Gå til innhold

hvordan bruke 3g?

Anbefalte innlegg

hei, idag kjøpte jeg en ny nokia 3120 classic, er nok så fornøyd med den. men jeg får ikke 3g til å funke når jeg ringer min kompis (som også har nokia 3120 classic)

kan noen hjelpe meg?

ps: koster det extra å bruke 3g?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du må installere støtte fra nettleverandøren din, og kompisen din det samme.

Mobilnettet i Norge er delt inn i forskjellige "trinn": Helt ytterst i periferien, det vil si langt utpå finnmarksvidda, i de dype daler på vestlandet, langt uti ingenmannsland i øst etc har man enten ikke noe datanett i det hele tatt, eller kun GPRS-hastighet for dataoverføring. Dette er snegletregt og er helt ubrukelig etter dagens mobilnettbehov. I litt mindre grisgrendte strøk er det EDGE, dette er den nest tregeste hastigheten i mobilnettet, men er under tvil rask nok til å bruke for surfing på nett etc. I bystrøk, tettsteder og enkelte bygdeområder får man endelig 3G-hastighet, som er minimumskravet for videotelefoni og er det som gir nettsurfing i mobilnettet til en akseptabel opplevelse. I storbyområdene og ellers en stor del av østlandet får du super-3G som pr i dag er den raskeste overføringshastigheten i mobilnettet vårt.

I tillegg har man faktorer som hvor god dekning det er i området, dette kan påvirke hastigheten svært mye innenfor hvert trinn. I tillegg er det Telenor som har best internettdekning i mobilnettet, mens netcom for det meste kun fungerer tålelig i tettbebygde strøk.

At du har en telefon som støtter 3G betyr altså ikke at du har dekning for 3G.

Lenke til kommentar

Trenger ikke installere noe støtte for å få videosamtale

Trykk nr. du skal ringe, og så skal det komme opp ett valg for videosamtale, hvordan dette fungerer varierer fra telefon til telefon.

Vil anbefale å se i brukerhandboka for nermere forklaring.

Så så lenge det står 3G ved dekningsindikatoren og du har god dekning er det ingenting i veien for å bruke videosamtale

Og ja, det koster litt ekstra, men hvor mye må du sjekke hos operatøren din

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...