Gå til innhold

Spm om melk


Anbefalte innlegg

Hei, da jeg var rundt 7-8 år likte jeg plutselig ikke melk lenger(Noe som ikke var så bra) Jeg drikker fortsatt ikke ren melk, men sjokolade melk. Nå skal jeg begynne å drikke det hver dag fordi jeg vil ha et sterkere skjelett. Det jeg lurer på er hvor mange glass jeg burde drikke. Og er det lurt å drikke melk med sjokolade hver dag? Er kansje bedre å få i seg litt ekstra sukker fra sjokoladen enn å ikke drikke melk i det hele tatt. Jeg klarer bare ikke å drikke ren melk. har prøvd mange ganger. prøvde i forige uke og holdte på å spy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikker selv daglig melk med sjokopulver i. Jeg er heller ikke fan av ren melk, det går men ikke det beste jeg drikker. Jeg bruker dog veldig lite pulver i melka, kun bittelitt for å få en liten avrunding av melksmaken.

 

Selv drikker jeg nå i snitt en drøy liter om dagen, har begrensa meg litt fra før da jeg lå på 3+ liter om dagen. Vet ikke hva som er anbefalt dose, men jeg regner med at jeg ligger litt i overkant. :D Så et glass eller to burde vel holde. Men du trenger jo ikke på død og liv å drikke melk for å styrke skjelettet heller, fins alternativer.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Nå er jo det et omdiskutert tema om hvor bra melk faktisk er for kroppen. Liker du ikke melk så ser jeg ingen grunn til at du skal presse dette i deg. Det finnes andre kilder til kalsium og proteiner. Omså andre melkeprodukter som yoghurt og ost f.eks. Også finnes det jo rene kosttilskudd med kalsium som gjør nytten.

 

Jeg antar at du er ung og i vekstfasen da du vil styrke skjelettet?

Lenke til kommentar
Nå er jo det et omdiskutert tema om hvor bra melk faktisk er for kroppen. Liker du ikke melk så ser jeg ingen grunn til at du skal presse dette i deg. Det finnes andre kilder til kalsium og proteiner. Omså andre melkeprodukter som yoghurt og ost f.eks. Også finnes det jo rene kosttilskudd med kalsium som gjør nytten.

 

Jeg antar at du er ung og i vekstfasen da du vil styrke skjelettet?

Ja jeg er 14 og veldig tynn. Har ikke vondt av endel ekstra fett.

Lenke til kommentar
Jeg pleier drikke litago etter trening. Får jeg i meg litt proteiner og karbohydrater. :fun:

 

Er ikke minst mye kalsium i melk, noe som styrker skjelettet betydelig. Anbefaler trådstarter til å venne seg til melk og drikke et par glass dagen. Kanskje lettere sagt enn gjort, men jeg har drukket melk hele livet og synes at det er veldig godt enda :)

 

 

Melk og nybakt sjokoladekake - er ikke mange ting som er bedre ;)

Lenke til kommentar

Melk er min yndlingsdrikk, og jeg drikker den ofte som leskedrikk om jeg vil kose meg med noe godt. Drikker en halv liter melk bare i proteinshake hver dag, og så kommer det 2-4 glass ekstra til måltidene.

 

Trådstarter, du trenger sikkert ikke dytte ned flere liter hver dag, men et par glass hadde ikke skadet. Om du bruker noe sjokopulver i tillegg gjør det sikkert ingen stor skade. Men, om du er som meg så liker du det ikke om det er lett eller h-melk du drikker. Jeg synes det smaker fettete, og det er jo faktisk mer fett i det. Drikk skummet eller ekstra lett, og for all del, la den være KALD, lunken melk smaker forjævlig. Ikke sett den i frysern, skal ikke ha noe ismelk, men ha den god og kald i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Er ikke minst mye kalsium i melk, noe som styrker skjelettet betydelig. Anbefaler trådstarter til å venne seg til melk og drikke et par glass dagen. Kanskje lettere sagt enn gjort, men jeg har drukket melk hele livet og synes at det er veldig godt enda :)

 

 

Melk og nybakt sjokoladekake - er ikke mange ting som er bedre ;)

 

Som sagt så er dette et omdiskutert tema. Jeg skal ikke si noe verken for eller imot men personlig er jeg ikke av den oppfattning av at voksne mennesker har det store behovet for melk. Tror nok vi ser oss nok litt blinde på Tine propagandaen som surrer og går på tv-skjermen. Det er tross alt ikke folkeopplysning de driver med, det er reklame for å selge produktet sitt.

 

En kuriositet som til stadig dukker opp angående dette temaet er at de landene som har høyest melkeinntak per innbygger også har høyest forekomst av benskjørhet. Norske kvinner ligger f.eks høyt oppe på den lista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...