wingeer Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg har vel 86000 i stipend/lån og betaler 4000 i mnd for leie, noe som egentlig er heller dyrt. Men det går da rundt. Med en god margin. God vin kjøper jeg òg! Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det nekter jeg å tro kan gå greit. Da kjøper du i så fall ingen bøker, og finner aldri på noe utenom det vanlige Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg har kjøpt 5 bøker tilsammen, til en svinedyr pris, og henger til tider på Studentersamfundet Det går så fint så! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Masse flotte tips her! Chili con carne blir min neste erobring tenker jeg Mikrohavregrøt: 1 porsjon STORE havregryn vann Fyll en bolle med så mye havregryn du regner med å spise. Du kan fylle nesten helt opp til kanten av bollen. Fyll så opp vann til det er vann helt opp til toppen av grynene. Så er det bare å putte den i mikrobølgeovnen på maks, i 3 min. Smaker ålreit, kjapt å lage og lite oppvask. OBS, grøten er veldig varm, la den avkjøle seg 5 min også Kan med fordel spises med en spiseskje syltetøy, etter eget valg. Jordbærsyltetøy er veldig godt. Evt kan man bruke kanel og/eller sukker. Omelett med paprika og sjampinjong: 1/4 gul paprika 6 små sjampinjonger 2 toppede ts hvetemel 1 dl melk 2 ss smør 3 egg salt pepper 50g Jarlsberg Sett på stekeovnen på 180 grader. Kutt paprika og sopp og stek det på middels varme, til det blir nokså mørt. Samtidig smelter du smøret i en liten kjele på middels varme, tilsett melk og mel når det er nesten helt smeltet og miks det hele godt med en visp. Når det tjukner tar du kjelen av plata. Så skiller du eggene og har i plommene først, som du visper sammen med det andre. Hvitene visper du først stive og fine for seg selv, før du vender de forsiktig sammen med resten. Når grønnsakene er passe møre, så fordeler du dem fint utover i panna og heller røra over. Du kan godt la omeletten stå på plata litt først, jeg pleier å ha den der 5 min først, strø over jarlsberg og så putte den i ovnen i 5 min til slutt. Med varme og tidspunkter må man bruke litt skjønn, i forhold til ovnen man bruker. Idealet er en fin og luftig omelett, som er gyllen, men ikke brun, under og litt fuktig i midten. Lykke til! Tips: Du kan lage omeletten med hvilket fyll du vil, lek og eksperimenter Endret 25. januar 2010 av AvieN Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Kan lage god lunsj på samme måte. Sleng gryna og vann i en tupperwareboks og kjør på i mikroen. Kast på kanel, litt sukker og en skje blåbærsyltetøy og sett på lokket. Smaker deilig til lunsj og kan nytes både kald og varm. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg for min del kan ikke fordra havregrøt. Trasigere mat skal man lete lenge etter.. Men, og spise havregrun med melk, litt sukker og gjerne noen solsikkekjerner i,er godt, og billig. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Her er min oppskrift til havregrøt i mikrobølgeovn: 2 dl havregryn 3 dl vann melk Fylles slik at vannet dekker gryna godt. Skal oppi en skål og settes på max i 2 min og 50 sek. Tas ut og vendes over til en tallerken. Hell oppi en god del melk mens grøten er varm (det er godt), og vend det inn med en gaffel. Skal til slutt være et relativt tynt lag med grøt og sprekker av melk. Kanel og sukker anbefales på det sterkeste. Mens det er varmt, slik at sukkeret smelter Det blir ikke så mye, men akkurat nok til at du blir mett, får i deg det du trenger, og slipper å kaste noe. Og ikke minst; det er kjapt å lage! Tips: Det er mulig å ta oppi 4 ts sukker før grøten settes inn i mikroen hvis du vil ha sukkeret godt blandet. Endret 26. januar 2010 av Photôgrapher Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Det er derfor jeg ikke liker oppskrifter. 2min og 50sek er helt forskjellig fra en mikro med 900W til en mikro med 1250W f.eks. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Joda, riktig det, burde lagt til at dette gjaldt 900 W EDIT: Wow! 8 bruker(e) leser i emnet (1 gjester og 0 anonyme brukere) 7 medlemmer: Photôgrapher, TanteEdgar, Heffer, Alastor, wampster, Illus, Sm1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) betaler 4000 i mnd for leie, noe som egentlig er heller dyrt. Vet ikke hvor du bor, men 4000 i leie i Oslo er ihvertfall ikke dyrt. Men seff, for 10m2 i nittedal er det sikkert dyrt, alt er jo relativt. edit: Og hva man har råd til av mat kommer jo bare ann på hvor mye man jobber vedsidenav. Hvis en ikke jobber vedsidenav er 86 smått. Endret 26. januar 2010 av wampster Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Vet ikke hvor du bor, men 4000 i leie i Oslo er ihvertfall ikke dyrt. Men seff, for 10m2 i nittedal er det sikkert dyrt, alt er jo relativt. edit: Og hva man har råd til av mat kommer jo bare ann på hvor mye man jobber vedsidenav. Hvis en ikke jobber vedsidenav er 86 smått. Bor i Trondheim. En av de dyreste hybelene som Studentersamskibnaden i Trondhjem leier ut ihvertfall. Betaler vel mest for beliggenheten. 86k duger for meg Lenke til kommentar
MotionW Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Kan ikke skjønne hvorfor folk foreslår nudler når man skal ha næring i kroppen. Kjøp poteter,ris og koteletter. Ikke minst kjøp egg.. Det kan brukes til så mangt. Klarer du lage en saus fra bunn noe som er svært enkelt har du alle mulige sauser. Brun saus,oste saus,hvitsaus paprika saus lager man med ketsjup og paprika pulver samt hvit saus basis. Pasta med kjøttpølse kok opp pasta stek kjøttpølse lag hvitsaus ha ost på toppen rundt 50-60kr for 1,5kg raspet "ost" selv spiser jeg masse ris og pasta og jeg er ingen student men har fulltids jobb. Er ikke vits å bruke alt man eier på mat når enkel mat er veldig godt Kjøtt deig ala kinamat stekt kjøttdeig ha oppi sweet chili sauce oyster sauce (sånn pose i asia reolen) frosne grønnsaker og ris. pytt i panne: kjøttpølse kjøpt tidligere poteter løk egg og en av mine favoritter: danske frikedeller (kjøttkaker med løk) kjøttdeig mel/vann egg salt pepper serveres med potet og brunsaus. blandes til en fin røre og lag baller med en skje som du fukter i vann. Kan komme med konkrete blandings forhold senere idag Lenke til kommentar
tole Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Sjekk videoene med "Den fattige jævels kjøkken" på GATV (www.gatv.no). Viser hvordan man lager god og billig næringsrik mat. http://www.gatv.no/gatv/mat-fra-den-fattige-jaevels-kjokken-1 http://www.gatv.no/gatv/mat-fra-den-fattige-jaevels-kjokken-2 http://www.gatv.no/gatv/mat-fra-den-fattige-jaevels-kjokken-3 http://www.gatv.no/gatv/mat-fra-den-fattige-jaevels-kjokken-4 Forresten, hvis du vil berge næringsstoffene i maten så ikke overkok den, og i alle fall ikke ha noe i mikroen. Endret 2. april 2010 av tole Lenke til kommentar
rosin Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 250 kr er svært lite penger for å handle mat for en måned. Kanskje det er lurt å ta en deltidsjobb eller no Nå er jeg ikke i samme situasjon som deg, men noen tips er: - Kjøp deg en svææær pose ris (snakker om 20 kgs pose fra asiabutikk - kan vare flere måneder..men sjekk prisen) - drikk vann - kneippbrød! - firstprice/euroshopper - fisk! (generelt billigere enn kjøtt) - følg med på tilbudsaviser, ved gunstige mattilbud: slå til og legg i frysern - legg merke til hvilke butikker som er dyre, for eksempel er ICA generelt dyrere enn REMA 1000 - plukk bær og evt. frukt om sommeren og frys ned - om du har tid (og lov..) så fisk sjømat, jakt selv og frys ned - spør matvarebutikker om de har mat til overs, leste om en fyr som gjorde dette og det funka visst fint. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Lapskaus på boks er seriøst kattemat deluxe. Kyllingkjøttdeigen fra rema 1000 er også uhorvelig dårlig, den blir aldri brun - ser i alle fall ikke stekt ut. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Lapskaus på boks er awesome! I alle fall brun lapskaus, dog, den fra Terrina er shady. Kan også slenge til at 1 kg pytt i panne fra Landlord til 28-29 kr på Rema kan virke som et godt tilbud, bortsett fra at det er uhorvelig lite kjøtt i de, så man må nesten kjøpe inn ekstra å ha i. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 På Rema 1000 selger de kyllingfilet til 58 kr/kg. I går fant jeg ut at de selger en 2 kg pose med kyllingvinger til 29.90 kr. Det er BILLIG! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Kan ikke skjønne hvorfor folk foreslår nudler når man skal ha næring i kroppen. (...) ha ost på toppen rundt 50-60kr for 1,5kg raspet "ost" Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 På Rema 1000 selger de kyllingfilet til 58 kr/kg. I går fant jeg ut at de selger en 2 kg pose med kyllingvinger til 29.90 kr. Det er BILLIG! Disse smaker seriøst høgg. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 På Rema 1000 selger de kyllingfilet til 58 kr/kg. I går fant jeg ut at de selger en 2 kg pose med kyllingvinger til 29.90 kr. Det er BILLIG! Disse smaker seriøst høgg. Ikke hvis man lager de litt smart. Jeg har i hvert fall fått mange gode middager ut av kyllingfiléene på Rema, og også kyllingvingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå