Gå til innhold

Synes du spillindustrien gjør at barn og voksne blir mer voldelig?


Anbefalte innlegg

Å skylde på mediet når folk er mentalt ustabile blir feil. Blir som å skylde på sola når du blir solbrent. "Sola sin feil! Vi burde forby den slik vi slipper barn som blir solbrent!"

 

Meh.

 

Spilt voldelige spill helt siden barneskolen, og eneste jeg dreper med glede er troll og andre fabeldyr.

 

Ja, da er det jo defnitivt bevist at voldelige filmer/spill ikke har NOEN effekt på NOEN i det hele tatt :)

 

 

For øvrig er det spillet som har fått meg nærmest å bikke over RISK. Brettspillet. Har sverget å aldri spille det igjen så lenge jeg lever :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dataspill kan ikke på noe som helst grunnlag ta skylda for drap alene. Man blir påvirket, men det varierer mye, og bakgrunnen til personen er viktig. Det må være noe galt med individet i utgangspunktet for at spillet kan få det til å gjøre det, og uten spillet ville det sikkert vært noe annet som hadde fått det til å gjøre det. Jeg tror det er mange andre faktorer som teller mye mer.

 

Man må også se de positive sidene ved spill, blant annet at man lærer mye engelsk.

 

For å dele min egen efaring: Har alltid spilt alle forskjellige spill, også de verstingene. Jeg har sikkert blitt en smule mer voldelig av dem, men det er nok andre ting som hadde gjort meg minst like voldelig om jeg ikke spilte dem. Kanskje jeg i stedet hadde vært gatas bølle, dersom jeg ikke spilte?

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Man påvirkes av spill akkurat som man påvirkes av filmer, musikk, bøker, etc.

 

At man blir mer voldelig tviler jeg sterkt på, om noe så er det nok motsatt (tror jeg i hvert fall). Spill er avslappende, ikke opphissende.

 

Jeg har spilt skytespill siden jeg var 13 (half-life 1 var det første, husker ennå den opplevelsen). Jeg har bare blitt mer fredelig siden det. Nå skal jeg ikke si at det er pga. skytespillene, men jeg kan i hvert fall si at de ikke har gjort meg mer voldelig.

Lenke til kommentar

Skal vi være litt vitenskapelige her og ikkje bare være forhandsdømmande og ignorante skal vi ikkje "synes" noko om det her, vi skal vite.

 

Eg elsker voldelige spel, men eg hater voldsbruk osv. All forskning viser og at spel ikkje fører til meir vold blandt folk.

Lenke til kommentar
Man påvirkes av spill akkurat som man påvirkes av filmer, musikk, bøker, etc.

 

Ikke at det er bevist noe sted, men jeg tror film, spill og musikk påvirker mer enn bøker. Dette fordi det stort sett er enkle mennekser som blir påvirket (stort sett barn?), og enkle mennesker leser lite bøker..

 

Dette var en enkel konklusjon fra en enkel sjel. Jeg må bare spille ferdig så kommer jeg tilbake til dere..

Lenke til kommentar

Nå vell, jeg husker mang en natt under dyna med lommelykt, dypt begravet i Grøsserne og sci-fi bøker. Aldri har jeg innbilt meg så mye rare skapninger luskende rundt ute i mørket, som de gangene jeg av redsel og spenning gikk for å sjekke vinduskarmen i nattemørket. Ikke engang med magen full psykadelia :p

Endret av pesja
Lenke til kommentar
Man påvirkes av spill akkurat som man påvirkes av filmer, musikk, bøker, etc.

 

Ikke at det er bevist noe sted, men jeg tror film, spill og musikk påvirker mer enn bøker. Dette fordi det stort sett er enkle mennekser som blir påvirket (stort sett barn?), og enkle mennesker leser lite bøker..

 

Dette var en enkel konklusjon fra en enkel sjel. Jeg må bare spille ferdig så kommer jeg tilbake til dere..

Poenget mitt var at spill ikke er så forskjellig fra de tre andre jeg nevnte.

 

Når jeg sier "påvirket av" så mener jeg ikke nødvendigvis kraftig påvirkning, men gjerne små ting som at man får et litt nytt perspektiv på livet eller at man blir engasjert i noe.

 

Anektdotisk bevis er ikke særlig verdifullt, men likevel: Jeg har lest bøker, spilt spill, sett filmer og hørt på musikk, og jeg føler jeg har blitt påvirket ganske likt av alle fire.

 

 

Bøker kan være veldig engasjerende. Leser du en god bok kan du virkelig bli dratt inn i handlingen, ofte mer enn med filmer og spill. Du går inn i en transe og hjernen sørger for ting som det visuelle. Jeg kan huske mye fra bøkene jeg har lest, nesten like godt som om jeg hadde vært der [i handlingen] selv.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Bøker kan være veldig engasjerende. Leser du en god bok kan du virkelig bli dratt inn i handlingen, ofte mer enn med filmer og spill. Du går inn i en transe og hjernen sørger for ting som det visuelle. Jeg kan huske mye fra bøkene jeg har lest, nesten like godt som om jeg hadde vært der [i handlingen] selv.

 

Absolutt. Jeg har ingen problemer med å forestille meg ting som skjer i bøker som jeg har lest. Faktisk like enkelt som ting som har skjedd i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette spillet påvirker folk flest, eller 99%.

Kanskje spillet vil ha motsatt virkning på noen som fantaserer om voldtekt. De får gjennomføre noen av sine fantasier i spillet, istedenfor å en dag gjøre det i real life?

En ting jeg synes ikke får oppmerksomhet, mange av dem som blir mordere pga spill er tidligere mobbe offerer. Vil ikke det påvirke en person psyke mer enn ett spill?

 

Tid skal man høre at religion bør fjernes pga det påvirker mange på en negativ måte, og at det har skylden for så mange grusomme handlinger?

Vil tippe at de tilfellene spill har fått skylden for drap osv, så er det bare en liten promille av hva religion har skylden for.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Kan ta 2 eksempler med folk jeg har gått på skole med oppgjenom åra.

 

1. En som sitter inne for forsøk på 4 rasistike mordbraner, kjent han siden han var liten gikk på barneskolen og ungdom skolen med han, var en veldig stille og rolig gutt men ble offte mobbet mest av innvandrere pga han stammet, derfor fikk han stort hat mot de og derved forsøk på de 4 brannene. han hadde IKKE data eller noe konsoll hjemme. Mista faren ganske tidlig og mora var litt ute og kjøre.. han begikk sin forbrytelse i en alder av 17år ble dømt når han var 18...

 

2. En jente jeg gikk i klasse med på barne skolen et par og og gikk i paralell klassen min på ugdomskolen. Mista faren og moren tidlig og flytta til en byen jeg bodde i for å bo hos en foster familie og komme seg vekk fra ho bodde.

 

Allerede på ungdomskolen begynte ho og være voldlig, ho var veldig guttete og sterk. ble aldri mobbet ingen som turte rett og slett. jeg kjente ho ganske godt, ho hadde heller ikke data eller noe form for konsoll..

For 3 år siden er det vel nå kidnappet ho og 2 andre en fyr som de lekte russiskrullett med ( var i vg og alle andre aviser/tv) hvor de torturerte fyren ( var snakk om narkogjeld) ho sitter også inne nå..

 

 

Likheten mellom de 2 er egentlig ganske stor. begge mista foreldre i veldig ung alder, ingen av de 2 hadde hverken data eller noen form for konsoll. begge 2 sitter inne nå for veldig alvorlige ting..

Lenke til kommentar
En ting jeg synes ikke får oppmerksomhet, mange av dem som blir mordere pga spill er tidligere mobbe offerer. Vil ikke det påvirke en person psyke mer enn ett spill?

Men så er det maaaange mobbeofrer som ikke blir mordere og.

 

Det har du rett i, men påvirker ikke mobbing psyken\en person mer enn ett spill?

Hvorfor blir det lagt så stor fokus på spill alene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...