_oystein Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Prøver å hjelpe noen med et problem med en HDD, men har kommet borti noe jeg ikke har sett før. Harddisken blir gjennkjent i bios, og driverne ble installert første gang windows startet opp, men disken dukker hverken opp i utforsker eller Datamaskinbehandling -> Diskbehandling. Har prøvd på en maskin med Vista og en med XP. Har kjørt WD's diagnose program (Data lifeguard - kort test) og den består ivertfall denne (SMART Status) Disken er en WD Caviar SATA 2500AAJS. Noen som har forslag hva som kan være galt, og hvordan jeg igjen kan skaffe meg tilgang til det som ligger på disken? Takker! Øystein Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Mer info please. IDE/SATA? Skjekk at kontaktene er aktivert i bios. Var en som hadde lignende problem med en IDE-disk. Da var det noen pinner som ikke fikk kontakt .. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Mer info please. IDE/SATA? Disken er en WD Caviar SATA 2500AAJS. Går litt fort i svingene skjønner jeg Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ashit, beklager Skjekk i bios om sata-porten er aktivert. Regner med at du har skjekka at alt er kobla skikkelig i osv. Lenke til kommentar
_oystein Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Har prøvd å nappe ut eksisterende tilkoplinger som cd rom etc og sette disken inn der med samme resultat, så jeg tviler på at det er noe med inngangen. Skulle den da komme opp i biosen? den kommer også opp som en disk hvis jeg trykker på "trygg fjerning av maskinvare", men dog uten banenavn etc. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Kan du gi oss et screenshot av diskbehandling? kontrollpanel->adimistrative verktøy->datamaskinbehandling->diskbehandling Det er mulig at du ikke har partisjonert harddisken, og da vil den ikke vises i "min datamaskin". Lenke til kommentar
_oystein Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Aergh! JERK! Disken har jo vært framme i diskbehandlingen hele tiden den! Da leder dette til spørsmål 2: Hvorfor er det plutselig ingen gjeldende partisjoner på disken lenger!? Tror nok jeg må spørre litt mere om hendelsesforløpet til datakrasjen på denne pcn før jeg går videre med dette på forumet! *flaut* takker for svar uansett da! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Beklager hvis jeg kom fram som overlegen eller bedrevirene. de vakke meninga. sorry. hvis det ikke er tilfelle aner jeg ikke hva som har skjedd. mest sansynlig harddisk krask. beklager feilskriving på forhånd akkurat hjemme fra byn. IBAAS neste. kanskje nizzen eller hårek har non tips først? EDIT: Jeg må lære meg å ikke gå på forum når jeg kommer hjem fra byen... Endret 7. mars 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det kan være at brukeren har hatt denne disken initiert som dynamic disk tidligere. I såfall må man i disk management gjøre "import foreign disk". Dessuten kan man kun benytte og importere dynamic disks i XP Professional (ikke home versj) og Vista Business/Vista Ultimate/Vista Enterprise. Øvrige Vista versjoner som basic/home prem støtter ikke dynamic disks og kan således heller ikke importeres. Lenke til kommentar
_oystein Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 hmsk.. da har vell jeg allerede "besja på leggen" vist jeg skal ha noe sjans til å gjennopprette noe data på den. Prøvde å søke gjennom hdd'n med Getdataback NTFS/FAT32, men fant ikke spor av data på noen av søkene. Etter opprettet jeg en NTFS partisjon på hele disken og hurtigformaterte den. Prøvde så å legge div data fram og tilbake på disken for å sjekke om den virket som den skulle, noe den gjorde. Men da er vell alt håp ute for å finne noen av de gamle filene på disken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå