Tea3 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hei, skulle skifte pluggkabler idag og røsket ut de gamle, fikk ikke notert meg hvilke som stod hvor på fordeleren! Dumt. Hva gjør jeg? På motorblokka ved tennpluggene står det innpreget: 1-2-4-5-3 <---betyr dette at sylinderene står i denne rekkefølgen? MEN mer viktig, det ser ikke ut til å stå noe på fordeleren om hvilke kabelnummer som skal hvor. Any ideas? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det er derfor man skal demontere kablene en og en og sette på ny når man bytter dem, men det hjelper ikke så mye å si nå 1-2-4-5-3 er nok rekkefølgen sylindrene skal antennes, jeg har aldri hatt en femsylindret motor før. Du kan begynne med å google på motortypen din og "firing sequence", så kan det hende en vennlig sjel har beskrevet hvor man finner 1. sylinder på fordeleren. Så er det bare å sette resten av kablene i rekkefølgen. Eller du kan skrive hvilken bil og motor det gjelder, så er det kanskje noen her som kan hjelpe deg. En annen mulighet er å sette 1. sylinder i øvre dødpunkt, og da se hvor rotoren treffer på fordelerlokket. Her skal pluggkabelen til 1. sylinder settes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 En annen mulighet er å sette 1. sylinder i øvre dødpunkt, og da se hvor rotoren treffer på fordelerlokket. Her skal pluggkabelen til 1. sylinder settes. Dette kan også bli 180* feil, husk at den tenner bare på annenhver ØD. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det kan bli 180* feil hvis man setter 1. sylinder i "feil" ØD på en firesylindret motor, fordi da har man 90* mellom kontaktpunktet til hver sylinder på fordeleren, slik at 4. sylinder ligger på motsatt side av 1. Da er det fort gjort å forveksle 1. og 4. Men med trådstarters femsylindrede motor er det 72* mellom hvert kontaktpunkt. Dermed vil rotoren ved feil ØD peke omtrent midt imellom to punkter, og da vet man at punktet til 1. sylinder ligger på motsatt side av hvor rotoren peker. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Kan du ikke ringe en kompis som har samme bil og kikke under panseret hans? Syns nå det høres enklest ut =) Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Tipper det er et lite hakk i fordeleren jeg, og det er ved 1. Så går du med klokka, og følger rekkefølgen, 1-2-4-5-3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det kan bli 180* feil hvis man setter 1. sylinder i "feil" ØD på en firesylindret motor, fordi da har man 90* mellom kontaktpunktet til hver sylinder på fordeleren, slik at 4. sylinder ligger på motsatt side av 1. Da er det fort gjort å forveksle 1. og 4. Men med trådstarters femsylindrede motor er det 72* mellom hvert kontaktpunkt. Dermed vil rotoren ved feil ØD peke omtrent midt imellom to punkter, og da vet man at punktet til 1. sylinder ligger på motsatt side av hvor rotoren peker. Skulle til å poengtere det samme, på fire, seks, åtte osv (alle som er delelige med 2) så kan det tolkes feil, mens på motorer med tre, fem og sju(!) sylindre blir det som du sier, at rotoren ikke peker rett på noe kontaktpunkt.. Lenke til kommentar
Tea3 Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Takk for tipsene! Dette ordner seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå