Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

bli bedre i tysk

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre i tysk?? Jeg sliter med nesten allt... Noen som har noen tips for å bli bedre?? Er det smart å gjøre litt tysk hver dag??

Jeg sliter mest med bestemte artikler. Hakke peiling om det er die, das, eller der.

Er kjempetakknemlig for alle tips som jeg får!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sliter mest med bestemte artikler. Hakke peiling om det er die, das, eller der.

Akkurat når det gjelder dette er vel det to ting som gjelder:

Pugging og regler.

Reglene er det ikke så mange av, jeg har glemt de fleste, men pørver meg, så får du se om de stememr

Ord som slutter på -chen er das (das madchen, selv om man skulle tro madchen er hunkjønne)

Ord som slutter på -e er ofte die

Hehe, var visst de eneste jeg husket, ikke så mye hjelp.

Ellers er det pugging.

Men bøying av artiklerne går greit?

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder dette er vel det to ting som gjelder:

Pugging og regler.

Reglene er det ikke så mange av, jeg har glemt de fleste, men pørver meg, så får du se om de stememr

Ord som slutter på -chen er das (das madchen, selv om man skulle tro madchen er hunkjønne)

Ord som slutter på -e er ofte die

Hehe, var visst de eneste jeg husket, ikke så mye hjelp.

Ellers er det pugging.

Men bøying av artiklerne går greit?

er det Kasus??? Hvis det er kasus det er snakk om kan jeg nesten ingenting. Bare de an, auf, hinter, im, neben, über, unter, vor, zwischen.

Dativpreposisjoner

aus

bei

mit

nach

seit

von

zu

Durch

fur

gegen

ohne

um

(husker ikke om det var akkusativ eller den andre "tiv'en")

Lenke til kommentar

Regle 1: Durch, für, gegen, ohne, um -----> Akkusativ

Regle 2: Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu ----> Dativ

Regle 3: An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen ----> Akkusativ og dativ.

Lenke til kommentar
Det er enklere å hjelpe deg hvis du har noen konkrete ting du plages med. Har du noen eksempler?

For å bli god i tysk, må du lære og forstå ting, ikke bare pugge dem. Ei veldig god side med regler og oppgaver er: http://www.kragero.vgs.no/tygram.html

Jeg plages med der, die og das foran alle substantivene. Er det noen regler for dette??

Ord som slutter på chen er das

Ord som slutter på e er oftest hunkjønn?

Er dette riktig??

Lenke til kommentar

Verb som slutter på "chen" er som oftest intetkjønn, ja. At hunkjønn ofte ender med "e" vil jeg være forsiktig med å konstantere. Jeg vil anbefale deg å bruke norsken hvis du er usikker, siden substantiv i tysk og norsk ofte har samme kjønn.

Lenke til kommentar
Det er enklere å hjelpe deg hvis du har noen konkrete ting du plages med. Har du noen eksempler?

For å bli god i tysk, må du lære og forstå ting, ikke bare pugge dem. Ei veldig god side med regler og oppgaver er: http://www.kragero.vgs.no/tygram.html

Jeg plages med der, die og das foran alle substantivene. Er det noen regler for dette??

Ord som slutter på chen er das

Ord som slutter på e er oftest hunkjønn?

Er dette riktig??

Der, die og das er ekvivalent med "the" på engelsk, bare at du må bruke den som stemmer med substantivets kjønn. På norsk bruker vi heller -en, -a, -et som ending for bestemt entall. Nå har ikke jeg tysk i år, men det er vel f.eks: Der Mann, the man, mannen. Die Frau - the woman, kvinnen. Das Mädchen, the girl, jenta. Sistnevnte er intetkjønn på grunn av -chen slik som nevnt tidligere

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Det finnes ingen snarveier for å bli god i et språk. Den eneste måten en kan vite om et substantiv skal ha artikkelen der, die eller das er ved å bla opp i ordboka og skjekke hvilket kjønn det har (finnes jo noen fingerregler nevnt tidligere som det er en fordel å kunne). Greit, du må slå opp annethvert minutt når du skriver en stil, i et språk som tysk må du bare godta dette og jobbe deretter.

Når du hører mer tysk (kanskje du har en tysk TV kanal hjemme? :p), får skrevet og kanskje snakket det (kanskje du kan slå en prat med noen tyskere i et online dataspill?), da vil du etterhvert bygge opp et språkøre og du vil kunne høre hva som passer og hva som "blir feil", basert på magefølelsen. Dine engelskkunnskaper kommer trolig fra flere år med faget på skolen, samt at du hører det rundt deg så og si hver dag.

Her har du noen regler rundt substantiv som jeg er sikker på det kan være nyttig å printe ut og ha i arbeidsboken din. Jeg har vel dekket det aller meste, men jeg vet ikke hvilket nivå du er på (ungdomskole - videregående), så at du skal kunne alt forventes aldeles ikke - og er heller ikke meningen (hvis du går på ungdomsskolen). Det skal være mulig å få noe nytte ut av det (håper jeg), bare hovedtrekkene i det minste, og kanskje du kan sette som mål å kunne alt iløpet av hele skoleåret - litt etter litt :). Mørkegrønn tekst har høyest prioritet, oransje tekst har middels prioritet, mørkerød tekst har lavest prioritet (med prioritet mener jeg hva som er viktigst å lære først):

Artikklers kasusformer i henholdsvis Nominativ(-Akkusativ-Genitiv-Dativ)):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ubestemte artikkler

Ein(-Einen-Eines*-Einem) brukes foran tyske hankjønnsord (en mann - ein Mann)

Eine(-Eine-Einer-Einer) brukes foran tyske hunkjønnsord (en/ei ku - eine Kuh)

Ein(-Ein-Eines*-Einem) brukes foran tyske intetkjønnsord (ei jente - das Mädchen**)

Bestemte artikkler

Der(-Den-Des*-Dem) brukes foran tyske hankjønnsord (læreren - der Lehrer)

Die(-Die-Der-Der) brukes foran tyske hunkjønnsord (veggen - die Wand**)

Das(-Das-Des*-Dem) brukes foran tyske intetkjønnsord (treet - das Baum)

Die(-Die-Der-Den***) brukes foran tyske substantiv i flertall (barna - die Kinder)

*I genitiv hankjønn og intetkjønn vil både artikkelen og substantivet få en -s ending. Noen ganger kan det bli problematisk med uttalen, derfor legger man til en 'e'; stammen av substantivet får en -es ending (Eines Mannes, Des Kindes)

**Legg merke til at kjønn på norsk, ikke nødvendigvis er det samme kjønnet på tysk. Er du i tvil, slå opp i ordboka!

***I dativsformen av bestemt flertall, skal substantivet i tilleg få en -n ending (Mögen Sie schwimmen in den Sommermonaten?)

Når brukes de forskjellige kasusformene:

(Analyse av setninger er alfa-omga)

Nominativ...

1) Når det er subjekt i setningen (N/S)

2) Predikativ (beskriver subjektet eller objektet i setningen (hvem/hva er det?), zu sein/werden/bleiben er nøkkelverb - Du bist ein Shüler)

Akkusativ...

1) Når det er direkte objekt i setningen (DO/Akk)

2) Etter noen preposisjoner

3) Bestemte tidsledd (Jeden Morgen stehe ich auf (altså hver eneste morgen))

Genitiv...

1) Eieform (das Dach des Hauses)

3) Ubestemte tidsledd (Eines Tages werde ich gut in Deutsch! (det skjer en dag, men vi vet ikke når))

Dativ...

1) Når det er indirekte objekt i setningen (IO/Dat)

3) Etter noen verb (f.eks. zu helfen - Ich helfe dir (ikke dich))

Viktige preposisjoner som styrer kasus:

Akkusativ
Durch

Für

Gegen

Ohne

Um

Dativ

Aus

Bei

Mit

Nach

Seit

Von

Zu

Dativ/Akkusativ

An

Auf

Hinter

In

Neben

Über

Unter

Vor

Zwischen

Dativ/Akkusativ betyr at preposisjonen styrer enten dativ eller akkusativ, avhengig om det er bevegelse eller ikke i setningen. Regelen sier at når det finnes en bevegelse fra et sted til et annet, skal substantivet stå i akkusativ. Om noe er i ro på et sted (innenfor et bestemt område), skal substativet stå i dativ.

Ich komme unter die Brücke - Ich stehe unter der Brücke (jeg kommer/står under broen).

Det finnes selvsagt unntak av unntaket i de fleste språk. Her må vi huske på at 1) Auf og Über får akkusativ når de står i overført betydning (preposisjonen brukes ikke til å beskrive stedet. Man sier man ser på TVen - med mener man ikke som i "oppå" TVen - overført betydning/akkusativ). 2) Dersom an, in og vor brukes om tid, står de i dativ.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Det som kan være lurt når du skal lære deg f.eks. kasusformene er å se etter mønster.

Disse blir enkle å huske og ganske treffsikre når du kommer over problemet. F.eks.:

- Han- og intetkjønn ser ut til å ha samme bøyning: De liker s-er i genitiv og m-er i dativ. Hankjønn liker likevel n-er i akkusativ.

- Hunkjønn har samme bøyning i nomanativ og akkusativ/"de to første kasus", mens de liker r-er i genitiv og dativ/"de to siste kasus"

Catch my drift? Når du får jobbet nok med de sitter de inne uten at du trenger å hente opp "regler" du har laget. Det er en hel del som endres i kasus, og som må pugges, så du får bli vandt til det!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...