell adel i Norge. Jeg, som for tiden er bosatt i DK, vil si at dansker er mer frisinnede og forsåvidt liberale i mange saker. Litt mer kontinentale enn oss nordmenn. I så måte tror jeg svensker og nordmenn er likere - kanskje på grunn av geografien? Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det finst då kulturforskjellar innad i dei tre landa? Vestlendingar ventar på raset, trønderar gror bart, nordlendingar har russisk drikkekultur og austlendingane er frå føydale innlandsbruk. Byfolk utnytta bygdefolk og bygdefolk skjelte ut byfolk tilbake igjen. Religiøs praksis har vore forskjellig med læstadianarar, haugianarar, no-reiser-vi-til-amerikanarar, indremisjonen og andre former. Sprit, språk og synd var noko dei lærte folk om på vidaregåande. Bønder har lite med norsk kultur å gjøre i dag. Når du skal forklare forskjellen på nordmenn og dansker, sier du ikke at bøndene er friere. lol. Du er som nordmann sannsynlegvis nedstamma ifrå bønder og fiskerar. Korleis dei markoøkonomiske og kulturelle samfunnsforholda var i den gamle heimbygda til slekta di, avgjer i stor grad korleis tenkjemåtar har prega tidlegare delar av slekta di. Folk i dag undervurderar sterkt kva bygdene hadde å sei før i tida. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Var bare en missforståelse fra hans side Nettopp. Makan til moderator-pirk. Jesus... Vi har fått en rapportering som spør om ikke denne tråden hører hjemme i kulturforumet. Men jeg oppfatter "kultur" i denne sammenheng som et mer abstrakt begrep, og synes det passer greit som en samfunnsdiskusjon. Geir "Kultur" må være det dårligst definerte begrepet i det norske språk. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Tvert imot! Kultur resultatene av en periodes, et samfunns, en gruppes samlede åndelige og materielle virksomhet (på et visst trinn) steinalderk- / lære fremmede k-er å kjenne / Kina med sin eldgamle k- / Vestens k- / åndelig og materiell k- / barnek-, bondek-, fink-, folkek-, popk-, ungdomsk- / vår politiske k- / ofte særl om vitenskap, opplysning, kunst, litteratur, religion osv: myndighetene må bevilge mer til k-(en) - Dokpro Derimot så er begrepet kultur en veldig stor paraply, som dekker mye. Kort oppsummert kan man si at kultur er alt det vi lærte av våre foreldre og besteforeldre. Det er alle verdier, skikker og tradisjoner som vi selv ikke har skapt. Fortsatt kan vi skape kultur, men det blir den ikke før våre barnebarn velger og ta vare på skikkene våre. En langsom prosess med andre ord. Dette er mitt syn på kultur, ihvertfall. Endret 7. mars 2009 av pesja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå