Gå til innhold

Er det slik at kristne er mindre egoistiske ?


Anbefalte innlegg

Det er i tidligere tråder påstått at Jesus Kristus er veien ut av egoismen (se her). I denne sammenhengen lager jeg en ny tråd med en belysning på dette.

 

Er det slik at kristne er mindre egoistiske enn ikke troende?

Finnes det noen tall på dette?

 

Min oppfatning er at egoismen er lik uansett hvilke tilhørighet man har, om man er kristen, ateist, osv. Jeg er av den formening at viss man har et samfunnsansvar, samme hvilken tro/livssyn man har, så motivere dette i like stor grad til sjenerøsitet og pålitelighet (altruisme). Det er jo slik at noen hevder at alle er egoister, men det er ikke dette jeg ønsker å diskutert. Kun hvem som er mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at kristne mennesker oppfører seg bedre.

 

Hvis du ser på hjelpeorganisasjoner svømmer det jo over med kristne utgaver. Disse blir holdt i live av sjenerøse kristne givere.

 

Så jeg tror at hvis vi skulle ha laget en slags statistikk hadde de kristne vert mindre egoistiske.

 

Jeg er overbevist at den jevne kristne gir mer penger bort i veldedighet enn den ikke-kristne.

 

Om dette har med egoisme vet ikke jeg ...

Lenke til kommentar

Fant denne artikkelen om leger.

 

Og et spørsmål til deg Ozi; Kan dette ha med å gjøre at de kristne er bedre å organisere? Eller er det slik at de er flere og derfor synligere?

Vil også nevne at jeg gir like mye fra meg som mange av mine gode kristne venner. Men jeg gir til andre organisasjoner, bla. leger uten grenser, humanetiske barnehjem, luftabulansen, etc. Kan det være at dette ikke er markedsført godt nok?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, tror det er et ganske stort kristent nettverk her i Norge, og det er mange som testamenterer bort enorme summer til veldedige organisasjoner.

 

Dette kristne nettverket tror jeg også er flinke til å markedsføre seg, da de kan fokusere på en bestemt målgruppe, f eks Vårt land-lesere som er kristne.

Lenke til kommentar
Jeg er overbevist at den jevne kristne gir mer penger bort i veldedighet enn den ikke-kristne.

 

Om dette har med egoisme vet ikke jeg ...

 

Om dette er korrekt eller ikke har jeg ikke noen formening om. Men på den annen side:

 

Det kan godt argumenteres med at kristne gir for å oppnå fordeler etter døden og at deres handlinger da strengt tatt er rent egoistiske selv om de tilsynelatende er ment for å hjelpe andre.

Lenke til kommentar

Men me ser jo dømer over heile verda til ikkje-kristne personar som ikkje er egoistiske. Korleis vil du forklare dette?

hvem da ? link/kilde

Vel, til eit godt døme har me religionen buddhisme, der å unngå egoisme er sentralt. Den fyrste av dei fem retningslinjene for etisk livsførsel er:

«Jeg avstår fra å skade levende skapninger (drap, vold). »

 

Dei fem retningslinjene for etisk livsførsel kan samanliknast med kristendomen sine ti bodord, der det fyrste bodordet lyd slik:

«Du skal ikkje ha andre gudar enn meg. »

 

For meg høyrast kristendomen, meir enn buddhismen, ut som eit livssyn som legger vekt på egoisme, og det har også virket sånn opp gjennom historia.

Human-etikk er eit livssyn som også setter likeverd sentralt.

 

Humanismens menneskesyn kommer til uttrykk i FNs menneskerettighetserklæring: "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd."

 

Humanismens virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn er basert på fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, empati og medmenneskelighet. Sentralt i humanismen er at mennesker alltid skal behandles som mål i seg selv. I Norge er dette livssynet også kjent som humanetikk.

 

 

«Therefore I said to you that you will die in your sins; for unless you believe that I am He, you will die in your sins. »

Dette skal Jesus ha sagt (Johannes 8:24). Ikkje særleg mykje nåde og respekt for andre menneske.

 

Det er ikke mulig å bli kvitt egoisten med "retningslinjer og bud"

 

Der er heller ikke mulig å bli kvitt syndene med "retningslinjer og bud"

 

Jesus Kristus er veien ut av egoismen.

 

Respekt for egoister ? :ermm:

Som Myagos har skrive, er det fleire dømer på ikkje-kristne personar som er langt ifrå egoistar. Mohandas Gandhi, Herbert de Souza, Graham Allen, Robert Wilson, Warren Buffet, George Soros er nokon fleire.

 

Du vil klassifisere alle som ikkje er kristne som egoistar, og å respektere desse, er for deg utenkjeleg?

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg mest, etter mitt syn, er at det er mange kristne som vil hevde at alle ateister er egoistiske. Av og til virker det som om kristne skal ha enerett på det gode (som IHS). Men det har de ikke……

 

Men det er ingen som har klart å peke meg ut som en ateist (eller egoist), så lenge det ikke er blitt noen religiøse diskusjoner (da sier jeg klart i fra). Vil også påstå at alle mine venner (som er humanetikere/ateister) ikke er noe mer eller mindre egoistiske en f.eks. kristne. Har heller opplevd at kristne er mer egoistiske. Derfor hadde det vært greit om noen kan henvise til eventuell forskning eller undersøkelser på dette.

Lenke til kommentar
Det tror ikke jeg.

 

Jeg kjenner noen pensjonister som gir helt avsindig mange prosent av sin inntekt til veldedighet, det er kun fordi de synes arbeidene deres er så bra.

Vel, de skal jo snart treffe St. Peter og har sikkert begått mange synder i løpet av sine lange liv. :>

Lenke til kommentar

Hvordan tenker man om egoisme i denne tråden ? Kan man ikke bli flinkere til å si endel om slikt først :s

 

Siden religion handler om enkle svar er det klart mer egoistisk. En ateist i dag har oftere brydd seg med å tenke gjennom ting.

 

Gavemildhet og egoisme er en tankesammensettning jeg ofte støtter på blant folk som har store agendaer vedrørende hva som er godt, de er absolute i sine ideer og klager på alle andre. Spesielt modelen om å gi bort penger til veldedighetsorganisasjoner er typisk. Disse folkene oppfater jeg som kortenkte maks egoister.

 

De som gir bort penger velger en lett løsning for litt rask godfølelse og opprettholdelse av moral det imponerer meg ikke synslig.

 

Det som er mer imponerende er folk som drar til fattige land osv. for å sørge for at pengene blir bukt til noe skikkelig.

 

Men mest impoenerende for meg er nok det å bruke ens største verdi nemlig livet sitt og vie det til forskning og vitenskap så resten av samfunnet kan bevege seg framover mot noe muligens bedre en det vi alt har. Ikke bare fordi de er gavemilde og utrolig snille, men fordi de ofte får veldig lite igjenn for det de gjør sammtidig med at de vet at de gjør så mye som er en veldig psykisk slitende prosess. Og de er smarte tenkende mennesker som bryr seg.

 

Denne kommentaren betyr ikke med nødvendighet at alle som kaller seg forskere er slike personligheter som jeg tenker på.

 

Uanset poenget er vel at siden over 90% av forskere er ateister så sier det noe om hvem som er "minst egoistisk" muligens ......

 

En debat om hvem som er mest egoistisk i de fleste sammenhenger har lite konstruktivt ved seg. kansje vi heller bør snakke om hvordan utrykket bør brukes og forstås, slik som jeg ser det brukt er denne debaten mye viktigere. Spesielt ved tanke på at den er esensiel for å komme godt ut av andre debater hvor utryket er sentralt :p

Lenke til kommentar
Det tallet er feil LE. Vitenskapsmenn som gruppe er ganske lite religiøse, men tallet er ikke så lavt som 10%.

Tror han mente andre veien rundt, at 90% av vitenskapsmenn/kvinner er ateister... antagelig flere, da det i de fleste grener av vitenskap fordrer kritisk tenkning og en stor andel kunnskap og det er ikke til å ungå at begge deler er religions killere...

 

:)

Lenke til kommentar

Altså, joa.. de mest ekstreme gladkristne... de er jo snille og sånt, noen ganger så hyggelige at det er irriterende.

Men altså, hva er grunnen til at de er så snille som noen av de faktisk er? Fordi de liker å gjøre andre mennesker glad?

 

En av grunnene til at de er så hyggelige som de er kan jo være fordi de følger bibelen til punkt og prikke med det derre 'du skal være mot andre som du vil at andre skal være mot deg' osv for å komme til himmelen når de dør. Men dersom de er så hyggelige mot alle andre fordi de ønsker å komme til himmelen og ikke ende opp i helvette når de dør, er ikke det egoistisk? Er det ikke egoistisk at de bare er snille slik at de skal få det bra i etterkant?

 

Forøvrig kan dette vinkles mot de som ikke er kristne, selv om det er mer psykologisk: En føler seg bra når en er hyggelig mot noen, derfor er man hyggelig mot flere. Man er altså hyggelig mot andre bare fordi man tjener noe på det, i form av psykisk velbehag.

 

Just throwing it out there.

Lenke til kommentar

Det var det jeg og mente, men skrev litt feil. Skulle ha skrevet "men tallet er ikke så høyt som 90%".

 

Jeg er enig i at vitenskapsmenn nesten blir utdannet til å bli ateister pga kritisk tenkning, men 90% er alt for høyt. Nå har ikke jeg sett noe ordentlig tall og det jeg har sett tok med ingeniører og et par andre ikke-vitenskapsmenn-yrker som vitenskapsmenn så jeg likte ikke det. Kanskje 90% ikke er så galt, men jeg tenkte at det ikke bare finnes vitenskapsmenn i vesten og vitenskapen kræsjer ikke så alt for mye med flere religioner i østen.

 

Poenget er som LE kom med er fortsatt gyldig da fleste vitenskapsmenn ikke tror på noen personlig gud, jeg ville bare ikke at det skulle bli ødelagt av et teit tall.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...