att3ntion Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Meg og min familie kommer til å få et asylmottak med 100 plasser i umiddelbar nærhet av boligfeltet vi bor i(Asylmottaket ligger ca 40-50 meter fra husveggen vår) Hva kan man gjøre for å stoppe dette? Alle i nabolaget her skrev under på en klage mot dette. Kommunen dreit vel i det. Har hørt noe rykter om at siden dette skal skje i et gammelt leilighets kompleks som består av mange leiligheter, må kommunen gjøre bruksendringer må ikke da de naboene som er i umiddelbar nærhet til dette leilighets komplekset da få nytt nabovarsel som de skal kunne svare nei på? Kommunen kan vel ikke bare kjøre i vei som de vil og sette opp asylmottak 50 meter fra husveggen vår? Finnes det noen lover eller regler som hjelpe oss og forhindre dette? Som sagt skrev alle naboene i umiddelbar nærhet under på en klage og et ønske om at dette ikke ble gjort. Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Bor du på Andenes? Hvis det er offisielt at kommunen din skal sette opp et asylmottak i kommunen, har de selvfølgelig fått tillatelse til det og da er det ikke stort mye du kan gjøre. Du kan selvfølgelig starte en underskriftskapanje - det er ikke sikkert det funker, men det er vel verdt et forsøk? Du kan se her Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 ca 1 mil fra der jeg gjorde kommunen et hastevedtak om asylmottak der . da var det plutselig ikke nødvendig med bruksendring . i tillegg så kom det mange flere en det var snakk om da vi for første gang hørte om planene for mag så virker det som staten bare bestemmer ( tvinger ) kommunene i Norge til å ta i mot lit mere asylanter en det de ønsker og kommunene må da gå noen snarveier for å få alt på plass Lenke til kommentar
att3ntion Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Lunby eller? Øyer Kommune - er et turist pensjonat eller hva f det heter. Er så syyykt irritert, har ikke lyst på asylsøkere som naboer vet aldri hvilke folk det er - hvilke problemer de har fått pga det de har opplevd osv. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Er stort sett staten som bestemmer kvar asylmottaka skal ligge, kommune har stort sett lite dei skulle ha sagt. Eg trur at det beste for dere må være å ta kontakt med brannvesenet i kommunen å høyre om dei vil være med på å få flytta eller gjort opprettelsen av asylmottaket mykje dyrare. På statistisk grunnlag så oppstår det brann i anna kvart asylmottak her i landet, og brannvesenet har makt til å kunne klassifisere asylmottaket som særskild brannobjekt og dermed komme med krav om byggtekniske forbetringar eventuellt meir pengar til nytt utstyr for å kunne handetere ein eventuell brann. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Men herregud da. Jeg har bodd 100 meter unna et asylmottak i mange år, og merket INGENTING til det. To av boligene tvers over gata var også boliger som ble leid ut til innvandrere som nettopp hadde fått oppholdstillatelse. Ikke noe problem overhodet, det heller. Det eneste problemet vi hadde, var bråk om kveldene, og det kom IKKE fra asylsøkerne. Lenke til kommentar
att3ntion Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Unnskyld språket men, jeg driter i om du har gjort det. Jeg vil fortsatt ikke bo ved siden av et. Ja, Avatar men om kommunen har råd til å brannsikre det så er det litt surt. Mere skatte penger til tull:S Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Uff, dette syns jeg er så synd. Hver gang det skal bygges nå nytt så kalger naboer og utsetter prosessen i årevis mens nødvendig tiltak settes på vent. Dette er er ett av maaaange eksempler. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Ja her var vi helt fri for frykt for det ukjente... Se litt på det HerrBrun sier du. Hadde det vært noe galt med asylmottak så ville det ikke dukket opp noen i det hele tatt, da hadde man funnet en annen løsning. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 at mange asylanter skal leve på gamle militæranlegg er ikke det beste. det passe i hvertfal ikke spesielt bra for en familie da er det bedre å bo på en campingplass. problemet her er nok at myndigheten endrer "reglene " i prosessen under veis Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Det som er så fint er at UDI kan overstyre eventuelle beslutninger på komunalt nivå om at slikt er uønsket. Alt som skal til er at det er økonomisk mulig og at fremtidig driver av mottaket har UDI på sin side. Siden pengekassen til kommunene blir styrt bla. av antall innbyggere, og slikt går det opp i opp, evt. overskudd av eventuell ekstrakostnader dette medfører. Endret 8. mars 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 hvorfor er denne overstyringen så fint da ? det er jo helle tvert i mot. spesielt hvis kommunen blir tvunget til noe som de ikke har muligheter til å klare. hvis det går riktig ille så er det asylsøkerne det går ut over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå