Gå til innhold

Billig mat for en fattig student

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide at folk lærer seg chiligryta.

2 bokser hakkede tomater (gjerne med noe hvitløk/chili)

2 bokser chilibønner

140 gram tomatpure

3 løk

Et sted mellom 500 og 750 gram kjøttdeig, kan være mø, nøff eller kakle.

Masse hvitløk (jeg bruker ihvertfall 5 fedd)

Masse chili (jeg bruker en variant som er tørket chili med frø, men cayennepepper fungerer sikkert også bra).

Basilikum, oregano, pepper, salt.

og

Ris.

Stek kjøttdeig og ha hermetikken i en stor gryte. Når kjøttdeigen er stekt, tar du den opp i gryta. Så stekes løken. Når den er ferdig har du den også oppi gryta. Ha så i hvitløk og krydre etter smak.

Denne varer minst i 3 dager. Er bare å varme opp og lage ny ris 2. og 3. dagen. Veldig rimelig, og det smaker faktisk bra.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar

Hvor får man kjøpt chilibønner rundt om kring i landet? Har kjøpt noen bokser (er generellt sett glad i bønner, og kjøper det jeg kommer over) på en lokal Spar-butikk, som smakte veldig godt, men hadde en pris på ca. 30 kroner boksen, og jeg har ikke sett det siden. Har sett at disse Old El-Paso-folka har kommet med noen bønner i en slags taco-saus, men den sausen var kjedelige greier.

Lenke til kommentar

I morgen blir det strimlet biffkjøtt (kjøpt på helgetilbud på Kiwi) blandet med diverse grønnsaker; agurk, paprika, tomat, salat og løk.

Tenkte samtidig å prøve meg på egenlagd wok-saus:

Ingredienser

* 1 ½ dl kjøttbuljong (utblandet)

* 2 ss soyasaus

* 2 ss maisstivelse (maizena)

* 1 ts malt ingefær

Slik gjør du:

1. Bland sammen buljong, soyasaus, maizena og ingefær og hell over grønnsakene og kjøttet.

(Måtte bare skrive ned idéen her, slik at jeg blir å gjennomføre det. :p )

Lenke til kommentar
Hvor får man kjøpt chilibønner rundt om kring i landet? Har kjøpt noen bokser (er generellt sett glad i bønner, og kjøper det jeg kommer over) på en lokal Spar-butikk, som smakte veldig godt, men hadde en pris på ca. 30 kroner boksen, og jeg har ikke sett det siden. Har sett at disse Old El-Paso-folka har kommet med noen bønner i en slags taco-saus, men den sausen var kjedelige greier.

Coop / Prix / Samvirke butikker har til noen kroner burken.

Lenke til kommentar

Pitapizza funker utrolig bra! :D

Pizzasaus:

En boks hakkede tomater

1.5ts balsamikum

2fed hvitløk, hakket.

Dette skal kokes opp..

3stk pitabrød, deles i halv så man totalt får 6.

Så er det bare å mekke fyll selv. Skinke, pepperoni osv osv.

Revet Mozarella ost er imo best.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Ris; personlig synes jeg boil in bag greia er nyttig.

Du anbefale altså First Price-produkter og "boil in bag"-ris? En smule kontraproduktivt. Kjøp heller slike to- og femkilosposer med ching-chong-china-ris.

Joa, jeg ser hva du mener, men som du også kanskje forstår av min oppskrift så er jeg ingen mester på kjøkkenet. Å brenne ris er nemlig ikke ukjent for meg, snarere tvert om. Og så slipper man å lage ris til åtte pers når man bare skal ha noe å fylle magen på en kveld.

Mengde ris brent i tillegg til hvor mye ris jeg som regel lager for mye tror jeg faktisk gjør BiB-ris billigere for min del.

Men joda, jeg ser hva du mener.

Det skader ikke å bruke for mye vann og heller bruke dørslag etterpå for å få bort overskuddet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...