Gå til innhold

Div. Suse-spørsmål + Install av Suse

Anbefalte innlegg

Hva er dette "Hyper-V" og hva innebærer dette?

OpenSuse 11.1

Som et følge av Novell-Microsoft-samarbeidet, har Opensuse blitt offisielt støttet av Hyper-V, Microsofts hypervisor, som et "guest OS".

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å forklare litt fort og greit:

En hypervisor er operativsystem som har som oppgave å hoste andre operativsystemer, dvs å virtualisere andre OS.

I vanlige desktopvirtualiseringsløsninger, kjører du gjerne et gjesteoperativsystem oppå et fullt operativsystem som windows xp. Denne siste og mest vanlige formen for virtualisering kalles ring 2 eller type 2 hypervisor, og fører til at de virtualiserte operativsystemene må kjøre sine systemkall gjennom host-operativsystemet. Dette er ok for å teste ut linuxdistroer etc, men i et servermiljø, vil du gjerne ha mest optimal ytelse.

Her kommer type 1-virtualisering inn, hvor guest (dvs det virtualiserte OSet) i større grad har kontroll over ressurser. Hypervisoren fungerer kun som et tynt mellomlag mellom hardware og guest OS.

I linuxverdenene er de meste kjente type1-hypervisorene VMware ESXi og KVM.

I windowsverdenen, er hyper-v den mest aktuelle løsninga. Dette er en modul som aktiveres og installeres etter en Windows Server 2008(eller seinere) 64bit har blitt installert.

Når Hyper-v er installert, vil windows serveren kjøre som guest1 og administrere de virtuelle maskinene. Du kan så legge til så mange guests du vil, feks ubuntu, windows xp, vista etc.

Novell har hatt et samarbeid med Microsoft, og gjør en hyper-v addon tilgjengelig. Den muliggjør at suse kan kjøre direkte på hypervisoren i ring1 ved hjelp av XEN-kjernen. Dersom denne addonen ikke er installert, vil hypervisoren emulere en type2 hypervisor for det aktuelle guest-OSet, om jeg har forstått det riktig :)

360935.jpeg

Lenke til kommentar

Takk for svar begge 2 :)

Funderer på å prøve Opensuse 11.1 da det ser interessant ut.

Lurer også da på om dette er et fullverdig OS, på lik linje med Vista ultimate....

Altså om jeg kan installere dette som dual-boot, på samme disk som Vista?

Hvilke problemer kan jeg få?

Hvorfor er Suse så stort(4gb+) i forhold til andre distroer?

Kan lite om Linux generelt, men er sugen på å prøve ut forskjellige os`er.

Har prøvd noen distroer, men synes det er litt vanskelig å forstå oppbyggningen av greiene :blush:

Nå har jeg bare brukt Win(alle versjoner) siden win95, så kanskje jeg er litt "låst" på den greia?

Sliter ihvertfall med å komme meg videre.

Forslag og kommentarer mottas gjerne :)

Edit: Skal ikke bruke det til noe spesielt, men lære meg hvordan det virker....på samme måte som man lærte seg win en gang i tiden.

Tanken er å hoppe av Win-karusellen når jeg har lært/føler meg klar, og slutte å betale for et OS, som likevel aldri blir MITT... :cry:

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar
Funderer på å prøve Opensuse 11.1 da det ser interessant ut.

Lurer også da på om dette er et fullverdig OS, på lik linje med Vista ultimate....

Altså om jeg kan installere dette som dual-boot, på samme disk som Vista?

Ja, du kan legge inn openSuse som dual-boot med Vista. Legger du inn det når du allerede har Vista på disken vil innstalasjonsprogrammet automatisk detektere Vista og la deg velge mellom de forskjellige ved oppstart.

Hvilke problemer kan jeg få?...

...Kan lite om Linux generelt, men er sugen på å prøve ut forskjellige os`er.

Har prøvd noen distroer, men synes det er litt vanskelig å forstå oppbyggningen av greiene :blush:

Nå har jeg bare brukt Win(alle versjoner) siden win95, så kanskje jeg er litt "låst" på den greia?

Sliter ihvertfall med å komme meg videre.

GNU/Linux og andre Unix-lignende OS er definitivt veldig anderledes enn Windows, og det kan definitivt være en utfordring. Du vil merke at en del ting løses på andre måter, og at du gjør det vanskelig for deg selv ved å forsøke å gjøre ting på "Windows måten". Så du må nok regne med å lære noe nytt, men det er jo stort sett bare moro synes jeg ihvertfall!

Først og fremst vil jeg anbefale deg å lese den offisielle dokumentasjonen til distroen. Vanligvis er det utarbeidet egene brukermanualer for folk som er nye til operativsystemet hvor det meste man lurer på i første omgang er dekket.

Lenke til kommentar

Takk for svar NorthWave:)

Nå har jeg "prøve-installert" distroen på en harddisk på en eldre maskin som kona bruker.

Det var en Vista-install på den fra før, men jeg slettet denne, da den likevel ikke fungerer på den maskinen.

1.

Under installasjon av Suse, fikk jeg spørsmål om å komprimere Win(før jeg slettet den).

Når jeg skal installere Suse på hoved-systemet....skal jeg svare JA på det spørsmålet da?

2.

Installerer Suse seg da SAMMEN med Win på samme partisjon automatisk?

(spør fordi jeg har 3 disker oppdelt i 6 partisjoner, og vil ABSOLUTT IKKE miste noe...musikk, filmer, programmer mm)

3.

I motsetnng til de andre distroene jeg såvidt har testa, ble trådløs-kort og nettforbindelse automatisk satt opp, men ikke i Suse?

Hvordan ordner jeg det enkelt?

Beklager hvis det er dumme spørsmål, men må jo begynne en plass å LÆRE :new_woot:

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...