Gå til innhold

Beste måte å rippe DVDer i linux?

Anbefalte innlegg

Har en del DVDer (både serier og langfilmer) som skriker etter å bli rippet og lagt over på filserveren.

Hvordan kan jeg best gjøre dette? Vil ha de over på et fornuftig format med god kvalitet vs størrelse.

Trenger ikke noe fancy GUI til dette om det kan gjøres via kommandolinjen (foretrekker faktisk det, sær som jeg er), men om eneste (eller beste) måten er via et GUI overlever jeg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Endte opp med et lite hjemmemekka script. :p

Her er det, tilfelle noen andre kan ha nytte av det:

#!/bin/bash
echo "Pass 1"
echo "=================================================================="
mencoder "$1" -ovc xvid -xvidencopts bvhq=1:chroma_opt:quant_type=mpeg:bitrate=1200:pass=1 -oac copy -o /dev/null
echo "Pass 2"
mencoder "$1" -ovc xvid -xvidencopts bvhq=1:chroma_opt:quant_type=mpeg:bitrate=1200:pass=2 -alang en -oac faac -o "$2"
echo "Ferdig."

Det tar to parametre, eks :

$ ./dvdrip.sh dvd://1 DVD_tittel_1.avi

Ripper DVD tittel #1 til en fil med navnet DVD_tittel_1.avi

Resultatet er en xvid-sak med aac-lydspor. Har bare prøvd det på en serie i 4:3-format og her ser det ut til å funke knallbra, men mulig det trenger litt tilpasning mtp. filmer i andre bildeformater.

(Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er at jeg ripper DVDen på en annen maskin enn jeg sitter på - via ssh. Derfor blir det litt enklere i terminalen :) )

Edit: Hmrmf, mencoder-linjene mine ble visst litt lenger enn forumet liker.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Viss du kun skal rippe DVD-ene for å se de senere, ville jeg ha konvertert de til H.264 (x264)? Dette gir jo bedre kvalitet i tillegg til mindre diskplass kontra XviD. Eneste minuset er at konverteringsprosessen tar litt lengre tid.

Jeg vil anbefale OGMRip (min favoritt). Her kan du i tillegg rippe DVD-ene med evig undertekster og lydsor. Perfekt om du skal lage en multilanguage-fil, som da kan inneholde opp til 15 språk.

Det finnes også en CLI-klient, kalt shRip.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar
Takk for svar!

Endte opp med et lite hjemmemekka script. :p

Her er det, tilfelle noen andre kan ha nytte av det:

#!/bin/bash
echo "Pass 1"
mencoder "$1" -ovc xvid -xvidencopts bvhq=1:chroma_opt:quant_type=mpeg:bitrate=1200:pass=1 -oac copy -o /dev/null
echo "Pass 2"
mencoder "$1" -ovc xvid -xvidencopts bvhq=1:chroma_opt:quant_type=mpeg:bitrate=1200:pass=2 -alang en -oac faac -o "$2"
echo "Ferdig."

Det tar to parametre, eks :

$ ./dvdrip.sh dvd://1 DVD_tittel_1.avi

Ripper DVD tittel #1 til en fil med navnet DVD_tittel_1.avi

Resultatet er en xvid-sak med aac-lydspor. Har bare prøvd det på en serie i 4:3-format og her ser det ut til å funke knallbra, men mulig det trenger litt tilpasning mtp. filmer i andre bildeformater.

(Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er at jeg ripper DVDen på en annen maskin enn jeg sitter på - via ssh. Derfor blir det litt enklere i terminalen :) )

Edit: Hmrmf, mencoder-linjene mine ble visst litt lenger enn forumet liker.

Nais, nais :) Hvordan blir scriptet hvis man vil rippe i h264 sånn cirkus?

Lenke til kommentar

#!/bin/bash
echo "Pass 1"
mencoder "$1" -ovc x264 -x264encopts subq=6:partitions=all:8x8dct:me=umh:frameref=5:bframes=3:b_pyramid:weight_b:bitrate=1500:pass=1 -oac copy bitrate=192 -o /dev/null

echo "Pass 2"
mencoder "$1" -ovc x264 -x264encopts subq=6:partitions=all:8x8dct:me=umh:frameref=5:bframes=3:b_pyramid:weight_b:bitrate=1500:pass=2 -alang en -oac faac bitrate=192 -o "$2"
echo "Done."

Noe ala dette funket :) x264encopts sakset jeg fra en "Very High Quality-profil :p"

EDIT: Hmm ... Eller ikke :p Fikk litt problemer med pass nummer 2.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Og hvis det virkelig kniper (dvs du kommer over en kopisperre som libdvdcss ikke fikser) så kan du alltids installere DVDFab HD Decrypter via Wine. Utrolig overrasket over hvor hw-støtten fungerte!

Fikk nemlig ikke spilt av noen dvd-er i Linux med noen mediespiller, og da var det bare Win32 progs som dugde for å få dvd-en over på disk (fjerner kopisperrene). Og du trenger ikke forsøple den vanlige Wine-katalogen din heller om du velger å bruke "--prefix" argumentet til Wine.

Lenke til kommentar

Noen programmer som tilsvarer GordianKnot?

Handbrake hadde for få alternativer, synes jeg. (kunne for eksempel ikke lage eksterne subtitles.)

Vil gjerne ha mulighet til å lagre flere eksterne undertekstspråk i en srt-fil. Det var vel egentlig det jeg savnet mest i handbrake. Litt flere encoding-alternativer savnet jeg og. Var ikke stort man kunne stille inn for XviD (b-frames, reziseoptions etc.)

Husker GordianKnot hadde en fin funksjon som lot deg sjekke om du hadde "nok" bitrate til den valgte størrelsen, eller om du burde resize ned litt. Det var også veldig kjekt

Lenke til kommentar

Hva som er feil med ulike rippeprogrammer:

Handbrake: For dårlig underteksthåndtering. (Ingen mulighet for ekstern srt fil med ulike språk, f.eks.) Ingen instillinger for XviD. Greie instillinger for x.264. Dårlig prewiev-muligheter

dvd::rip: Kan ikke velge bare et chapter (må velge en hel title). Ingen x.264-encoding. Og dermed er det mer eller mindre ubrukelig.

acidrip: .avi eller .mpg? Det er valgene man har, og det holder jo ikke. Ingen mulige instillinger for x.264 encodign. Bra preview-mulighet, men programmet er ikke akkurat brukanes.

red:

OGMrip: enkelt, men; Alt for enkelt. Undertekstmulighetene her var gode, men videoinnstillingene var det stusselig med, gitt. Det samme med lydinnstillingene.

k9copy: Her kan man stille inn det meste i instillingene, men den mangler enkle ting som beskjæring i brukergrensesnittet. Ikke bra nok det heller, mao. Også hadde det kde-deps. Fysjameg.

Nei, det spørs om det beste er å prøve å kjøre gordianknot i wine. :p

red2:

Hm. Nesten så et enkelt program som kun har valg av kapittel, lydspor og tekst, og resten av alternativene fylles inn i en boks som parametre til encoderen hadde vært det "enkleste". Og en form for preview for croping. Kan godt bruke litt tid på å sette opp opsettet, men da vil jeg kunne stappe inn dvd etter dvd, og være i gang etter to klikk.

red3: Avidemux ser meget lovende ut. Bortsett fra at det ikke ripper fra dvd da. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...