Sokkalf™ Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Har en del DVDer (både serier og langfilmer) som skriker etter å bli rippet og lagt over på filserveren. Hvordan kan jeg best gjøre dette? Vil ha de over på et fornuftig format med god kvalitet vs størrelse. Trenger ikke noe fancy GUI til dette om det kan gjøres via kommandolinjen (foretrekker faktisk det, sær som jeg er), men om eneste (eller beste) måten er via et GUI overlever jeg det. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 acidrip er vel noe av det mer populære, har brukt det selv og det funker greit. GUI og alt. Finnes sikkert en CLI-variant også. Søk i pakkebrønnen Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 k9copy, GUI er kjekt om du ønsker å skrelle bort litt overflødig fra DVD'en. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Takk for svar! Endte opp med et lite hjemmemekka script. Her er det, tilfelle noen andre kan ha nytte av det: #!/bin/bash echo "Pass 1" echo "==================================================================" mencoder "$1" -ovc xvid -xvidencopts bvhq=1:chroma_opt:quant_type=mpeg:bitrate=1200:pass=1 -oac copy -o /dev/null echo "Pass 2" echo "==================================================================" mencoder "$1" -ovc xvid -xvidencopts bvhq=1:chroma_opt:quant_type=mpeg:bitrate=1200:pass=2 -alang en -oac faac -o "$2" echo "==================================================================" echo "Ferdig." Det tar to parametre, eks : $ ./dvdrip.sh dvd://1 DVD_tittel_1.avi Ripper DVD tittel #1 til en fil med navnet DVD_tittel_1.avi Resultatet er en xvid-sak med aac-lydspor. Har bare prøvd det på en serie i 4:3-format og her ser det ut til å funke knallbra, men mulig det trenger litt tilpasning mtp. filmer i andre bildeformater. (Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er at jeg ripper DVDen på en annen maskin enn jeg sitter på - via ssh. Derfor blir det litt enklere i terminalen ) Edit: Hmrmf, mencoder-linjene mine ble visst litt lenger enn forumet liker. Endret 7. mars 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Viss du kun skal rippe DVD-ene for å se de senere, ville jeg ha konvertert de til H.264 (x264)? Dette gir jo bedre kvalitet i tillegg til mindre diskplass kontra XviD. Eneste minuset er at konverteringsprosessen tar litt lengre tid. Jeg vil anbefale OGMRip (min favoritt). Her kan du i tillegg rippe DVD-ene med evig undertekster og lydsor. Perfekt om du skal lage en multilanguage-fil, som da kan inneholde opp til 15 språk. Det finnes også en CLI-klient, kalt shRip. Endret 7. mars 2009 av Danny Boy Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Handbrake: http://handbrake.fr/ Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Takk for svar!Endte opp med et lite hjemmemekka script. Her er det, tilfelle noen andre kan ha nytte av det: #!/bin/bash echo "Pass 1" echo "==================================================================" mencoder "$1" -ovc xvid -xvidencopts bvhq=1:chroma_opt:quant_type=mpeg:bitrate=1200:pass=1 -oac copy -o /dev/null echo "Pass 2" echo "==================================================================" mencoder "$1" -ovc xvid -xvidencopts bvhq=1:chroma_opt:quant_type=mpeg:bitrate=1200:pass=2 -alang en -oac faac -o "$2" echo "==================================================================" echo "Ferdig." Det tar to parametre, eks : $ ./dvdrip.sh dvd://1 DVD_tittel_1.avi Ripper DVD tittel #1 til en fil med navnet DVD_tittel_1.avi Resultatet er en xvid-sak med aac-lydspor. Har bare prøvd det på en serie i 4:3-format og her ser det ut til å funke knallbra, men mulig det trenger litt tilpasning mtp. filmer i andre bildeformater. (Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er at jeg ripper DVDen på en annen maskin enn jeg sitter på - via ssh. Derfor blir det litt enklere i terminalen ) Edit: Hmrmf, mencoder-linjene mine ble visst litt lenger enn forumet liker. Nais, nais Hvordan blir scriptet hvis man vil rippe i h264 sånn cirkus? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Skal teste litt og finne ut av det, så kommer jeg tilbake til det. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) #!/bin/bash echo "Pass 1" echo "==================================================================" mencoder "$1" -ovc x264 -x264encopts subq=6:partitions=all:8x8dct:me=umh:frameref=5:bframes=3:b_pyramid:weight_b:bitrate=1500:pass=1 -oac copy bitrate=192 -o /dev/null echo "Pass 2" echo "==================================================================" mencoder "$1" -ovc x264 -x264encopts subq=6:partitions=all:8x8dct:me=umh:frameref=5:bframes=3:b_pyramid:weight_b:bitrate=1500:pass=2 -alang en -oac faac bitrate=192 -o "$2" echo "==================================================================" echo "Done." Noe ala dette funket x264encopts sakset jeg fra en "Very High Quality-profil " EDIT: Hmm ... Eller ikke Fikk litt problemer med pass nummer 2. Endret 8. mars 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
HawP Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Som et alternativ til mencode finnes jo også transcode. Den kan også håndtere x264 (iallefall i en avi container). Og de fleste GUI'ene som flyter rundt er nok bare en GUI for en av disse to vil jeg tro. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Og hvis det virkelig kniper (dvs du kommer over en kopisperre som libdvdcss ikke fikser) så kan du alltids installere DVDFab HD Decrypter via Wine. Utrolig overrasket over hvor hw-støtten fungerte! Fikk nemlig ikke spilt av noen dvd-er i Linux med noen mediespiller, og da var det bare Win32 progs som dugde for å få dvd-en over på disk (fjerner kopisperrene). Og du trenger ikke forsøple den vanlige Wine-katalogen din heller om du velger å bruke "--prefix" argumentet til Wine. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Noen programmer som tilsvarer GordianKnot? Handbrake hadde for få alternativer, synes jeg. (kunne for eksempel ikke lage eksterne subtitles.) Vil gjerne ha mulighet til å lagre flere eksterne undertekstspråk i en srt-fil. Det var vel egentlig det jeg savnet mest i handbrake. Litt flere encoding-alternativer savnet jeg og. Var ikke stort man kunne stille inn for XviD (b-frames, reziseoptions etc.) Husker GordianKnot hadde en fin funksjon som lot deg sjekke om du hadde "nok" bitrate til den valgte størrelsen, eller om du burde resize ned litt. Det var også veldig kjekt Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Handbrake: http://handbrake.fr/ Liten digresjon; Hva tror dere bruker kortest tid(samme innstillinger) for å konvertere en dvd.iso til mkv på Ubuntu 64 bits(8.10) og Vista 32bits? Ledende spørsmål kanskje :-/ Noen som har forsøkt å rippe en dvd med VLC? Endret 13. mars 2009 av Dy§no Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Hva som er feil med ulike rippeprogrammer: Handbrake: For dårlig underteksthåndtering. (Ingen mulighet for ekstern srt fil med ulike språk, f.eks.) Ingen instillinger for XviD. Greie instillinger for x.264. Dårlig prewiev-muligheter dvd::rip: Kan ikke velge bare et chapter (må velge en hel title). Ingen x.264-encoding. Og dermed er det mer eller mindre ubrukelig. acidrip: .avi eller .mpg? Det er valgene man har, og det holder jo ikke. Ingen mulige instillinger for x.264 encodign. Bra preview-mulighet, men programmet er ikke akkurat brukanes. red: OGMrip: enkelt, men; Alt for enkelt. Undertekstmulighetene her var gode, men videoinnstillingene var det stusselig med, gitt. Det samme med lydinnstillingene. k9copy: Her kan man stille inn det meste i instillingene, men den mangler enkle ting som beskjæring i brukergrensesnittet. Ikke bra nok det heller, mao. Også hadde det kde-deps. Fysjameg. Nei, det spørs om det beste er å prøve å kjøre gordianknot i wine. red2: Hm. Nesten så et enkelt program som kun har valg av kapittel, lydspor og tekst, og resten av alternativene fylles inn i en boks som parametre til encoderen hadde vært det "enkleste". Og en form for preview for croping. Kan godt bruke litt tid på å sette opp opsettet, men da vil jeg kunne stappe inn dvd etter dvd, og være i gang etter to klikk. red3: Avidemux ser meget lovende ut. Bortsett fra at det ikke ripper fra dvd da. Endret 14. mars 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Skal du bruke AviDemux, må du nok først dekryptere filmene før du hiver det inn. Da fungerer det jo veldig bra som et rippeprogram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå