Gå til innhold

Synes du spillindustrien gjør at barn og voksne blir mer voldelig?


Anbefalte innlegg

Jeg hørte på radioen i dag et intervju med Ragnhild Bjørnebekk som er voldsforsker ved politihøyskolen. Hun nevnte spill- og mediavold som en av mange bakgrunnsvariabler for skolemassakrene. Jeg tror at dette stemmer, men ikke at dette er en utløsende faktor.

 

Enig med andrucks over. Ved innføreingen av et nytt media, det være seg tegneserier, tv eller rock n' roll, har alltid disse vært forbundet med moralsk panikk.

 

Nye ting er skremmende for en del folk vettu.

 

edit: skrivefeil

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Nei det kommer jo sikkert ann på hvordan du ser på spillet.

 

Visst du spiller BF2 fordi du vil drepe og bare drepe !!! (Da er det noe galt med deg)

 

Men visst du spiller det fordi det er underholdende og ikke BARE for og drepe, men du kan spillet det og ha lyst og skyt og du synes det er underholdende.

 

Jeg er ikke god og forklare .. :)

Lenke til kommentar

Problemet er jo det at det er politikerne som bestemmer lover og de logrer som lydige bikkjer overfor sinte kjærringer med fråde i munnvikene. Og da har jo ikke vi normale noe vi skulle ha sagt.

 

På skolen hadde vi diskusjoner om dette med lærere som motstandere og elevene som forkjempere. Og lærerne tapte da vitterlig diskusjonen, på samme måte som Jack Thompson tapte hver eneste sak mot spillmakere. Men det hjelper da lite når elevene ikke hadde makt til å bestemme noe, så resultatet var at pcer ble dratt in om du spilte CS f.eks i frimitnuttet.

Lenke til kommentar

For intill få år siden ble så godt som alle unge norske gutter sent til Indre Troms så de kunne lære å drepe russere med kniv og feltspade. Hvis ikke det ga de ett voldelig og avstumpet følelsesliv med påfølgende massakrer, er det vel lite trolig at litt fargerik grafikk, cola og rå latter over pixel-blod skal ha den effekten....

Lenke til kommentar

Vært en aktiv gamer siden jeg var 8 år gammel, og aldri tenkt noe på aldersgrenser, ser spillet morsomt ut så spiller jeg det. Drept tusenvis av pixel-nazier, men likevel er jeg sosialt oppegående og blir ansett som meget diplomatisk og rolig. Tror det faktum at familien hadde 15 våpen i huset var en mer utløsende faktor en noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg leser at denne gutten fra Tyskland i tillegg til å spille counter-strike, også hadde en fascinasjon for grøssere og bordtennis. Jeg tror vi har kilden til problemet der.

 

At de hadde huset fullt av våpen er mer en tilfeldig bagatell. Eneste sporten jeg ser på som farligere enn bordtennis er dart (man øver på å kaste minispyd mot en blink som er på størrelsen med et øye).

Lenke til kommentar

Jeg tror at spill kan være en trigger, men hvis spill er en trigger så er det mye annet som er det også. for eksempel den skolemassakeren, hvis det var CS som gjorde at han gikk inn å skøt alle, så skal jeg nesten vedde på at en action film eller noe annt ville gi samme effect.

 

jeg tror ikke spill gjør noe mer effect enn voldelige filmer o.l.

Lenke til kommentar
Jeg leser at denne gutten fra Tyskland i tillegg til å spille counter-strike, også hadde en fascinasjon for grøssere og bordtennis. Jeg tror vi har kilden til problemet der.

Støtter den, ja - ufyselig sport. Forby bordtennis nå!

 

Synes det er snodig at man først retter fokus mot dataspill heller enn mot en viss ivrig våpensamler. Selvfølgelig må det være CounterStrike, og ikke pappa, som har utøvd størst innflytelse på den deprimerte galningen.

Lenke til kommentar

Jeg er helt overbevist om at folk som spiller mye CS har lettere for å gå inn på en skole med en Glock i hånda og ta livet av noen mennesker.

 

Jeg kjenner det selv, ikke at jeg har tenkt å begå en massakre. Men at jeg er nærmere nå enn før.

 

Om jeg var 2% før er jeg 4%. Litt vanskelig å forklare. Men det virker i alle fall ikke motsatt.

Lenke til kommentar

nei, jeg sier ikke at det ikke har en effekt, jeg sier bare at hvis et spill får deg til å tippe over (og det er det jeg tror et spill gjør, jeg tror ikke at det gjør at du må utdøve skolemassakre men jeg tror det kan tippe deg over), men da er det nok et eller annet annet i livet som ville tippet deg over uansett..

 

Ikke misforstå jeg prøver ikke å forsvare det han gjorde på noen måte.

 

Men hvis vi skal gjøre spillindustrien ulovlig fordi det er for mye dreping, så må vi nok ta actionfilmene og splatter filmene også.

Lenke til kommentar

Det er vel svært få tilfeller, om noen, der man kan vise til at dataspill har vært en viktig faktor til økt vold i samfunnet. Vi har riktig nok eksempler på at spill (alt fra fotballspill til legowars eller you name it) kan føre til kortsiktig økt aggresjon som følge av at en eller flere spiller. I ekstreme tilfeller har folk også blitt drept med bakgrunn i et spill

 

Ellers husker jeg for et tiår siden eller noe, Bulger-drapet, 2 unger angivelig påvirket av en av childs play filmene, drepte en 2 år gammel gutt. En jente på 6-7 ble drept av 2 jevnaldrene gutter (mulig de var 9-10), som gjorde noe dem hadde sett på Power Rangers. Det er vel ikke lenge siden vi hadde det såkalte "Manhunt"-drapet i England? Vi har hatt saker med folk som har vært påvirket av Beavis & Butthead og andre tegnefilmer.

Jeg tror ikke det finnes forskning som sier at voldsspill og voldsfilmer alene er årsaken til voldelige barn og eventuelle voksne. Vi vet at barn er lettere påvirket av filmer og spill enn voksne, og at dem har vanskeligere for å skille fiksjon fra virkelighet. Problemet er kanskje at enkelte voksne også kan bli påvirket av spill og filmer.

 

Jeg tviler på at den siste episden i Tyskland kan linkes veldig opp mot counter-strike, men vi hadde jo en episode med en som kan ha bikket over på grunn av den siste Batman filmen for kort tid siden.

Lenke til kommentar

Å skylde på mediet når folk er mentalt ustabile blir feil. Blir som å skylde på sola når du blir solbrent. "Sola sin feil! Vi burde forby den slik vi slipper barn som blir solbrent!"

 

Meh.

 

Spilt voldelige spill helt siden barneskolen, og eneste jeg dreper med glede er troll og andre fabeldyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...