Gå til innhold

Hvilke karakterer trenger jeg i praksis for å komme inn på NHH?

Arne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå VG1 ved et gymnas, men etter dette tenker jeg på å søke meg inn på Master i Økonomi og Administrasjon på Norges Handelshøyskole. Det stemmer at forkortelsen for denne tittelen er MBA?

Uansett, jeg oppnår nå helt greie resultater, og hadde i første termin et snitt på 5,3. Jeg vil sette inn litt ekstra innsats i de fagene som er avsluttende i år, for å oppnå så gode resultater der som mulig.

Det er mulig at jeg er utvekslingsstudent til neste år, men VG3 tar jeg uansett hjemme. Såvidt jeg forstår på rådgiver får jeg fire realfagspoeng fordi jeg tar matte, fysikk og kjemi i to år.

Når jeg leser på samordnaopptak.no, står det at det er 58,2 poeng under primærvitnemålet. Betyr det at jeg må ha 5,42 i snitt for i det hele tatt å komme inn hvis jeg regner med realfagspoengene? Betyr 58,2 at den dårligste som kom inn i fjord hadde 58,2? Jeg har tenkt å avtjene førstegangstjeneste det første året etter VGS. Har dette noe å si?

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Nei, det stemmer ikke at du får tittelen MBA. MBA er noe man tar etter en mastergrad, og som alle kan ta, som regel etter noen års med arbeidserfaring. Du får tittelen "Siviløkonom" etter en mastergrad i Økonomi og administrasjon.

58,2 poeng er poenggrensen fra den gamle reformen. I den gamle reformen fikk man 4 fordypningspoeng i tillegg til realfagspoeng, så den grensen er kunstig høy. Til neste år forsvinner 4 fordypningspoeng og realfagspoengene endres. Det skjer mye nytt til neste år, så 58,2 poeng er ikke noe å sette seg opp i. For primærkvoten til neste år vil jeg tippe grensen vil ligge rundt 52-53 poeng. Dvs. du må ha ca. 4,9 i snitt for å komme inn hvis du har 4 realfagspoeng. Jeg må si at jeg er litt lei av at folk ikke gidder å sette seg inn i regelendringene som står veldig greit på samordnaopptak.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar

Dette var veldig godt å høre, takk for informasjonen!

Jeg slår meg til ro med dette, da det såvidt jeg kan se betyr at jeg kommer inn med litt over fem i snitt? Strålende, ha en fin dag! ;)

PS: Så litt på det nå på samordnaopptak, og der stod det relativt bra forklart, hvertfall noe av det.

Lenke til kommentar

Du gjør nok det, men ikke slå deg til ro med det. Ingen kan spå hvordan de nye reglene vil slå ut, og søkertallene til en trygg utdanning som økonomi kan gå opp som følge av finanskrisen. I Storbritannia gikk antall søkere til økonomistudier opp med 15,7 % i år.

I positiv retning for deg vil primærvitnemålskvoten øke fra 40 % til 50 %.

Men nå skal jo ikke du søke før om to år, da vil du ha en bedre indikasjon på hva som trengs.

Til slutt kan jeg nevne at tittelen Siviløkonom ikke er en beskyttet tittel lenger, og blir bare brukt som en sidetittel til f.eks. Master i økonomi og administrasjon (Som altså ikke oversettes til Master of Business Administration, men f.eks. Master of Science in Economics). Les mer her.

Lenke til kommentar

Men den "djeveste" økonomiutdannelsen er fortsatt siviløkonom (master i økonomi og administrasjon) på NHH? :) Egentlig litt merkelig at Master i Økonomi og Adm ikke oversettes til MBA, men skal se på det!

Endre: Jeg kommer da ikke til å slå meg til ro med dette, men det var litt greit å vite at man mest sannsynlig ikke trenger å ha 5,6 i snitt eller noe.. :)

Men når jeg ser at poeng-grensen er 58,2 poeng i fjor, betyr dette at man måtte ha 58,2 poeng for å søke? Men dette betyr vel ikke at man kommer inn? Fins det noen sider som opplyser om gjennomsnittet til de forskjellige skolene?

Lenke til kommentar

Det er den gjeveste (pirk, pirk) økonomiutdanningen, ja.

Legg merke til at det heter Master of Business Administration, ikke Master of Business and Administration. MBA er en lederutdanning snarere enn en økonomiutdanning. Det er en grad man kan ta med en hvilken som helst bachelor- eller mastergrad innen både økonomi og andre fag (vanligvis) om man i tillegg har 2-5 år relevant jobberfaring. En MBA er forsåvidt en slags mastergrad, men noe ganske annet en en Master of Science, som er modellen for de fleste mastergrader. Økonomer som tar MBA har vanligvis en MSc/siviløkonom-grad fra før.

Alle kan søke. Poenggrensen SO oppgir er poengsummen til den søkeren med lavest poengsum som fikk plass.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Du burde ta en titt på poengsummene som kommer til etter opptaket i år, altså til neste år for å få en reell poengsum å jobbe mot. De vil sikkert endre seg litt, men ikke så mye. Jeg skal søke på skoler til neste år og vurderer å søke på NHH. Jeg har rundt 55-56 poeng med ekstrapoeng (hvis jeg opprettholder karakterene jeg har nå) og regner med at jeg kommer inn der med det.

Jeg har også planlagt å dra i militæret til neste år så da vil jeg få ytterligere 4 poeng. 2 poeng for militæret, og 2 poeng for at jeg er 20 år (alderspoeng).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...