Gå til innhold

Synes du spillindustrien gjør at barn og voksne blir mer voldelig?


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Voldtektsspillet

 

Hva synes folk om dette og påvirkning?

 

Selv ser jeg ingenting galt i det, men har en følelse av at mange ikke vil si seg enig i det.

 

Vet ikke hvor mye dette kan ha å si ang påvirking, men vil på et generellt grunnlag si at jeg synes et spill som simulerer voldtekter er litt i drøyeste laget for min del.

Det spillet er for drøyt, men spill som simulerer drap og mange andre former for lidelse er ikke for drøyt?

 

Jeg tror den eneste grunnen til at et slikt spill sees på som drøyt er fordi det skiller seg ut. Hver gang det kommer noe nytt som skiller seg ut så er det noen som sier det er for drøyt.

 

 

Jeg er ikke intressert i spillet, men jeg ser ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, interessant. Tror jeg skal prøve det derre voldtektsspillet og se hvordan det er.

Er ikke særlig fan av slikt, men blir nok moro å se hvordan det er gjennomført. :D

 

Lurer på om det er sånn warning intro på det jeg. noe sånn:

Warning!

this is a game and the developers don't support rape in any way in real life.

(og masse copyright stuff)

 

Back on topic, jeg leste jo at mange av disse var innesluttede personer, jeg tror heller at det er eventuel mobbing som har fått dem til å gjøre det de gjorde. Jeg ble mobbet ganske mye på barneskolen, jeg vet hvor mye raseri det kan gi for visse personer. men det kan tydeligvis gi enda mer for andre. noe som gjør at de gjør ting som vi andre nok ikke ville gjort.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Voldtektsspillet

 

Hva synes folk om dette og påvirkning?

 

Selv ser jeg ingenting galt i det, men har en følelse av at mange ikke vil si seg enig i det.

 

Vet ikke hvor mye dette kan ha å si ang påvirking, men vil på et generellt grunnlag si at jeg synes et spill som simulerer voldtekter er litt i drøyeste laget for min del.

Det spillet er for drøyt, men spill som simulerer drap og mange andre former for lidelse er ikke for drøyt?

 

Jeg tror den eneste grunnen til at et slikt spill sees på som drøyt er fordi det skiller seg ut. Hver gang det kommer noe nytt som skiller seg ut så er det noen som sier det er for drøyt.

 

 

Jeg er ikke intressert i spillet, men jeg ser ikke noe galt i det.

 

Nå kan jeg ikke huske å ha sagt at noen spill som simulerer drap ikke blir for drøye for min del. Det er en del spill jeg ikke vil spille rett og slett fordi jeg ikke synes de er underholdende fordi de blir for grafiske. Men du har nok rett i at et voldtektsspill skiller seg ut, og vil møte en del motstand fordi det er nytt. Det betyr dermed ikke at jeg er nødt til å like det spillet bare fordi jeg godtar andre spill. Jeg er nok farget av å ha spilt og sett for mye drap på tv, men voldtekter blir for meg noe helt annet. Blir mye dårligere av å se voldtekter på film enn å se drap (med visse unntak selvfølgelig). Jeg er klar over at det ikke nødvendigvis er en logisk tankegang, men det er nå likevel sånn jeg reagerer. Men du har likevel et poeng, at hvis voldteksspill var dagligdags kost ville jeg sikkert ha sett annerledes på spillet, spørsmålet er likevel om vi virkelig vil at voldteksspill skal bli dagligdags kost.

Lenke til kommentar

Det vil ikke jeg.

 

Jeg vil heller ikke at alle spill blir like groteske som f.eks. Fallout 3 ( :love: ). Blod og gørr har sitt å si for stemningen i et spill, men det må ikke bli et mål i seg selv å vise mest mulig ekstrem vold. Blir det slik tror jeg jeg erklærer meg for gammel for spill, og begynner å sutre over dagens ungdom.

Lenke til kommentar

Syntes bilder av døde og skadede personer i nyhetene er mye værre en allværdens ekkle filmer og spill. Når man hvet det er ekte så blir det fort andreledes en når man hvet det er falskt.

 

Desuten har Foreldre, omgangskrets og samfundet mye mer skylld en spill.

 

 

 

Hvorfor prøver man alltid og finne rare syndebukker når det er ungdom og barn som har gjort handelingen, men når det er voksene eller unge i visse harde miljøer så leiter man aldri etter rare ting og legge skylden på?

Lenke til kommentar
Hmm, interessant. Tror jeg skal prøve det derre voldtektsspillet og se hvordan det er.

Er ikke særlig fan av slikt, men blir nok moro å se hvordan det er gjennomført. :D

Da var det prøvd. Booooring. Kan forstå at "normale" mennesker føler seg støtt av sånt, men dette var latterlig. Ikke forstår jeg japansk heller, så vanskelig å forstå hva damene klynker etter (utenom "vær så snill/onegai"). Jaja :p

Lenke til kommentar

Den effekten dataspill har, om den har noen er nokk såpas liten att det ikke er noe fare. Spesielt ikke om foreldrenne passer på barna slik at de ikke spiller noe med for høy aldersgrense, det samme gjelder filmer også. Foreldrenes ansvar.

 

 

-Skateboard har fører til vold siden skater miljøer ofte er mer voldelige og rebelske.

-Tatoveringer også fører til vold siden folk som tatoverer seg i gj.snitt er mer agresive.

-Raske biler fører til dødsfall og ulykker.

 

-Alkohol fører til utrulig mye vold og djevelskap, sykt mye mer en spill.

-Fast food fører til død, overvekt, latskap som igjen fører dårligere liv.

 

-osv.

Lenke til kommentar

Trenger ikke forskning for å skjønne at vold i media (deriblant voldsspill) gjør folk i samfunnet mer voldelige.

Vold og kriminalitet glorifiseres (beste ordet jeg kom på i farten) i media...

Jeg kan være så ærlig å si at jeg syns vold er spennende og tøft, ikke skremmende. Dette er utvilsomt pga. spill og filmer jeg har sett opp gjennom tidene.

 

Fight Club gjorde så jeg og kompisen min dengte løs på hverandre da vi var 15 år.

 

Tror aldri jeg hadde begynt med paintball hvis det ikke var for de utallige timene med CS (og andre skytespill (lista er lang)).

Så spør du kanskje; "Hva har paintball med vold og kriminalitet å gjøre?". Vel det jeg mener er at jeg tror ikke jeg ville funnet skyting og krig spennende og interessant hvis det ikke var for filmene og spillene jeg har sett og spilt.

 

 

Når jeg var mindre så jeg mye på Cartoon Network, Fox Kids ol. Looney Toones og disse her.

Nå syns jeg alt som går der er bare magiske helter som skyter hverandre og svære roboter som sprenger bygninger mens alle sloss mot hverandre i anime-grafikk. Da syns jeg ærlig talt at en sulten, utspekulert ulv som er etter stankelbenet er sunnere underholdning.

 

 

 

 

Men så kommer spørsmålet:

Gjør spillindustrien at folk blir kriminelle? Gjør spillindustrien at folk vil skade andre?

Her mener jeg at foreldrenes/barnehagens/skolens rolle er mye viktigere enn medias. Samtidig må jeg få legge til at jeg syns det går så mye forbanna dritt av usunn underholdning på TV som burde vært byttet ut med sunnere barneprogrammer.

Hva skjedde med serier som Brødrene Dal, Mummitrollet, Wallace & Gromit (filmene)?

 

 

Mvh

En som kanskje er far om 5 år (en bekymret en, vel og merke).

Lenke til kommentar
Tull og tøys tilbake til deg. Forskning viser begge deler, og det er like lett for meg som for deg å dra fram en artikkel som støtter det ene eller andre synet.

 

Spill skaper aggressive barn!

Dataspill reduserer vold!

 

Det gjelder å finne hva man liker. Jeg er sikker på at det finnes forskning som "støtter" begge fløyer..

 

Kikka bare på den andre artikkelen der, men den var ærlig talt så full av merkelige trekninger og logiske brister at det knapt kan kalles "forskning"

 

Og angående selve debatten..

Problemet med å ha en debatt om dette (og spesielt på et nett-forum hvor mange spiller dataspill selv og har gjort det i mange år) er at en haug kommer og sier "jeg har spilt dataspill i mange år og har ikke blitt påvirka", og resten tar dette som bevis, eller i all fall indikasjon, på at det ikke foreligger en link

 

Husk på at det at en veldig liten prosentandel blir påvirket betyr ikke at det ikke har stor betydning for samfunnet. Blant 1 million dataspillende mennesker holder det at ett enkelt individ blir påvirket nok til å gå bananas med farens våpen på en skole..

 

Nå skal ikke jeg si jeg sitter på en fasit, men etterhvert som jeg har undersøkt temaet mer så har det blitt vanskeligere og vanskeligere å tro at det ikke finnes en sammenheng mellom dataspill og voldelighet. Gjør det oss til risikopersoner? Selvsagt ikke. At det blir påvist en korelasjon betyr ikke at det er en betydelig risikofaktor for enkeltmennesker.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Om et individ ikke kan skille mellom fiktion og virkelighet er det ikke film/spill eller musikk sin skyld.

Selvfølgelig er det lett å skylde på spillene når et individ har fra barndommen fått utviklet et adferdsproblem, men det er vell heller foreldrene som ikke fanget dette opp på et tidlig tidspunkt som er problemet...

Lenke til kommentar

Synes det litt inntresant hvordan man kan skylde på ett spill når individene som utfører disse handlingene vokser opp i voldelige hjem eller blir mobbet i stykker på skolen. Det er simpelt, og en fin måte og spare penger på, har man har krav på psykolog når der spill som har skylden? Tror ikke det. Psykologiske lidelse blir ignorert fordi det er vanskelig å snakke om, kan man skylde på noe mange mener er moralsk forkastelig kommer man til å gjøre det.

 

Det er oppvekst og oppvekst alene som har skylden i voldelige tidenser, bar blir/bør bli irettesatt når de slår noen. Hvis de for inntrykket av at det å slå noen i ung alder er helt greit, er det ikke helt utenkelig at disse tidendene eskalerer.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Lagspill som Dota 2, LoL og Hon gjør mennesker mer voldelig. Det bringer fram sinne og agressivitet når det ene laget taper. Omtrent 80% av spillerne på nettet truer med vold, voldtekt og draps trusler når laget deres taper. MOBA SPILL GJØR FOLK MER VOLDELIG.

 

Det finnes også dota spillere som guddyrker Anders Behring Breivik, Saddam Hussein og Osama Bin Laden.

 

Anders Behring Breivik

http://dotabuff.com/players/121953781

 

Osama Bin Laden

http://dotabuff.com/players/103184883

 

Saddam Hussein

http://dotabuff.com/players/72670168

Lenke til kommentar

Spill som krever samarbeid bringer fram frustrasjon og sinne. Hvis du spiller Staracraft 2 så er det vanskeligere å bli sint og agressiv. Men moba spill som Dota 2 krever samarbeid. Når du spiller med ukjente spillere og laget ikke samarbeider bra. Da fører dette til agressjon, drapstrusler, og mer sinne.

 

Oppsummert!

 

Lagsamarbeid --> negativt

 

Single player games --> positivt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...