Hotel Papa Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Fant ut at 500g kjøttdeig, spaghetti og et glass dolmio kan holde til ca 3 middager, hvis man supplerer litt med brød ved siden av. Så kjøttdeig til 40kr, dolmio til 25kr og spaghetti til 5kr. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Kjøp Coop kjøttdeig så får du 400g til 27kr tror jeg. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Tror ikke man har Coop her nede i Danmark, men jeg kjøpte sånn billig kjøtt med 10-15% fett. Vet ikke hva forskjellen på det og dem med lavt fettinnhold er. Mener jeg gav 40 eller 50kr for 2x500g når jeg tenker meg om. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Jaja, de har nok ikke Coop der nei. 10-15% fett er jo mye fett. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Men har det mye å si? Er det dårlig fett typer som er i kjøttdeig? I og med at jeg ikke spiser like mye nå, som da jeg bodde hjemme, så kan det vel ikke skade med litt ekstra fett Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Jeg husker ikke hvor mye de forskjellige har. Karbonadedeig har vel 4-5% fett. Eneste jeg husker. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Karbonadedeig har som regel 4% fett (maks 6%) og kjøttdeig 14% fett (maks 14%). Endret 30. august 2009 av Atald Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Da er det kjøttdeig jeg har.. Men altså, er det den typen fett man helst ikke bør få i seg, som er i kjøttet? For meg spiller det ingen rolle om jeg får i meg litt ekstra fett Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Trodde ikke kjøttdeig hadde så mye som 14%. Jeg har hørt 10% et sted, men det var hos en slakter. Tror jeg da. Noen år siden det nå. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Det virker som det er mest vanlig å untnytte reglene til fulle når det kommer til kjøttdeig. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Angående fett, så er karbonadedeig som nevnt 4-5% fett. Googlet inne på Gilde.no og deres kjøttdeig er hvertfall 14% fett, kjøttdeig av svin 9% fett, jeg tror ikke kyllingkjøttdeig er så fryktelig mye bedre enn den av svin. Men da dette er om billig mat, så er ikke akkurat karbonadedeig aktuelt, da den pleier å koste 43-45 kroner pakken, mens kyllingkjøttdeig ofte koster 20-25kroner pakken. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Kyllingkjøttdeigen til Prior har 7,3 g fett per 100 g vare. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kyllingkjøttdeig er som regel ganske billig. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 For de som vil ha minst mulig fett i kjøttdeigen: http://bedreviteren.blogg.no/1241459816_sl...rer_du_inn.html Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Men det fettet som er i kjøttdeig, er det den farlige typen? Husker ikke helt om det er mettet eller umettet. Fordi jeg bryr meg lite om jeg får i meg litt ekstra fett (les: 198cm og 85kg), bare det ikke er den "farlige" typen? Mulig jeg blander litt nå, men.. Lenke til kommentar
KapteinKnut Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 mettet fett er sånn man får fra chips, bacon osv. umettet er sånn fra fisk Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Det eneste fettet som er farlig er transfett. Fettfrykten er en hype som henger igjen fra 80-tallet. Såvidt jeg har forstått er ikke mettet animalsk fett slik man finner i kjøttdeig veldig helseskadelig. Det finnes forøvrig en annen type mettet fett (det som finnes i kokos) som faktisk har vist seg å bidra til vektnedgang og bedre kroppsammensetning m.m. Den eneste grunnen for å skylle ut fettet fra kjøttdeigen slik jeg ser det er hvis man ønsker å gå ned i vekt, og dermed prøver å holde et kcal-underskudd. Hvis det er overvekt man frykter er det heller karbohydrater man bør moderere inntaket av, og da spesielt ukomplekse karbohydrater. Kutter man ut hvetemelbaserte og sukkerholdige matvarer er man på god vei. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 En måte man kan tenke på det, er at jo mer flytende fettet er i romtemperatur, jo bedre er det. Er det lite mettet fett i produktet, er det som olje eller mykt. Er det mye mettet fett, er det stivt. Ta f.eks. fettkanten på en svinekotelett og sammenligne den med fettet fra pinnekjøtt. Mykt kontra hardt. Eller rapsolje (renner lett) sammenlignet med frityrolje (kommer ut av beholderen i klumper). Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Fant ut at 500g kjøttdeig, spaghetti og et glass dolmio kan holde til ca 3 middager, hvis man supplerer litt med brød ved siden av. Så kjøttdeig til 40kr, dolmio til 25kr og spaghetti til 5kr. Hvis du har i hakket løk, hvitløk, gulrot og stangselleri, blir retten både sunnere, bedre/mer "autentisk" og billigere. Tre ting på en gang Til ett glass trenger du da ca 200 gram kjøttdeig, resten kan du bruke til noe annet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå