Dimethyltryptamine Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Dette er helt sikkert nokso enkelt. Hva jeg prøver på er å lage en simpel bat fil til å ta en backup av mine dokumenter, bilder og musikk. Jeg vil den skal spørre om jeg vil for eksempel ta backup av dokumenter, hvis jeg sier ja, så skal den starte med å kopiere, hvis jeg skriver nei, så skal den hoppe rett til spørsmålet om jeg vil kopiere bildene mine. Problemet jeg har nå er at etter at jeg har skrevet ja på at jeg vil kopiere dokumentene så bare lukker hele greie seg Her er hva jeg har så langt: @echo off :: variables set drive=H:\Backup set backupcmd=xcopy /s /c /d /e /h /i /r /y echo Skriv inn brukernavn... set /p navn= echo Vil du ta backup av Dokumenter? set /p dokumenter= if %dokumenter%="ja" goto backupdokumenter if %dokumenter%= "nei" goto vilbilder :backupdokumenter echo Kopierer Dokumenter... %backupcmd% "C:\Users\%navn%\Documents" "%drive%\Dokumenter" goto vilbilder :vilbilder echo Vil du ta backup av Bilder? set /p bilder= if %bilder%="ja" goto backupbilder if %bilder%="nei" goto vilmusikk :backupbilder echo Kopierer bilder... %backupcmd% "C:\Users\%navn%\Pictures" "%drive%\Bilder" goto vilmusikk :vilmusikk echo vil du ta backup av musikk? set /p musikk= if %musikk%="ja" goto backupmusikk if %musikk%="nei" goto ferdig :backupmusikk echo Kopierer musikk... %backupcmd% "C:\Users\%navn%\Music" "%drive%\Musikk" :ferdig echo Ferdig! @pause Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Rediger til dette :backupdokumenter echo Kopierer Dokumenter... %backupcmd% "C:\Users\%navn%\Documents" "%drive%\Dokumenter" > logg.txt goto vilbilder Da får du litt debug-informasjon. Skjer sikkert en feil under kopieringen Lenke til kommentar
Dimethyltryptamine Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Rediger til dette :backupdokumenter echo Kopierer Dokumenter... %backupcmd% "C:\Users\%navn%\Documents" "%drive%\Dokumenter" > logg.txt goto vilbilder Da får du litt debug-informasjon. Skjer sikkert en feil under kopieringen Jeg får ikke noe dokumment kalt logg.txt, så jeg antar det er noe feil et annet sted i scriptet. EDIT: jeg prøvde også og fjerne hele kopiering av dokumenter delen, men den bare lukker seg etter at jeg har sagt ja på at jeg vil kopiere bildene. Endret 6. mars 2009 av lordbost Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Den gir nok en feilmelding, men lukker seg for fort til at du ser den. Prøv å kjør .bat filen fra en terminal istedenfor å dobbeltklikke den. Når den da detter ut så kan du fortsatt se feilmeldingen. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Feilen er C:\Documents and Settings\lala\Skrivebord>set /p = ja goto var ikke ventet nå. Dette skal bli riktig: if %dokumenter%==ja goto backupdokumenter if %dokumenter%== nei goto vilbilder Endret 6. mars 2009 av Demantios Lenke til kommentar
Dimethyltryptamine Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Feilen er C:\Documents and Settings\lala\Skrivebord>set /p = ja goto var ikke ventet nå. Dette skal bli riktig: if %dokumenter%==ja goto backupdokumenter if %dokumenter%== nei goto vilbilder Det funka, takk Problemet nå er at når jeg skriver nei, så kopierer den alikevel dokumentene i stede for å hoppe rett til spørsmålet om jeg vil kopiere bildene. EDIT: Fikk det til å virke Takk for all hjelp Endret 6. mars 2009 av lordbost Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Hadde lurt seg inn et mellomrom i koden. Dette skal bli riktig: Du bør også legge til noen linjer i tilhelle noen skriver feil :valg-dokumenter echo Vil du ta backup av Dokumenter? set /p dokumenter= if %dokumenter%==ja goto backupdokumenter if %dokumenter%==nei goto vilbilder goto valg-dokumenter Legg også til @echo off som første linje så blir det mye bedre Endret 6. mars 2009 av Demantios Lenke til kommentar
Dimethyltryptamine Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Hadde lurt seg inn et mellomrom i koden. Dette skal bli riktig:Du bør også legge til noen linjer i tilhelle noen skriver feil :valg-dokumenter echo Vil du ta backup av Dokumenter? set /p dokumenter= if %dokumenter%==ja goto backupdokumenter if %dokumenter%==nei goto vilbilder goto valg-dokumenter Legg også til @echo off som første linje så blir det mye bedre Hvis du ser på koden i første posten min,vil du se at jeg har @echo off i første linje allerede Takk for tipse om de ekstra linjene Endret 6. mars 2009 av lordbost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå