NgZ Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Tenkte det var lettere å få innspill her enn i "server" eller "hjelp til kjøp og salg"-delen, da opensolaris jo er en smule nøye på hardware. Har så langt plukket ut følgende HW: (handlevogn-link her). Lurer på et par ting, før jeg kan våge å ta spranget til nok et OS: -> Hvordan koble seg til en eksisterende X-session? Jeg vil gjerne ha en løsning som minner om NoMachine. Mulighet for å koble seg til via en windows-maskin (gjerne via web, ala LogMeIn er et pluss. Å koble til en kjørende X-session på serveren fra linux-maskin er et must. -ssh o.l., fungerer det noenlunde likt som i linux? ingen inkompabilitet som kan medføre at sshfs på andre linuxmaskiner ikke fungerer som normalt? -> Er det noen vanlige linux apps dere som har gått over fra linux til opensolaris savner? -> Finnes det en god wiki et sted med HOWTO'er for det meste. (Jeg er grundig bortskjemt med Arch-wikien og forumene) Red: Rimelig ny førstepost, og "avløst" tråden. Endret 15. mars 2009 av NgZ Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 har vondt for å se for meg at opensolaris har særlig mye n-standard-støtte foreløpig. Siden det skal være en mer eller mindre ren filserver klarer du deg lenge med et billig AMD-hovedkort (rundt 500 kr) og f.eks. AMD Athlon 64 X2 4450e, eller til og med en énkjernes Sempron. Ville kanskje heller gått for kablet nettverk som tar gigabithastighet i stedet for trådløst, da det er langt mer stabilt. Dersom du ikke vil strekke opp kabler, kan dette være en bedre løsning. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Var litt skeptisk til n-støtte, ja. Men fant noe lovende et eller annet sted på en opensolaris mailingliste, om drivere til et par n-kort. At det ikke er "fiks-ferdig" regnet jeg vel nesten med. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøre ledning, men plasseringen av boksen er ikke klar enda, så trådløst hadde absolutt vært en fordel, om enn ikke et krav i starten. Kan jo droppe det inntil videre. Takk for tipset forresten, men foretrekker nok en kabel til den prisen. Jeg vet at solaris ikke er noe media-system, men finnes det noen løsninger ala. mythtv eller freevo-backend? I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å la serveren ta seg av video-dekoding, slik at jeg kunne ha en rimelig minimal htpc i stua. Prosessoren jeg har plukket ut er ikke plukket ut med tanke på det - den blir vel for svak. Men om det finnes slike back-end muligheter kan jeg jo gå for en kraftigere. Noen spesiell grunn til at du foreslår den amd-prosessoren fremfor den jeg har funnet? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 4450e har et maxforbruk på kun 45W, det er fint for en server. Jeg fant ikke forbruket til celeronen i forbifarta, men tviler på at den er bedre enn 4450e Jeg har aldri prøvd opensolaris, så jeg kjenner dessverre ikke til programutvalget der. Kan være en idé å høre på #opensolaris @ irc.freenode.net ? Jeg tror ikke *nix-systemer er klare for videodekoding på server enda, ihvertfall ikke for HD. nvidia ligger lengst fremme på området, men de har kun betadrivere tilgjengelig, og programmer må kompileres med spesielle argumenter for at det skal funke. Jeg snakker nå selvfølgelig om videodekoding på skjermkort, noe som fristiller cpuen for belastning næmest 100%. Dersom CPU må ta videodekoding -og- "vanlig bruk" samtidig kan du fort få deg en smell på ytelsen.. Er det en spesiell grunn til at du vil bruke Raid-Z? Sånn jeg ser det, med tanke på applikasjoner, driverstøtte og ikke minst dokumentasjon på nett, ville du kommet langt bedre ut av det med å bruke en Linux-distro i medieserveren.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Ja, jeg vet det. Har vel ikke 100% havnet på opensolaris enda. Det startet med at jeg skulle ha en raid5 linux multi-purpose-server (media, fillagring og diverse), men datasikkerheten på raid5 kan ikke måle seg med raid-z, og etter en harddikkræsj nylig, så er jeg litt skvetten. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hvis du føler for et kan du jo sjekke ut btrfs og Tux3-formatene som er neste generasjons filsystemer for Linux. btrfs skal være en direkte konkurrent til ZFS, men du må nok bake din egen kjerne om du vil ha det, foreløpig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Det er vel ikke helt stabilt riktig enda. Men tror egentlig at jeg holder meg til linux, og heller er litt nøye med å sjekke diskene etter hvert. Takk for hjelp likevel. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Spander noen kroner på litt offsite backup og rsync dit... Har planer om å gjøre dette selv med en dreamhostkonto og en hostgator-konto.. Disse har "uendelig" med diskplass... Er imot eulan dems sannsynligvis, men hva de ikke vet Har tenkt å bruke Solaris som filserver selv, men kommer nok til å kjøre mythbackend på en egen boks med linux. -C- Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Spander noen kroner på litt offsite backup og rsync dit...Har planer om å gjøre dette selv med en dreamhostkonto og en hostgator-konto.. Disse har "uendelig" med diskplass... Er imot eulan dems sannsynligvis, men hva de ikke vet Har tenkt å bruke Solaris som filserver selv, men kommer nok til å kjøre mythbackend på en egen boks med linux. -C- tror det er 250gb hostgator lar deg bruke, særlig over det får du standardmail om at du bruker formye resurser og har x antall dager på deg til pakke sammen eller senke bruken. men idet du passerer 10gb eller 10k filer tar ikke de lenger backup av innholdet ditt, de tar heller ikke backup av filer over 500kb. Endret 14. mars 2009 av cruzader Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg har slått fra meg tanker om at den trenger å kjøre noen form for mythtv-backend. Lar en htpc ta seg av alt arbeid relatert til sånt noe. Betalt offsite backup er uaktuelt. Det er hovedgrunnen til at jeg ønsker Opensolaris - Raid-Z. Stort sikrere blir det ikke uten ordentlig backup, og vel, brenner det, så brenner det. Da har jeg uansett større problemer. Jeg har 2x2gb gratis offsite backup som kan brukes til det jeg ikke vil miste av dokumenter o.l. Musikk, film og annet er trygt med mindre to disker feiler samtidig, eller huset brenner ned, og det får holde. Hostgator så jo nesten billig nok ut til at det var verdt det. Men "unlimited betyr jo alt for sjelden "unlimited". Det betyr "pretty much". Er fortsatt usikker på om jeg skal gå for opensolaris da. Føler jeg går glipp avmange programmer og muligheter. NoMachine er jo f.eks. ikke en mulighet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Ehh, NoMachine som i NX tenker du på da? FreeNX er jo tilgjengelig. http://blogs.sun.com/xavier/entry/freenx_opensolaris Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Ahh, takk. Da jeg sjekket Nomachine-siden, fant jeg kun nedlastninger for (og regnet også med at det bare støttet) SPARC- arch av Solaris. Lenke til kommentar
rolfn Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å la serveren ta seg av video-dekoding, slik at jeg kunne ha en rimelig minimal htpc i stua. Hvis du skal de-kode video på server og (slik jeg forstår) sende det videre til en klient som viser det på skjerm. Hvilket format skal du sende mellom server og klient? (Jeg har ikke regnet på det, men antar at ukomprimert hd-video krever veldig mye båndbredde...). "Alle" moderne skjermkort de-koder video i hw (jeg har feks veldig gode erfaringer med linux + geforce9500 uten vifte + vdpau) som er min foretrukne løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå