Nopileo Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Hei. Jeg bestilte et ATI Radeon 9700 Pro i går, og oppdaget nettopp ved å lese diverse tester og kommentarer at dette er et svært bråkete skjermkort :o Jeg lurer på om noen har gode tips for å bytte ut vifter/kjøling med noe mer støysvakt? Jeg trenger ikke overklokke. Kan man bruke peltierelement kun med ribbe, altså fjerne vifta helt? Mitt nåværende kort - et billig GF4 MX440 bråkte også voldsomt, men her har jeg trukket ut vifta. Det fungerer bra her, men jeg går ut fra at såpass heftig kort som 9700 Pro krever viftekjøling - eventuelt alternativet jeg nevnte? Ellers har jeg P4 2.53GHz, Asus P4PE, 1GB Kingston DDR. Bruker lydkortet på hovedkortet. Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 9700-Pro er overhodet ikke støyende. Så bare å ta det med ro. Hvis du er ekstremt støyfølsom, så kjøp en Zalman heatpipe til et par 100-lapper og monter på. Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Selvsagt kan du bruke peltier med ribbe om du så har lyst til å grille cpu... Den mest støysvake løsninga er vell en sånn zalman heatpipe løsning som du monterer på kortet ditt. En annen løsning er vell å vannkjøle kortet da, men da trenger du jo å investere litt... Som jeg ser det kan det finnes et par gode løsninger : 1) Kjøpe inn støydempningsmatter (ala magic flece) og derved dempe hele pcen. (effekt 5-10db? ) 2) Vannkjøling på Cpu,gpu og hvis du har råd psu,ram,hd. 3) Zalman heatpipe på Radeon pluss ei stillegående vifte, denne løsninga anbefales ikke hvis du ikke har kabinetvifter. Lenke til kommentar
gixer Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Vil ikke si at det er svært støyende (ihvertfall ikke hvis du sammenligner med de kraftigste GeForce FX korta!), det støyer helt greit spør du meg. Man kan jo alltid kjøpe en Zalman Heatpipe på www.microplex.no , www.3dfxcool.no eller www.netconnection.no . Disse gjør at kortet ikke produserer noe støy i det hele tatt (ingen vifter). Lenke til kommentar
lnr Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Kjøpte meg et R9700pro til rundt 3 lapper og denne hadde vel et moderat støynivå. I hvertfall var den ikke den største kilden til lydforurensing i mitt kabinett (LianLi PC6099B). PSU'en min bråkte mye mer (LePont) men denne er nå byttet ut med en PSU fra Thermaltake. Allikevel fjernet jeg den orginale kjløeren og satte på denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80AHP Har jo plexiglass og denne ser jo mye kulere ut enn orginalkjøleren - selv om orginalkjøleren (med vifte) kjøler bedre. Har ikke hatt noen problemer med skjermkortet i ettertid selv om heatpipen blir meget varm (noe som kanskje tilsier at den virker?). Har dog 2 vifter i front og utsug i vifta bak i tillegg til at PSU'en suger luft ut av kabinettet. Lenke til kommentar
Nopileo Skrevet 23. april 2003 Forfatter Del Skrevet 23. april 2003 Takk for tips, folkens. Selvsagt kan du bruke peltier med ribbe om du så har lyst til å grille cpu... Vil det si at Peltier-elementet varmer opp kabinettet så mye at det blir en trussel for prosessoren? Hva med de andre komponentene? Går ut fra at fra at det er større sjanse for å skade disse, siden prosessoren har egen kjøling? Høres ut som en rimelig måte å varme opp stua på... Disse heatpipene høres jo litt stilige ut, hvis de fjerner behovet for vifter. Har aldri hørt om det før, men så er det noen år siden jeg var aktiv overklokker. Fåes disse for prosessorer og andre komponenter også? Jeg har et svært Chieftec ett-eller-annet kabinett med vifter, så jeg kommer sikkert til å gå for dette. Jeg vil først likevel vente til jeg hører kortet, ettersom noen sier at støyen ikke er så ille som andre vil ha det til. Ellers så ser jeg som sikkert mange andre frem til den dagen alt går på optikk, og vi slipper kjøling i det hele tatt! Takk igjen, folkens. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Takk for tips, folkens. Selvsagt kan du bruke peltier med ribbe om du så har lyst til å grille cpu... Vil det si at Peltier-elementet varmer opp kabinettet så mye at det blir en trussel for prosessoren? Hva med de andre komponentene? Går ut fra at fra at det er større sjanse for å skade disse, siden prosessoren har egen kjøling? Høres ut som en rimelig måte å varme opp stua på... Tror Panikk mener GPU, ikke CPU. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Jeg hata bråket fra mitt radeon 9700pro så jeg satte på vannkjøling etter 5 min bruk Lenke til kommentar
Resus Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Jeg har et Gigabyte 9700 Pro og vil ikke si at det bråker ille. Bråker like mye som Papst 28db vifta jeg har på CPU men langt ifra like ille som WD800BB harddisken som jeg har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå