Gå til innhold

Billig mat for en fattig student

Anbefalte innlegg

Tips for å jazze opp tomatsuppa litt, uten at det koster noe særlig:

Vi kjøper selvsagt den billigste First Price-varianten, men den trenger modifisering. Det man gjør da er å kjøpe grovhakkede tomater på kartong. 6-7 kroner på Rimi. Bare sleng innholdet oppi sammen med resten, så blir suppa mye bedre. Det går kanskje an å redusere vannmengden siden det er en del juice i disse pakkene, men det har jeg ikke giddet å eksperimentere med endra.

En ting til: Jeg gidder ikke å stå for drikkevanene til partyløvene. Jeg kunne brukt et spesielt tilfelle for å komme med et generelt motutsagn mot de som ser noen studenter feste annenhver dag og tror det gjelder alle, men i stedet dropper jeg det og sier at det er feil måte å diskutere på. Studiefinansieringen er elendig uansett.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Studenter? Bruke mindre penger på øl, så blir det mer til å "leve skikkelig" :p

Har ikke drukket på så lenge at jeg føler meg brisen etter en halvliter.

Og merk, den var GRATIS. Jobber frivillig i bar, så meh !

Lenke til kommentar

Jeg drekker jævlig ofte, men jeg drikker ikke øl, og drikker meg aldri full og har et stort spritlager å ta av, så jeg ser ikke på det som en utgift.

Eneste utgiften er et par flasker vin nå og da, og da finner jeg meg en til under hundrelappen som smaker brukbart og holder meg til å drikke dyr og god vin når andre spanderer :p

Lenke til kommentar
En ting til: Jeg gidder ikke å stå for drikkevanene til partyløvene. Jeg kunne brukt et spesielt tilfelle for å komme med et generelt motutsagn mot de som ser noen studenter feste annenhver dag og tror det gjelder alle, men i stedet dropper jeg det og sier at det er feil måte å diskutere på. Studiefinansieringen er elendig uansett.

Joda, det var litt flåsete sagt, beklager det. "Alle studenter fester hele tida", "alle utlendinger er kriminelle", etc etc.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har levd på pasta og nudler i et par uker, blir rimelig lei til slutt men men.

det som er en slager hos meg er;

kylling filet, som har lugget i sitronsaft blandet med oregano og hvitløk i ca 5-10 minutter. Det kommer ann på hvor mye sitron du liker ;) tar vel ca 10 minutter å steke? og du kan bruke det på skivene dagen etter :D

spesielt glad i kjøttkaker eller kjøttboller.

Har ikke ovn her så jeg må holde med til ting som kan stekes til jeg kan kjøpe meg en liten ovn :)

( Ser at mange mener studenter fester for mye etc, noen gjør det ja. Det skal jeg ikke benekte, men jeg har jobb, jobber 3 ganger i uken om ikke mer for å få tingene til å gå rundt likevel sitter jeg igjen med knøttlite etter hver mnd, og jeg fester knapt 2 ganger i mnd! Husleien går opp, sitter intullet i tepper om vinteren for å unngå høy strømregning, så ikke kom her og si at alle studenter er bortskjemte og vi fester for mye bla bla bla. Noen gjør det men oss andre gjør ikke og vi sliter i grunn enda mer enn dem som fester flere ganger i uken!

6300 er lite penger, spesielt hvis du har en husleie på 4800, + mobilregning + bøker/utstyr du trenger til skolen (2 ganger i året, i mitt studie er det ca. 10 bøker i hvert fag, neimen ikke billig) + mat + klær hvis du trenger.

Og ikke minst den delen hvor vi ikke får lån i juni og juli, helt idiotisk. )

Lenke til kommentar
kylling filet, som har lugget i sitronsaft blandet med oregano og hvitløk i ca 5-10 minutter. Det kommer ann på hvor mye sitron du liker ;) tar vel ca 10 minutter å steke? og du kan bruke det på skivene dagen etter :D

Såfremt man ikke har fryser (noe mange studenter ikke har), er kyllingfilet virkelig ikke billig.. Har man fryser og kan kjøpe økonomipakken fra for eksempel First Price, er det en annen sak, men Priors kyllingfilet er alt for dyr for en stakkars student..

Lenke til kommentar

Såfremt man ikke har fryser (noe mange studenter ikke har), er kyllingfilet virkelig ikke billig.. Har man fryser og kan kjøpe økonomipakken fra for eksempel First Price, er det en annen sak, men Priors kyllingfilet er alt for dyr for en stakkars student..

nei sant det, men dersom man feks, er på handletur så kan man kjøpe nok kyllingfilet (av den billige sorten) til dagens middag og neste dags lunsj etc. Man kan prøve det med andre kjøttvarer og, men det vet jeg ikke hvordan smaker. :p

men det er i hvertfall et middagstips :)

Lenke til kommentar

Jeg har oppdaget laksefilet. En firepakk koster kanskje 30 spenn (husker ikke helt) og holder til to middager for meg, flere hvis du er småspist. Jeg trekker dem i ti minutter i saltet vann og serverer med ris og helt alminnelig smeltet smør. Hvis du i tillegg klarer å holde deg unna boil-in-bag, som jeg ikke gidder, blir det enda litt billigere. Sunt, godt og enkelt.

Lenke til kommentar

For de som aldri har laget ris før, og syns det er mer lettvindt (ja det finnes noen av dem), og er villige til å betale 10x mer for ris i en pose, værsågod for dem. :)

Men Toro hadde nok aldri fortsett å produsere produktet om ikke de hadde tjent penger på det :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har heldigvis en kompis som ofte er i Sverige med jobben, så han drar med seg en del kjøtt. Det blandet med de store pakkene med ris, spaghetti og pastasaus står som regel for mat 5 av 7 dager i uka. De andre dagene disker jeg opp med eggrelaterte retter og billig brød.

Jeg har også heldigvis en far som er klar over studenters situasjon, og at jeg ikke har nubbesjans på å jobbe ved siden av studiene mine. Han spanderer da 2000kr ekstra i måneden, fordelt på to utbetalinger den 5. og 25. Har venner i samme studieprogram som sliter veldig med å få tiden til å strekke til, fordi de må jobbe ekstra for å få råd til mat. Jeg gjør mitt da jeg får disse ekstra pengene av min far og spanderer et varmt måltid i måneden på dem :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av de butikkjedene kjører 10,-kroners tilbudsuker, og da er ofte Findus Fiskegrateng på tilbud til 10,- kr (særlig Coop Obs! og Spar-kjeden som har 10,- kronersmarked). Den varmes opp i mikrobølgeovn på 13 minutter, og er akkurat nok til å bli mett. Ordinærprisen ligger på ca 27,- kroner.

Lenke til kommentar

Eldorado tomatbønner. 5 kr på Spar her i Steinkjer. En boks rekker til frokost og lunch.

Billigere, smaker bedre og metter mer enn First Price-nudler til 6 kr, samt holder til et ekstra måltid.

For variasjon, ha en 12pack med egg i bakhånd, eller noe kjøtt eller litt brød.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har oppdaget laksefilet. En firepakk koster kanskje 30 spenn (husker ikke helt) og holder til to middager for meg, flere hvis du er småspist. Jeg trekker dem i ti minutter i saltet vann og serverer med ris og helt alminnelig smeltet smør. Hvis du i tillegg klarer å holde deg unna boil-in-bag, som jeg ikke gidder, blir det enda litt billigere. Sunt, godt og enkelt.

På hvilken butikk finner du denne laksen? Finner bare dyr finduslaks til 80 kr pakken jeg:\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...