Gå til innhold

Konsekvenser av for lang tid mellom måltidene

Anbefalte innlegg

I går spiste jeg kvelds i 9-tiden, så la jeg meg meg i 12-tiden, og i dag sto jeg opp i 11-tiden. Det ble en god del søvn rett og slett. Jeg spiste frokost i 12-tiden i dag.

Her spiste jeg altså kl. 9, det gikk 3 timer og så la jeg meg, jeg spiste ingenting før jeg la meg. Så gikk det 11 timer med søvn, og så 1 time uten mat. Dvs 15 timer mellom to måltider. *Ellers spiser jeg hver 3-4. time, ca. 5-6 måltider for dagen.

1. Er dette "katastrofe"? Hvor mye vil musklene brytes ned pga dette?

2. Burde jeg tatt et måltid før jeg la meg i går kveld, altså 3 timer senere enn kveldsen som var kl. 9?

3. Burde jeg stått opp tidligere i dag, for å få et måltid så fort som mulig?

4. Skal man løpe til frokostbordet med en gang man har våknet, generelt?

Såfremt man ikke har alarm på hver 3. time eller en gang midt på natten mens man sover vil jo musklene brytes ned når man ligger der uten å spise. Men skal man prøve å gjøre denne tiden så liten som mulig? Søvn er da viktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, musklene vil ikke brytes ned. Det er ikke meningen du skal stå opp om natten og spise, men spise hver tredje time mens du er våken. Myten om tretimersregelen har det til at man får høyere forbrenning, men det er ikke sant. Dog er det praktisk å spise hver tredje time av flere grunner:

- Lettere å få i seg riktig mengde kcal, spesielt på bulk. Det er lettere å spise 6 måltider på 600 kcal enn ett på 3600 kcal.

- Holder sultfølelsen unna (hvis ikke du går intermittent fasting)

Så lenge som du får i deg riktig mengde kcal per dag er du på rett spor. Ikke overanalyser mer enn det! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...