Gå til innhold

Vil tjene på børsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en kapital på 100 000 som jeg gjerne vil investere i aksjemarkedet, men har aldri vært borti det før. Derfor lurer jeg på om det er noe hjelp å få i dere som er godt etablerte i aksjemarkedet og vet hvor fortjenesten ligger. Hvordan fungerer aksjemarkedet? Hvordan bør jeg etablere meg? Bør jeg få råd i banken, eller har evt. DU noen gode råd? Hvor kjøper jeg aksjer og hvordan fungerer det? Hva bør jeg legge spessielt merke til og/eller passe på?

Har utdanning innen næringsliv og økonomi, men har aldri vært noe skikkelig borti aksjemarkedet/børsen, men tror jeg vil komme godt inn i det med litt hjelp.

Tusen takk på forhånd for alle svar :)

(NB! helst seriøse svar)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvor du skal kjøpe aksjer, er enkelt. To gode alternativer finnes. Nordnet og NetFonds. Jeg bruker sistnevnte. Men tror det ligger jevnt mellom de to. Andre alternativer er Skandiabanken og andre nettbanker.

2. Hva du skal kjøpe er jo noe helt annet.

GOGL hvis du liker virkelig high-risk.

ORK hvis du liker solid aksje med litt utbytte.

SDRL er jo ganske bra case.

Og så videre...

Lenke til kommentar

Et sted å begynne er denne siden her, og følg linken til brosjyren Aksjer for Alle, utgitt av Oslo Børs.

Jeg har en kapital på 100 000 som jeg gjerne vil investere i aksjemarkedet, men har aldri vært borti det før.

100k er en fin sum. Da har du muligheten til å ta en mer aktiv posisjon og diverifisere pengene dine mellom ulike aksjer.

Selv om 100k er litt penger så er det ikke mer enn at du taper dem så lever du fortsatt etterpå!

Et annet alternativ enn å finne enkelt aksjer er å handle fondsandeler, gjerne basert på indekser. Det er rimligere og enklere.

Derfor lurer jeg på om det er noe hjelp å få i dere som er godt etablerte i aksjemarkedet og vet hvor fortjenesten ligger.

Ingen vet hvor fortjenesten ligger. Det beste man kan gjøre er å tro at man vet.

For hver man hører om som gjør det stort på børs så er det mange som ikke får til noe særlig.

Idar Vollvik er f.eks en som ikke får det til, til tross for at han hadde en økonomisk ryggdekning som tilsa han kunne kjøpe den beste kompetansen som var å oppdrive.

Og empirisk sett så er en passiv portefølje (fond/indeks) forventet å gi bedre avkastning enn en aktiv portefølje.

Hvordan fungerer aksjemarkedet? Hvordan bør jeg etablere meg?

Kontakt en nettmegler, evnt banken din for å se om de har aksjehandel gjennom sin nettbank løsning. DnBNor har f.eks. det.

Bør jeg få råd i banken, eller har evt. DU noen gode råd?

Les analyser utgitt av meglere og analytikkere.

DnBNor Markets har gode analyser, ellers se på DN finans for nyheter, sjekk ut Bloomberg.com.

Hvor kjøper jeg aksjer og hvordan fungerer det?

Igjen gjennom nettmegleren din.

Fordelen med nettmegler er lavere kurtasje, og kjapere handler.

Hva bør jeg legge spessielt merke til og/eller passe på?

Handler foregår i børsposter (lots) som består av en samling aksjer med en ca verdi på mellom 8-11k, avhenging av kursen.

Det kan også være greit å kjøpe tilgang til realtidskurser, særlig om du ønsker å handle noe aktivt.

Lenke til kommentar

Dersom du på sikt ønsker å bli aktiv i markedet foreslår jeg at du leser deg opp på fagbøker, leser aviser og foretar investeringer med lekepenger. Benjamin Grahams "The Intelligent Investor", Hegnars "Aksjeskolen", McKinseys "Valuation", og "Beyond Greed and Fear" bør være gode utgangspunkter for å at du kan danne deg et syn på hvordan du ser for deg selv som investor.

Selv i oppgangstider er aksjemarkedet vanskelig. Kunnskap og erfaringer er et must for at ikke investeringer skal bli ren gambling. Du kan se på aksjemarkedet som et stort spill. Om de du konkurrerer mot har mer penger, er smartere og besitter mer erfaring og kunnskap er det urimelig å tro at man skal kunne hevde seg.

Det er usikre tider og det er ikke sikkert at bunnen er nådd. Når superinvestorer som Harald Moræus Hanssen i Fearnley Fonds setter pengene i banken, kan det kanskje være lurt å følge hans eksempel.

Lenke til kommentar

Mye bra svar her, men jeg vil slutte meg til Fin skjorte's tips om å handle fondsandeler. Amatører har det som regel best i aksjefond. Der får man en solid diversifisering til en billig penge. Jeg anbefaler indeksfond som er veldig billige.

Lenke til kommentar

Jeg skal en tur innom banken neste uke og høre hva de sier. Jeg har også hørt at det sikreste for nybegynnere er fond, men jeg er en person som liker høy-risiko. Men som sagt, skal høre med banken og en investor jeg kjenner :) jeg kommer tilbake med flere spørsmål om det er noe jeg lurer på :) men for all del, har dere noe mer på hjerte som dere mener vil hjelpe meg så kom med det :)

Tusen takk for alle svar så langt :)

Endret av Addy0202
Lenke til kommentar
....men jeg er en person som liker høy-risiko.

Ikke noe galt i å like høy risiko, men man satser ikke tusenlappene i poker før man kan reglene i spille heller - selv om det kan gå godt.

Så et gitt mistemål av kompetanse er jo veldig anbefalt å sitte inne med.

Og kanskje spesielt i perioder som den vi er i nå mtp finanskrisen, for hva som kjennetegner den er at det er masse risiko i markedet nå, men pga av kreativ bruk av finansinstrumenter så er det usikkert hvor den befinner seg og hvor stor den er.

Nå gjelder kanskje ikke dette primært opp mot norske fortak, men vi vet heller ikke hvilke innvirkninger det kan få om riskoen slår inn.

Men selvsagt, kan du bære et tap på 100k uten at det bryr deg nevneverdig så slå til, for det kan være noen morsomme bedrifter ute å gå nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...