Gå til innhold

Billig mat for en fattig student

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbelfaler brokkolisuppe og baguetter!

Brokkolisupper koster ~20kr, og 4 pack FP bags koster 6 kr.

Halvparten og suppen og 2 av baguettene holder for meg til middag iallefall, med andre ord 13 kr middagen! Ikke er det noe spesielt usunt heller.

For enda mer mat smekkes noen fete beter brokkoli oppi!

Lenke til kommentar
masse sånn middag under 100 lappen på rema nå. det er beregna for 4 da...så man kan vell bare evt fryse resten eller lage mindre posjoner

"under 100-lappen" ja. Den prisen forutsetter at man har en viss basis i hjemmet fra før, feks sauser, smør, krydderier etc. Er ellers veldig skuffet over flere av produktene, spesielt wienerschnitzelen var totalt uspiselig (to i hver pakke, spiste en kvart schnizel og kasta resten. Smakte plast/kunstig og var full av seige utyggbare saker og ting). To av tre kjøttbollevarianter var ubeskrivelig kjedelige/vassne. Den greske varianten var ok, men ikke mer. Har dog ikke testa de ulike kjøttstykkene enda. Hittil er dette i min bok en Royal Scam, og hvor billig er det EGENTLIG?

Lenke til kommentar

Vel, noe av det viktigste om du vil spise godt og billig er å ha mye krydder. Krydder er billig, og det gjør maten uendelig mye bedre. Billigere å ha mye krydder på smakløs mat, enn å kjøpe mat som er så god du ikke trenger krydder.

Ting som olje og margarin burde du også ha, trenger jo ikke koste en formue heller. Bare å kjøpe en liter med First Price solsikkeolje f.eks, holder en evighet og koster under 20kr om jeg husker rett.

Sauser er det verre med, men om du finner et tilbud så er det bare å kjøpe mye. Posesauser holder seg i årevis.

Er ingen PETA-hippie selv, men kjøttet er gjerne den dyreste delen av måltidet. Bytt ut kjøttet med grønnsaker og du sparer en god del der. Sålenge du spiser mye poteter så burde du vel få i deg alt du trenger av næring.

Lenke til kommentar
masse sånn middag under 100 lappen på rema nå. det er beregna for 4 da...så man kan vell bare evt fryse resten eller lage mindre posjoner

"under 100-lappen" ja. Den prisen forutsetter at man har en viss basis i hjemmet fra før, feks sauser, smør, krydderier etc. Er ellers veldig skuffet over flere av produktene, spesielt wienerschnitzelen var totalt uspiselig (to i hver pakke, spiste en kvart schnizel og kasta resten. Smakte plast/kunstig og var full av seige utyggbare saker og ting). To av tre kjøttbollevarianter var ubeskrivelig kjedelige/vassne. Den greske varianten var ok, men ikke mer. Har dog ikke testa de ulike kjøttstykkene enda. Hittil er dette i min bok en Royal Scam, og hvor billig er det EGENTLIG?

smaker ihvertfall mye bedre en mye av den pirst pice maten som finnes

Lenke til kommentar

Men hvorfor basere seg på dyr og dårlig ferdigmat? Bruker selv suppeposer som base (men legger til grønnsaker og kjøtt) og saus fra pose, men Fjordland etc er jo ekstremt dyrt iforhold til hva du får. Er jo ikke rakettkirurgi å lage mat...

Lenke til kommentar

spesielt wienerschnitzelen var totalt uspiselig (to i hver pakke, spiste en kvart schnizel og kasta resten. Smakte plast/kunstig og var full av seige utyggbare saker og ting). To av tre kjøttbollevarianter var ubeskrivelig kjedelige/vassne.

smaker ihvertfall mye bedre en mye av den pirst pice maten som finnes

I beg to differ. Nå skal det sies at jeg ikke er student, og jeg har råd til å kjøpe kvalitetsmat. Til tross for det finner jeg det interessant å sjekke ut tilbudsvarer.

Lenke til kommentar

+1

Jeg fatter ikke at så mange har så mye imot first price. Mange har ikke smakt på First Price produkter engang, og allikevel smaker det møkk, ifølge dem. De har god kjøttdeig (mager og kylling), kyllingfillet, tortilla lefser, fiskekaker, jordbærsyltetøy osv.

Og det har ikke noe med at jeg ikke har råd til bedre, men å betale i dyre dommer fra oppskrytte merker som gilde, nei, det gidder jeg ikke. :)

Lenke til kommentar

Pytt i panne

1. kutt poteter opp i små terninger, stek de.

2. stek kjøttdeig

3. stek løk

bland sammen. voila. billig god middag. krydre det som en gal.

Hvorfor lage?

1. Raskt - når du deler opp potetene tar det ikke forever

2. Billig. Bruk 200gram kjøttdeig fra de nordfjord-snabbene på rema 1000 (10 kr), og poteter er jo nesten gratis. det er løk også.

totalt 13-14 kr. legg gjerne til en god chilisaus osv.

Ostesnitzel

1. kok ris

2. stek 1 eller 2 osteschnitzel (nordfjord, rema 1000. tror det kosta 25 kr for 4 stk!)

3. lag bernaise saus

krydre med et godt grillkrydder

tipper dette koster rundt 20 kr +

veldig godt :)

laksefilet

1. kok poteter

2. stek laksefilet (first price. 4 stk 40 kr?). tar du nok poteter trenger du kun en laksefilet. billig

3. lag "sandefjord smør" saus (men følg oppskriften som står på posen nøyaktig, ikke ta gefielen :p)

billig, godt og sunt. krydre fileten med masse sitronpepper.

tar litt lenger tid pga potetene, men bruker du små poteter går det raskere.

Endret av magenuss
Lenke til kommentar

Som arbeidsledig for tiden, lever vi billig for å holde kostnadene nede her i huset.

Det blir mye FirstPrice fiskegrateng, som jeg synes er veldig god, og koster 9,90.

Til dette bruker vi litt grønnsaker eller nudler, og hele middagen koster maks 15 kr.

Ellers anbefaler jeg pasta, poteter, ris.

Risotto er jo veldig godt da!

Lenke til kommentar

Noe som er billig og godt (syns jeg) er og kjøpe bokser med tunfisk (olje er best) på butikken koke ris ta risen i en bolle ta en halv/hele boksen med tunfisk oppi krydder hvis du vil (natvigs blanding er kjempe god) også evt. mais hvis du vil ha mer oppi.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva jeg skal si om grønnsakene til disse billig merkene. Jeg har ihvertfall hatt noen epler, paprikaer og tomater som har holdt i flere uker uten å vise tegn på å bli dårlige.

Er vel et tegn på at de er sprøytet eller no?

Eh, ja... Det meste av frukt og grønt du finner i de vanlige butikkene er sprøytet, med mindre de er økologiske. Er ikke noe unikt for first price eller noe som helst annet billigmerke...;)

Men forøvrig skal de du nevner holde seg en god stund hvis du bare oppbevarer de riktig, sprøytet eller ei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Men hvorfor basere seg på dyr"

Menneskekjøtt er sikkert mye bedre eller......bare å sette i gang men husk at kjøttkrokene må være av god kvalitet lol :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ja , det gjorde jeg.......bare litt skjemt seff :D

De chilibønnene på ICA er'ke mye tess , helt uten smak :/

ICA tomatbønner har mye mer tomatsaus-smak enn andre.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...