Gå til innhold

Hvordan lage en internett server ??


Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

 

Jeg har telenor ADSL, pluss at jeg har en datamaskin som jeg har tenkt til å bruke til å serve en internett-side. Jeg lurer på hvordan jeg går frem, og hvordan jeg knytter domene-navnet til PC-en.

For med Telenor ADSL får du jo ny IP for Hver J****

gang jeg logger meg på internett.

 

(Er det noen som har gjort dette før som kan hjelpe.)

 

:wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det du kan gjøre, får å få en fast ip, er å bruke et program som finner ipen din, og så relayer alle søk til et bestemt navn. Jeg har nextgentel adsl, og jeg bruker et program som heter DNS2Go. Som sagt, dette programmet sender alle requests til override.dynamic-site.net (som domenet mitt heter" til den IP'en programme detekterer fra nextgentel. hmmm, dette ble innvikla forklart ;-(

 

Anyway, hvis det er dette du tenker på, så kan du enten bruke DNS2GO. Det finnes andre lignende programmer men jeg husker ikke hva de heter akkurat nå.

 

Mvh

DigitalOverride

Lenke til kommentar

letteste vil værra å skaffe ja, statisk IP, så kjøpe deg ett domene, å route dem mot IPn din, så sette opp en linux server med apache... så burde dette værre bra... men hallo, Telenor ADSL til webserv ? ikke lurt, slettes ikke lurt, minimum 2mbit SDSL ville jeg valgt da =)

 

 

 

Housey

Lenke til kommentar

Quote:


house skrev (2002-01-20 19:56):

letteste vil værra å skaffe ja, statisk IP, så kjøpe deg ett domene, å route dem mot IPn din, så sette opp en linux server med apache... så burde dette værre bra... men hallo, Telenor ADSL til webserv ? ikke lurt, slettes ikke lurt, minimum 2mbit SDSL ville jeg valgt da =)


 

Man trenger ikke 2 MBit for å ha en hjemmeside på lokal server. HTTP krever lite båndbredde så lenge man holder seg unna bilder/filer for nedlasting og det ikke er snakk om en veldig populær nettside.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Har lurt på dette selv, hvordan man setter opp en web server.

Skal instalere Madrake linux, og lurte på hvilke programmer man trenger og hvordan man stter opp alt sammen :roll:

 

Finnes sikkert noen tutorials ute på nettet, men jeg har aldri vært borti linux før :wink:

 

Kan jeg instalere Mandrake etter jeg har instalert 2000, slik at jeg kan dual boote? Eller må jeg inn med Mandrake først?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-20 21:26, amd_guru skrev:

Har lurt på dette selv, hvordan man setter opp en web server.

Finnes sikkert noen tutorials ute på nettet, men jeg har aldri vært borti linux før :wink:



 

sjekk internett, det er mange fine guider hvordan man setter opp en apache webserver.. jeg kan anbefale sider som linux.no , linuxnorge.org , linuxnorge.com .

 

hvis du går på dyndns.org så har de en gratis service som oppdaterer domenet fra ipen.. Bruker ett program som ehter direct update..

jeg har hartge.mine.nu , bruker den istedet for ipen min.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-20 21:26, amd_guru skrev:

Har lurt på dette selv, hvordan man setter opp en web server.

Skal instalere Madrake linux, og lurte på hvilke programmer man trenger og hvordan man stter opp alt sammen
:roll:

Finnes sikkert noen tutorials ute på nettet, men jeg har aldri vært borti linux før :wink:


Kan jeg instalere Mandrake etter jeg har instalert 2000, slik at jeg kan dual boote? Eller må jeg inn med Mandrake først?



 

Webserveren Apache (verdens mest brukte!?!) følger med Mandrake, og alt blir installert når du installerer operativsystemet (du må velge at du vil ha den med når du installerer Mandrake). Perl (og også PHP tror jeg) følger også med, pluss at du kan velge å installere diverse databaseverktøy - så du har stort sett alt du måtte trenge.

 

Når du har installert Mandrake vil du få en mappe som du legger html-filene (osv.) i, f.eks. /home/www. Du kan prøve å gå inn på http://localhost når du har installert Linux, hvis du da får opp en webside har du en fungerende webserver.

 

Og du bør installere Windows før Linux, så kan du bruke Lilo til å dual-boote. Funker meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...