Gå til innhold

Hjelp til nytt utstyr til Canon EOS450. Makrolinse eller blits?

Anbefalte innlegg

Jeg er forholdsvis ny når det gjelder fotografering med speilrefleks. Har et EOS450 med kit linse. Har lekt meg litt med dette men har veldig lyst på ny linse®. Har dere noen anbefalinger?

Synes makro er litt gøy men har også lyst å ta andre bilder.

Har også lyst på blitz..Hva er lurt da?

Er veldig lett å gå seg vill i jungelen av fotoutstyr...

Endret av datating
Emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En brukt Canon 70-200 mm L usm (4)

Kommer med den langt får de på bruktmarkedet for ca 4 høvdinger og gir meget gode resultater utfra pris kvalitet for en rimelig pris.

eneste minuset er at det ikke er stativfeste på dem orginalt men de veier ikke mer en at du kan bruke stativfeste på huset vis dette er aktuelt.

mm mm går den til 450 ?

Lenke til kommentar
Synes makro er litt gøy men har også lyst å ta andre bilder.

Har også lyst på blitz..Hva er lurt da?

Alt etter hva du har fra før, men det finnes mange zoom objektiver med litt makromuligheter. Uansett, blits er kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Er ikke objektivet som avgjør om man får bra bilde forøvrig. Dette avhenger som alltid av fotografen.

Ikke meningen å starte en diskusjon, men i foto har utstyret meget mye å si sammenlignet med mange andre sportsgrener f.eks. Men uten en god fotograf bak kamera blir det selvfølgelig ikke bra bilde :)

Forresten, det kan være en ide og si hvor mye penger du har tenkt å bruke?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Hvis du skal holde på med makro, må du ha både makroobjektiv og blits. Og helst et makroobjektiv med stor brennvidde.. Feks 105mm eller 150mm. Da får du litt mer avstand fra det du tar bilde av (men ikke så mye som man først kunne tro)..

Nå vet ikke jeg hva du mener med makro her, men slik begrepet er brukt nå for tiden, så trenger du ikke makro objektiv til dette. Det kan være en fordel, og til og med en nødvendighet dersom du tenker på store forstørrelser.

En moderne zoom med makrofunksjon klarer fint makro/nærfoto av f.eks blomster.

Lenke til kommentar

Generelt sett vil jeg si at innkjøp for maksimalt nyttverdi bør gjøres i følgende rekkefølge:

- Blits

- Stativ

- Objekiv

På den måten får man mulighet til å utnytte det man har maksimalt.

Lenke til kommentar
Tja, blits til makro er vel et omdiskutert tema - fort gjort å få stygge reflekser. Jeg føler vel egentlig at man er bedre tjent med stativ enn blits for makrofoto. Og ordentlig makro-objektiv er fint å ha.

Ser ikke ut til at folk ut i den store verden er like skeptisk til bruk av blits ved makro/nærfotografering er like stor som her på berget. Selv skulle jeg ønsket at jeg brukte blits og reflektorer oftere enn hva jeg har gjort hittil.

...lista til TGB er et bra utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Tja, blits til makro er vel et omdiskutert tema - fort gjort å få stygge reflekser. Jeg føler vel egentlig at man er bedre tjent med stativ enn blits for makrofoto. Og ordentlig makro-objektiv er fint å ha. :)

Stativ er en selvfølge. Makroobjektiv vil jeg også si er en selvfølge. Nærgrense er viktig. Jeg synes 1:1 er lite av og til..

Blits gjør mye for bildene!

Lenke til kommentar

Satt selv med et makro objektiv i den ene hånda og en blits i den andre her nå nettopp. Endte med å kjøpe blitsen.

Når du er så ny i "gamet", og sitter der med kit objektiv, så har du mye å tjene på nesten samme hva du kjøper. T.o.m et stativ, som kan virke så irrelevant, gjør underverker mann aldri hadde i tankene når mann er helt ny. En blits er jo ikke like spennende som en makro linse, men det er en viktig ting å lære seg å mestre spør du meg. Nå er det vinter og går mest i innebilder for min del, og jeg følte derfor at blitsen var det jeg trengte mest. Skal tenke på makro linsa igjen en dag til sommeren, da jeg kan dra ut i hagen å jakte på insekter :)

Syntes hverken eller er noe dårlig valg her ;) Du bør skaffe begge deler til syvende og sist :)

Lenke til kommentar
En blits er jo ikke like spennende som en makro linse, men det er en viktig ting å lære seg å mestre spør du meg.

Blits er mer komplisert å mestre enn folk flest tror, et godt utgangspunkt kan være å ta blisen av kamera når det er mulig, differansen i resultat blir stor. Når man mestrer vanlig blits kan man begynne med flere blitser, paraplyer/softboxer og reflektorer.

Lenke til kommentar

hvis jeg da bestemmer meg å gå for blitz før objektiv.. hva er da en god blitz? helst en som er bra men ikke ruinerer meg..og hvordan er det å kjøpe blitz brukt? er det lurt eller er det noe man burde kjøpe nytt?

Lenke til kommentar

Jeg satt med samme valget nå nylig og endte opp med en blits og litt diverse fremfor macro objektiv.

Om du er litt usikker på hvor mye du kommer til å holde på med macro kan du jo kjøpe et sett med mellomringer (f.eks Kenko) for å få testet litt.

På den andre siden er jo macroobjektiv brukbare til mye annet enn kun macro, mange blir ansett som gode portrett objektiver også.

Etter å ha sjekket en god del rundt etter forskjellige macro objektiver kan jeg anbefale (basert på anbefalinger fra diverse forum - ikke testet selv) følgende macro objektiver :

Canon EF 100mm f2.8 USM - ca 4800 kr

(høykvalitetsobjektiv som også er brukbart til mye annet enn macro - kjekt med USM)

Tamron 90mm f2.8 - ca 3000 kr

(veldig prisgunstig i forhold til alternativene - spesielt etter prisøkningen på Canon i løpet av vinteren)

Disse burde gi deg en god arbeidsavstand og begge blir betegnet som svært gode objektiver.

Til macro er et stativ så og si et must i mine øyne, så dersom valget faller på å kjøpe et macro objektiv ville jeg tatt med et stativ i budsjettet.

Av blitser har jeg kun erfaring med den jeg endte opp med, Canon Speedlite 430 EX II (2499 på Japan Photo). Denne er jeg til gjengjeld veldig fornøyd med, men jeg vil anbefale og kjøpe med en løsning for å få blitsen av kameraet (trådløst eller kabel).

Lenke til kommentar
hvis jeg da bestemmer meg å gå for blitz før objektiv.. hva er da en god blitz? helst en som er bra men ikke ruinerer meg..og hvordan er det å kjøpe blitz brukt? er det lurt eller er det noe man burde kjøpe nytt?

Canon Speedlite 430 EX II bør vel være en bra blits til 450D. Kamerahus og blitser kjøper jeg aldri brukt, objektiv kun om jeg får prøvd dem før kjøp. Men bør i utgangspunktet ikke være noe problem å finne en på bruktmarkedet i nærheten av der du bor som du kan ta på og teste før du kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...