Sertito Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg har fått en fil fra noen som skrev den på word 2007. Formatet blir docx, men jeg har bare open office. Hvordan skal jeg få åpnet det? Kan man lagre det som odt. i word? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Nei, Microsoft støtter ikke ISO-standarder på generelt grunnlag, selv om de i det siste har blitt pålagt å følge det i større grad. OpenOffice 3 er i stand til å åpne docx, men prøv spinoffen go-oo som har bedre implementert støtte for OpenXML (MS' liksom-åpne dokumentstandard) som docx er bygget på. Edit: ODT er altså den egentlige dokumentstandarden, vedtatt av International Standard Organization (ISO), mens MS har presset bedrifter og privatpersoner til å bruke deres lukkede løsninger i over et tiår. Endret 5. mars 2009 av Filthpig Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg har fått en fil fra noen som skrev den på word 2007. Formatet blir docx, men jeg har bare open office. Hvordan skal jeg få åpnet det? Kan man lagre det som odt. i word? Du kan da åpne .docx i OpenOffice 3.x. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg har fått en fil fra noen som skrev den på word 2007. Formatet blir docx, men jeg har bare open office. Hvordan skal jeg få åpnet det? Kan man lagre det som odt. i word? Du kan da åpne .docx i OpenOffice 3.x. "Vanlig" OOo3 har ikke så god støtte for docx enda, vi må vel vente på 3.1 eller 3.2 før den blir like god som .doc-støtten. go-oo.org er derimot mye bedre. Alternativ nummer to er å be vedkommende som sendte deg filen lagre den som *.doc eller *.pdf, eventuelt be ham skaffe openoffice, lagre det som odt og sende på nytt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå