Gå til innhold

[Løst]Ustabilt nettverk etter kjøp av ny router


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt meg en ny router, D-link DIR-635. Jeg satte den opp og den fungerte sånn passe. Bortsett fra at det trådløse nettet er VELDIG ustabilt. Det logger seg av og så på igjenn etter noen sekunder. Dette er veldig plagsomt dersom jeg f.eks. sitter på msn, for da logger jo den automatisk ut og så må jeg logge meg inn igjen. Og dette skjer veldig ofte. Av og til flere ganger i minuttet. Surfingen på nettet blir også ganske tungvint... Er den noen som vet hva jeg kan gjøre for at det skal bli mer stabilt?

Pc-en min kjører Vista og er en Acer Aspire 5920G.

 

 

EDIT: Endret skriveleif fra "DIR-365" til DIR-635"

Endret av Plinge93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du hadde prøvd kabel og det funka perfekt?

2. Er det like dårlig på flere pc'er?

3. Bruker du d-link sin programvare?

4. Er det noe annet som forstyrrer signalene fram til routeren?

5. Regner med at du har prøvd å restarte routeren?

6. Har du bedre/dårligere signaler i forhold til den gamle routeren?

Lenke til kommentar
1. Du hadde prøvd kabel og det funka perfekt?

2. Er det like dårlig på flere pc'er?

3. Bruker du d-link sin programvare?

4. Er det noe annet som forstyrrer signalene fram til routeren?

5. Regner med at du har prøvd å restarte routeren?

6. Har du bedre/dårligere signaler i forhold til den gamle routeren?

1. Ja.

2. Nei, en kablet stasjonær funker, min søsters trådløse Asus funker perfekt.

3. Ehm... Hvordan finner jeg ut dette?

4. Ikke som jeg vet om... Ingen andre nettverk i kilometers omkrets... Den står vegg til vegg med et bad..kan detta ha noe å si? (hørte snakk om problemer pga. varmekabler??)

5. Ja, har det..

6. Hadde i alle fall et helt stabilt nettverk da..

Lenke til kommentar

Hm, tricky. Jeg tviler på at jeg kan hjelpe deg da, men du kan sjekke en siste ting.

 

Kanskje routeren broadcaster på en annen kanal enn den forrige?

Sånn at varmekablene faktisk kan forstyrre signalene. Du kan jo prøve å være et annet sted i huset med pc'n din.

 

Hvis det skulle vise seg at det plasseringen som er problemet, kan du prøve å laste d-links programvare og endre kanal.

Lenke til kommentar
Hm, tricky. Jeg tviler på at jeg kan hjelpe deg da, men du kan sjekke en siste ting.

 

Kanskje routeren broadcaster på en annen kanal enn den forrige?

Sånn at varmekablene faktisk kan forstyrre signalene. Du kan jo prøve å være et annet sted i huset med pc'n din.

 

Hvis det skulle vise seg at det plasseringen som er problemet, kan du prøve å laste d-links programvare og endre kanal.

Jeg har nå prøvd å endre kanalen til den samme som den gamle routeren gikk på. (kanal 6)

Ser foreløpig bra ut, har vært koblet til i fem minutt nå uten å miste tilkoblingen.. :)

Lenke til kommentar

Hvis du har en maskin med Vista opp i det hele så er det den skyldige. Hvis jeg er på nett med kun XP-maskiner så fungerer alt greit, så fort en Vista-maskin kommer på nett så kobler det trådløse opp og ned.

 

Eneste løsningen for meg var å slå av WPA-kryptering av det trådløse nettet og kun velge WEP-kryptering.

Lenke til kommentar
Hvis du har en maskin med Vista opp i det hele så er det den skyldige. Hvis jeg er på nett med kun XP-maskiner så fungerer alt greit, så fort en Vista-maskin kommer på nett så kobler det trådløse opp og ned.

 

Eneste løsningen for meg var å slå av WPA-kryptering av det trådløse nettet og kun velge WEP-kryptering.

Har ikke hatt noe sikkerhet på den fram til nå, men har slått på WEP-kryptering nå. Håper det funker...

Lenke til kommentar
Jeg har nettop kjøpt meg en ny router, D-link DIR-635. Jeg satte den opp og den fungerte sånn passe. Bortsett fra at det trådløse nettet er VELDIG ustabilt. Det logger seg av og så på igjenn etter noen sekunder. Dette er veldig plagsomt dersom jeg f.eks. sitter på msn, for da logger jo den automatisk ut og så må jeg logge meg inn igjen. Og dette skjer veldig ofte. Av og til flere ganger i minuttet. Surfingen på nettet blir også ganske tungvint... Er den noen som vet hva jeg kan gjøre for at det skal bli mer stabilt?

Pc-en min kjører Vista og er en Acer Aspire 5920G.

 

 

EDIT: Endret skriveleif fra "DIR-365" til DIR-635"

 

Jeg er vell ikke synsk selv om jeg sier at du eller en eller annet har Vista som er koplet på routeren, eller?

Lenke til kommentar
Sjekk oppsettet på den innebyggede DHCP-serveren. Det er flere som kjører med 30 sekunder lease time som standard og dette er alt for lite.

Denne står på 1440 minutter... Hva har dette å si?

Da er det ikke den som er problemet. Men årsaken til at 30 sekunder er et problem er at etter at 50% (15 sekunder) av lease-tiden har gått så prøver maskinen å fornye leasen på den IP-adressen den har. Hvis den ikke har klart det etter at 75%(15+7,5) av lease-tiden har gått ut så avbryter den det forsøket og ber om å få en hvilken som helst IP i adresseområdet til DCHP-tjeneren. Etter at 100% (15+7,5+7,5) av tiden har gått ut så stopper TCP/IP-stakken å virke. Av og til så tar det mer enn 7,5 sekunder å fornye en lease og da opplever man et brudd i internet-trafikken.

Lenke til kommentar
Jeg har nettop kjøpt meg en ny router, D-link DIR-635. Jeg satte den opp og den fungerte sånn passe. Bortsett fra at det trådløse nettet er VELDIG ustabilt. Det logger seg av og så på igjenn etter noen sekunder. Dette er veldig plagsomt dersom jeg f.eks. sitter på msn, for da logger jo den automatisk ut og så må jeg logge meg inn igjen. Og dette skjer veldig ofte. Av og til flere ganger i minuttet. Surfingen på nettet blir også ganske tungvint... Er den noen som vet hva jeg kan gjøre for at det skal bli mer stabilt?

Pc-en min kjører Vista og er en Acer Aspire 5920G.

 

 

EDIT: Endret skriveleif fra "DIR-365" til DIR-635"

 

Jeg er vell ikke synsk selv om jeg sier at du eller en eller annet har Vista som er koplet på routeren, eller?

Nei, du er vell ikke det, siden jeg har skrevet at jeg kjører Vista?

Lenke til kommentar
Sjekk oppsettet på den innebyggede DHCP-serveren. Det er flere som kjører med 30 sekunder lease time som standard og dette er alt for lite.

Denne står på 1440 minutter... Hva har dette å si?

Da er det ikke den som er problemet. Men årsaken til at 30 sekunder er et problem er at etter at 50% (15 sekunder) av lease-tiden har gått så prøver maskinen å fornye leasen på den IP-adressen den har. Hvis den ikke har klart det etter at 75%(15+7,5) av lease-tiden har gått ut så avbryter den det forsøket og ber om å få en hvilken som helst IP i adresseområdet til DCHP-tjeneren. Etter at 100% (15+7,5+7,5) av tiden har gått ut så stopper TCP/IP-stakken å virke. Av og til så tar det mer enn 7,5 sekunder å fornye en lease og da opplever man et brudd i internet-trafikken.

Ahh..

Synd det ikke var det da :\

Noen som har flere ting jeg kan prøve? Jeg prøvde å slå på WEP-kryptering, men ingenting ble bedre...

Lenke til kommentar
Jeg har nettop kjøpt meg en ny router, D-link DIR-635. Jeg satte den opp og den fungerte sånn passe. Bortsett fra at det trådløse nettet er VELDIG ustabilt. Det logger seg av og så på igjenn etter noen sekunder. Dette er veldig plagsomt dersom jeg f.eks. sitter på msn, for da logger jo den automatisk ut og så må jeg logge meg inn igjen. Og dette skjer veldig ofte. Av og til flere ganger i minuttet. Surfingen på nettet blir også ganske tungvint... Er den noen som vet hva jeg kan gjøre for at det skal bli mer stabilt?

Pc-en min kjører Vista og er en Acer Aspire 5920G.

 

 

EDIT: Endret skriveleif fra "DIR-365" til DIR-635"

 

Jeg er vell ikke synsk selv om jeg sier at du eller en eller annet har Vista som er koplet på routeren, eller?

Nei, du er vell ikke det, siden jeg har skrevet at jeg kjører Vista?

 

Åja leste bare første inlegget så ikke noe om Vista, men anyways. Hadde en fin fin router i lang tid helt til vi fikk Vista i hus og da ble jeg logga av og på nette hele tiden. Og noen ganger tok det lang tid og komme på igjen eller så sto det at den var på men du fikk ikke noen pakker. Så med bare XP funker det fett, men så fort en vista pc eller 2 logger seg på så er alt et helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...