thols1 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Nå har jeg hatt en server ruslende med Debian en stund. Bruker den til Samba sharing, SqueezeCenter, litt bittorrent. Bruker VNC-viewer og desktop sharing for å styre ting fra en av PC-ene i nettet. Har forsøkt meg på litt forskjellig andre saker; automatisk backup til en FreeNAS-boks, Playstation MediaCenter etc. Men jeg er så lei av å måtte bruke timevis på diverse forum for å søke etter løsning på forskjellige problemer, for jeg er i utgangspunktet et Windows-menneske og Linux begynner egentlig å irritere meg litt. Linux er sikkert fint hvis man liker å dille i kommandolinjer osv, men jeg vil bare at ting skal vikre. Så spørsmålet blir, kan MS Homeserver være en løsning? Er det noen automatikk i at diverse programmer beregnet på XP kjører greit på HomeServer slik at de kan rusle og gå på serveren? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hvis du vil ha ting enkelt bør du bruke f.eks. Ubuntu som bygger på Debian unstable, men er mye enklere å bruke og gjør det aller meste for deg og ting "bare virker" om du installerer det fra pakkebrønnene. Siden de bruker Debian unstable ligger de mye lenger frem i utviklingen enn debian stable.. Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Kan lite om linux sine løsninger, men har 1 års erfaring med WHS. Min server går 24/7, som backup, web, torrent og mediaserver (mot xbox). Den bygger på server 2003, så mye programvare virker. WHS bygger også på noe som kalles addons, se her for flere miniprogrammer: http://whsaddins.com/ Anbefaler deg å teste litt, last ned 120 dagers prøveversjon her fra MS: http://www.microsoft.com/downloads/details...5c-84fb6b2dadca Lenke til kommentar
thols1 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Hvis du vil ha ting enkelt bør du bruke f.eks. Ubuntu som bygger på Debian unstable, men er mye enklere å bruke og gjør det aller meste for deg og ting "bare virker" om du installerer det fra pakkebrønnene. Siden de bruker Debian unstable ligger de mye lenger frem i utviklingen enn debian stable.. Javel? Vil det løse problemene med at ting ikke funker "ut av boksen"? Hmm, skeptisk. For å ta et eksempel. Jeg skal bruke PS3 som mediacenter til å streame filmer fra serveren. Prøvde meg på Mediatomb. Kan jeg da streame alle formater? Nei, det må legges inn en masse dill og dall, endring i configfiler etc. Jeg gav altså opp. Så kom jeg over Playstation Mediaserever (PMS) Denne krever JRE. Dette ligger ikke i repository uten videre.... Etter et par timer på nettet kom jeg over en guide, og fikk det omsider til. Så skulle PMS "bare" pakkes ut og det var "bare" å kjøre scriptet PMS.sh. Funker det? Gjett én gang... Endret 5. mars 2009 av thols1 Lenke til kommentar
thols1 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Kan lite om linux sine løsninger, men har 1 års erfaring med WHS. Min server går 24/7, som backup, web, torrent og mediaserver (mot xbox). Den bygger på server 2003, så mye programvare virker. WHS bygger også på noe som kalles addons, se her for flere miniprogrammer: http://whsaddins.com/ Anbefaler deg å teste litt, last ned 120 dagers prøveversjon her fra MS: http://www.microsoft.com/downloads/details...5c-84fb6b2dadca Det høres jo fint ut Så du kan f.eks. installere en widowsbasert torrent-klient (f.eks. Azeurus) slik at den kan rusle på serveren og du styrer showet fra en klient på nettet? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Azureus funker da på linux også. Hva som er best av Windows vs Linux kan det krangles om i det uendelige, men hvis man trives med Windows og mistrives med Linux, så er vel valget enkelt? For min del er det motsatt, jeg ville følt meg fullstendig kneblet om jeg måtte bruke Windows på serveren. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hvis du vil ha ting enkelt bør du bruke f.eks. Ubuntu som bygger på Debian unstable, men er mye enklere å bruke og gjør det aller meste for deg og ting "bare virker" om du installerer det fra pakkebrønnene. Siden de bruker Debian unstable ligger de mye lenger frem i utviklingen enn debian stable.. Javel? Vil det løse problemene med at ting ikke funker "ut av boksen"? Hmm, skeptisk. For å ta et eksempel. Jeg skal bruke PS3 som mediacenter til å streame filmer fra serveren. Prøvde meg på Mediatomb. Kan jeg da streame alle formater? Nei, det må legges inn en masse dill og dall, endring i configfiler etc. Jeg gav altså opp. Så kom jeg over Playstation Mediaserever (PMS) Denne krever JRE. Dette ligger ikke i repository uten videre.... Etter et par timer på nettet kom jeg over en guide, og fikk det omsider til. Så skulle PMS "bare" pakkes ut og det var "bare" å kjøre scriptet PMS.sh. Funker det? Gjett én gang... Legg til medibuntu-pakkebrønnen til ubuntu, installer ubuntu-restricted-extras, og du har alle codecs, Sun JRE, Flashplayer +++ ferdig installert. Om du er nødt til å kompilere noe drar du bare ned pakka build-essentials, og du har alt som trengs for kompilering (så å si).. Har guglet litt etter mediaservere mellom ubuntu og ps3/andre enheter og noe av det første jeg fant var en rimelig grei sak som så temmelig enkel og grei ut. Ingen sketchy codecer eller noe som må lastes ned, bare en deb-fil, tilpass programmet til ditt nettverk, og du er oppe og går.. Hier. Lenke til kommentar
thols1 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Azureus funker da på linux også. Hva som er best av Windows vs Linux kan det krangles om i det uendelige, men hvis man trives med Windows og mistrives med Linux, så er vel valget enkelt? For min del er det motsatt, jeg ville følt meg fullstendig kneblet om jeg måtte bruke Windows på serveren. Joda, jeg kjører Ktorrent og det fungerer greit. Men som nevnt i eksempelet så er det så mye styr for å få ting til å virke dersom ting ikke ligger i repository. Så det grunnleggende spørsmålet mitt var om WHM gir Windows-fordelene (eller ulempene som mange gjerne kaller det ) mht installasjon av programmer osv. Så jeg skal forsøke å installere testversjonen, driver og laster ned nuh. Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Det høres jo fint ut Så du kan f.eks. installere en widowsbasert torrent-klient (f.eks. Azeurus) slik at den kan rusle på serveren og du styrer showet fra en klient på nettet? Personlig bruker jeg utorrent, kjenner ikke til Azerus, men uTorrent har et genialt webgrensesnitt. Les mer om hva og hvordan her: http://www.deciphered.net/blog/2007/04/25/..._server_whs_ctp Har du en ledig harddisk blir jo valget ditt uhyre enkelt. Last ned demo versjonen jeg henviste til i mitt tidligere innlegg, test det ut og gjør deg opp en mening. Som du selv sier, du er mer Windows menneske, dette er jeg også, men igjen alt til sitt. Ved hjelp av tilrettelagt programvare på klientene kan du sette på autobackup, og får du disk kræsj kan du lett boote fra en egen cd som gjennoppretter hele maskinen på en enkel måte. Linux har sine fordeler, men å koble sammen MS og en eller annen distro fra linux er ikke rett ut av boksen. Alt verktøy til sine formål. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg har brukt Windows 2003 server flere år og, og det som egentlig var bare en server, og blitt til to, og jeg bruker en rekke programmer på serverene i tillegg til at de fungerer som filserver/backup servere. De fleste programmer som du kjører på XP kjører også på MS server, det gjelder også Home Server. I tillegg kan du enkelt koble deg opp mot serveren via Remote Desktop. Og kan du windows XP kan du også jobbe med MS Server, uansett versjon. Jeg har prøvd ulike Linux distroer, men det blir med testingen. Jeg føler ikke at jeg er klar for å gå tilbake i tid, og jobbe med kommandolinjer etc. Har Linux på webserverene mine (VPS'er) men der betaler jeg for at de skal passe på serveren, og gjøre alle nødvendige oppdateringer etc..så har vel logget meg inn som root et par ganger tenker jeg. Bruk Windows hvis det er det du kan, så blir ting mye enklere. Så får de som elsker Linux, bruke Linux... Lenke til kommentar
thols1 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Takk myhken2, det var akkurat slik informasjon jeg var ute etter. Jeg er helt på linje med deg og "kan" XP, og synes strengt tatt å dille med Linux er å skru klokka 15 år tilbake i tid. Det er én fordel med Linux (mange mener nok at det er fler) og det er at mye er gratis, og at ting ligger greit tilgjengelig for å lastes ned. Men så er det dette med å ta ting i bruk etter at det er lastet ned. Kommandolinjer, config-filer etc... Sikkert fint hvis man kan det... Jeg har lastet ned og installert WHS men har ikke kommet noe lenger med klientene i huset ennå. Det var heldigvis ikke mye på serveren for ALT blir slettet. Det lille som var kopierte jeg over på FreeNAS-en. Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det var heldigvis ikke mye på serveren for ALT blir slettet. Det lille som var kopierte jeg over på FreeNAS-en. Sannhet med en liten modifikasjon: Når du installerer WHS er det kun diskene som er installert som blir automatisk slettet og klargjort til å være med i diskpoolet. Kobler du ut strømmen på de diskene som inneholder data du vil ta vare på, vil disse ikke bli rørt av installasjonen. Når du så er ferdig med installasjonen kan du velge om disse diskene skal være en del av poolet (diskene vil da bli slettet), eller stå på utsiden og mappes opp som en vanlig disk (innholdet vil ikke bli rørt). Hvis du tømmer innholdet på en disk over på andre ledige disker utenfor poolet, så legger til den tomme disken til poolet, vil du da få en mulighet til å få kopiere data inn i diskpoolet uten å nødvendigvis være tvunget til å migrere data over på en annen maskin midlertidig. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Kan lite om linux sine løsninger, men har 1 års erfaring med WHS. Min server går 24/7, som backup, web, torrent og mediaserver (mot xbox). Den bygger på server 2003, så mye programvare virker. WHS bygger også på noe som kalles addons, se her for flere miniprogrammer: http://whsaddins.com/ Anbefaler deg å teste litt, last ned 120 dagers prøveversjon her fra MS: http://www.microsoft.com/downloads/details...5c-84fb6b2dadca Hvordan skal jeg innstalere det? Var ingen ISO fil der når jeg åpnet det i WinRar Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvordan skal jeg innstalere det? Var ingen ISO fil der når jeg åpnet det i WinRar Du laster jo ned selve iso fila fra MS. Winrar åpner isofiler også Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvordan skal jeg innstalere det? Var ingen ISO fil der når jeg åpnet det i WinRar Du laster jo ned selve iso fila fra MS. Winrar åpner isofiler også Lastet ned fra den linka du gav jeg. Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvordan skal jeg innstalere det? Var ingen ISO fil der når jeg åpnet det i WinRar Du laster jo ned selve iso fila fra MS. Winrar åpner isofiler også Lastet ned fra den linka du gav jeg. Ja, og? Du laster ned en iso fil, som du må brenne ut på en dvdplate før du kan legge det inn på en egnet maskin. Leste du ingen ting på siden til MS? Instructions1. Click Download to start the download. 2. Do one of the following: o To save the download of the ISO file to your computer, click Save. o To cancel the installation, click Cancel. 3. When the download completes, you need to burn the ISO file to a new DVD. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg har også en filserver hjemme. Men jeg bruker verken GNU/Linux eller Windows, da ingen av disse operativsystemene tilbyr det aller beste innen lagring. Det er det Solaris 10 som gjør, mye takket være filsystemet ZFS. Deling av filer aktiveres enkelt enten via Samba eller NFS, hvis man ønsker det. Dessuten, Solaris 10 er et av de aller mest stabile server-operativsystemene som finnes, og det er gratis. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvordan skal jeg innstalere det? Var ingen ISO fil der når jeg åpnet det i WinRar Du laster jo ned selve iso fila fra MS. Winrar åpner isofiler også Lastet ned fra den linka du gav jeg. Ja, og? Du laster ned en iso fil, som du må brenne ut på en dvdplate før du kan legge det inn på en egnet maskin. Leste du ingen ting på siden til MS? Instructions1. Click Download to start the download. 2. Do one of the following: o To save the download of the ISO file to your computer, click Save. o To cancel the installation, click Cancel. 3. When the download completes, you need to burn the ISO file to a new DVD. Det funka ikke. Brente hele WinRar mappen med alle filene på en disk. Satte det i pc'n. Da kom mappen opp og inni der var Winrar greia. Når jeg trykker på den kommer jeg bare inn på de filene som på førsten. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det er en ISO-fil, og ikke et WinRAR-arkiv! Greia er bare den at WinRAR kan åpne ISO-filer, men den skal ikke åpnes, og den skal ikke legges på DVDen som en fil. Bruk et brenneprogram, velg "burn image" eller noe i den dur, finn frem til ISO-fila, og trykk på "Burn". Det er ikke verre enn det. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det er en ISO-fil, og ikke et WinRAR-arkiv! Greia er bare den at WinRAR kan åpne ISO-filer, men den skal ikke åpnes, og den skal ikke legges på DVDen som en fil. Bruk et brenneprogram, velg "burn image" eller noe i den dur, finn frem til ISO-fila, og trykk på "Burn". Det er ikke verre enn det. Funker ikke. Åpner Nero Express, trykker Lag data-dvd(Prøv lag oppstarts dvd og) Trykker legg til. Der står det noe som heter Windows Home Server DVD.ISO med Wirar ikon på trykker på den. Lar den brennes ferdig. Så åpnes dvd rommet på datan. Putter den inn i datan, ingen ting skjer. Kommer bare opp den mappen med Winrar ikonet trykker på den kommer bare inn på alle de filene. Re starter med dvd inni dvd rommet ingen ting skjer. Lager oppstarts dvd, samme skjer når datan er på. Restarter og det kommer opp en svart skjerm hvor det står masse greier(Ikke noe med windows værtfall) Bare noe copyright greier og sånt. Ingen ting skjer, det er bare den svarte skjermen der hvor det står noe greier på engelsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå