Gå til innhold

PCI kort får ikke kontakt

ådne

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid hatt et firewire kort koblet til en av PCI portene. Dette har hele tiden vært rimelig ustabilt, men nå har det streiket helt. Når jeg kobler noe til kortet reagerer ikke pcen på dette. Har prøvd med to forskjellige firewirekort, dog uten hell. Har noen peiling på hvor feilen ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, dukker kortet opp i Enhetsbehandling? Er du sikker på at du har installert riktige drivere? Kanskje det må legges inn spesielle drivere? Har du prøvd å sette kortet i andre PCI-spor på hovedkortet? Det kan jo kanskje være lurt å prøve en annen type PCI-kort å sette inn i, for å se om det oppdages/fungerer i Windows XP. Er vel kanskje på tynn is her, men kan det være noe i BIOS som hindrer FireWire-kort fra å fungere.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Kortet dukker opp i enhetsbehandling som "Texas instruments OHCI-kompatibel IEEE 1394-vertskontroller". Angående drivere så innstaleres disse automatisk av windows. Har prøvd å sette kortet i forskjellige andre PCI-spor, men desverre uten hell. Tror desverre ikke jeg har noen andre PCI-kort liggende, men kan sikkert låne noe av en kamerat...

Min kompetanse når det kommer til BIOS er svært liten, og det er derfor vanskelig å si om det skyldes innstillinger her.

Lenke til kommentar

Dette er merkelige greier. I og med at du har prøvd to ulike FireWire-kort tror jeg ikke feilen ligger hos kortet. Og i og med at det har fungert før tror jeg heller ikke at det er BIOS som blokkerer bruken av kortet. Har du prøvd med forskjellig utstyr tilkoplet FireWire-porten(e)? Kan det være utstyret det er noe galt med? Ellers regner jeg med at du har skjekket at hele den gullbelagte delen (altså selve kontakten) av kortet forsvinner i "gapet" til PCI-sporet? Synes ikke det er så dumt å låne et kort av en kamerat, for å se hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd med et nettverkskort, og det fungerte bra. Skal ikke uttale meg om dette spiller noen rolle, men nettverkskortet har bare et "hakk" i den gullbelagte delen, mens firewirekortene har to.

Det merkelige er at begge firewirekortene dukker opp i enhetsbehandling, men når jeg kobler noe til kortene skjer ingenting. Har testet kameraet og lydkortet (som bruker firewire) på en bærbar pc og det fungerte som normalt, så feilen må jo ha en sammenheng med kortene?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...