Gå til innhold

Hvor effektive er vifter i en lukket boks?

Chiobe

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage en boks til nedkjøling av diverse.

Er bare snakk om en treboks isolert med isopor. Trenger bare en måte å få ned tempraturen på, og da tenkte jeg på vifter.

Men trenger vifter å hente friskluft utenfra, eller kan de monteres innvendig uten tilgang på friskluft?

Og hva er det som gir best kjøling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du ha i boksen?

Øl, mat, lysestaker - eller elektroniske dingser som bruker strøm og avgir varme?

Sistnevnte kan nok kjøles noe ned ved å blåse luft inn i boksen (og slippe luften ut gjennom et annet hull), men det er ikke nok med vifter for å lage seg en kjøleboks.

(Hvis du ikke har tilgang på masse kald luft, da.)

Du må ha en form for kjøleelement, enten et termoelektrisk element (TEC), eller et kjøleaggregat som kan transportere varmen fra en plate inni boksen til en radiator på utsiden. Eller du kan bruke kjøleelementer som du har hatt liggende i fryser'n over natten, men de må skiftes jevnlig.

Hva med å kjøpe en kjøleboks på Biltema istedet?

Lenke til kommentar

Hvis du skal holde drikke kaldt, så trenger du vel egentlig bare en godt isolert boks, og da ville jeg kuttet ut viftene - de ville vel bare blåse romtemperert luft inn i boksen, og drive kaldere luft ut, så effekten ville bli det motsatte av det du vil oppnå.

Jeg vet ikke hvor kald tørris er. Hvis innholdet i boksene/flaskene fryser, så er vel det litt for kaldt, vil jeg tro. Da kan du eventuelt legge noe mellom tørrisen og det du vil kjøle ned.

Men en isoporkledd boks med et par kjøleelementer av camping-typen burde vel holde en brusflaske kald en god stund ...

Lenke til kommentar

Tenkte at viftene bare skulle sirkulere lufta som er inni boksen. For viftene har vel en hvis effekt på varme? Altså lukket boks med vifter i.

Når det gjelder tørris, så tenkte jeg å ha det i en separat boks også bare legger over litt og litt for å holde tempratueren nede.

Men så er det et spørsmål om hvor lenge tørrisen vil holde da.

Lenke til kommentar
Tenkte at viftene bare skulle sirkulere lufta som er inni boksen. For viftene har vel en hvis effekt på varme? Altså lukket boks med vifter i.

Viftene vil i hvert fall fordele luften rundt i boksen og gjøre at temperaturen vil bli jevnere inni der. Men hva om det viser seg at dette øker oppvarmingen av drikket? At det bringer "varmere" luft fra boksens vegger i kontakt med flaskene og varmer dem opp fortere enn om luften hadde fått stå stille inni boksen?

En pappeske med 10cm isopor i gulv, vegger og tak burde bli en OK kjøler ...

Lenke til kommentar
Er rundt 5cm isopor i alle vegger, tak og gulv jeg har tenkt.

Men da krever det vel forsatt en slags form for kjøling, hvis ikke er jo boksen uten mening.

Hvis du skal ha kjøling, så må du bruke et kjøleelement. (se tidligere post)

(Eller tørris, om du foretrekker å stresse med det.)

Hvis du ønsker å holde noe kaldt så lenge som mulig, så kan du putte det inn i boks som er godt isolert. Det blir som en thermos, på en måte. Men da må det du legger ned i boksen allerede være kaldt, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...