Gå til innhold

Synes du spillindustrien gjør at barn og voksne blir mer voldelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Påvirket av spill, filmer og slik det blir mann, uansett hvordan man snur og vender på det. I min spede barndom sparket jeg inn glasset i en dør etter å ha sett Karate kid. Man blir påvirket av tingene rundt oss.

 

Men det at barn blir mer voldelig vil jeg si er bare tull, det er såpass mange andre ting som gjør at man blir voldelig at det er vanskelig om ikke umulig å peke ut en faktor i det sosiale virvarret som dagens samfunn er.

Lenke til kommentar

Solon fikk ikke servert de demokratiske ideene på et sølvfat, de var ingen ting annet enn ville spekulasjoner i fødselstadiets. Så ser vi hvordan de har utviklet seg til hva de er i dag. Likt alt annet, måtte det begynne et sted.

 

Ser du ikke hvor jeg vil hen? Egne meninger er jo viktigere enn noe annet, så kan heller forskning komme siden. Det er ikke forskning som skaper, det er vår evne til å tenke selv.

 

Selv om folk kanskje kan komme med ville spekulasjoner rundt dette, og flesteparten tar feil. Så må de få lov til dette, fordi blant dem kan det være den ene personen som bidrar med noe banebrytende.

Endret av pesja
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å skulle konkludere noe her på forumet, når det ikke er konklusivt i vitenskapen heller. Jeg kan jo si som sant er, at jeg har spilt flere hundre timer med voldelige og syke dataspill uten så mye som en prikk på rullebladet, men det betyr jo ikke nødvendigvis at spill ikke virker inn på folk. Personlig tror jeg spill kan fungere som en trigger for folk som allerede er "fucka i hue", men jeg tror ikke vanlig folk tar skade av litt spilling, selv om det er san andreas eller saints row 2.

Lenke til kommentar
Fordi jeg regner med at han tenkte ut tanken selv, at han jobbet seg frem til resultatet. Ikke at han plutselig fikk en stein i hodet, og tenkte "Hei hva med å gjøre noen endringer her, jeg fikk en ide"

Det er en viss forskjell på ville spekulasjoner og rasjonelt og logisk tankearbeid.

Lenke til kommentar
Fordi jeg regner med at han tenkte ut tanken selv, at han jobbet seg frem til resultatet. Ikke at han plutselig fikk en stein i hodet, og tenkte "Hei hva med å gjøre noen endringer her, jeg fikk en ide"

Det er en viss forskjell på ville spekulasjoner og rasjonelt og logisk tankearbeid.

 

Nettopp. Skulle akkurat til å si dette.

Lenke til kommentar

Eg trur 'voldelege dataspill' blir brukt som ein bortforklaring av små djevelbarn. For å gjere det ekstra synd på seg sjølv når dei kvestar nokon andre med kniv, so gjerningsmannen skal få framstå litt som eit offer og dorge etter sympati.

 

Det var ein liknande hypotese på Penny Arcade. Tre gutar som drepte ein heimlaus, mens dei var på alkohol og marihuana. Deretter kvitterte dei med å skite på liket. "Joa, det minte meg veldig om voldelege dataspel" sa den skuldige. Han har smørt skiten sin på eit lik og koblar det til voldelege dataspel... Kva skal ein sei til det?

 

 

http://kiriath-arba.blogspot.com/2007/02/v...ss-beating.html

 

http://edition.cnn.com/2007/US/02/19/homel...acks/index.html

 

http://www.penny-arcade.com/2007/02/19/ (Gå nedover på sida.)

http://www.penny-arcade.com/2007/2/21/ (Gå nedover på sida.)

 

Når det er sagt, so kan eg tru på at Bumfights har gjort at heimlause har blitt eit mål. Men bumfights er dårleg drittsekk-tv, ikkje eit dataspel.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar

Pesja har et poeng. Denne tråden er om hva du synes, å du kan vel helt sikkert si hva du mener bør gjøres. Så vis ingen kom med ville spekalusjoner så ville ingen ha prøvd å forandre på ting. Det er ville spekulasjoner som får noe gjort. Vi har en ganske stor innflyttelse på samfunnet å viss vi da skal stole på forskere, hva gjør vi egentlig her da?

Lenke til kommentar

For det første: historier som "jeg har spilt GTA masse, men er ikke voldelig" er irrelevante når man ser på generelle trender over et svært stort antall mennesker. Du kan ikke konkludere med at voldelige dataspill/filmer har NULL påvirkning med utgangspunkt i enkelttilfeller, for eksempel deg selv. Det er vel heller ikke sikkert du vet helt hva du ville gjort hvis du var i en presset situasjon. Kanskje du ville hatt LITT lettere for å gripe til vold enn hvis du ikke hadde spilt voldelige spill?

 

For det andre har jeg vanskelig for å tro at ingen blir påvirket av å lære seg opp til å drepe instinktivt i en virtuell virkelighet. Hvis man vurderer effekten på millioner av mennesker, tipper jeg det er en målbar forskjell. La oss si at folk som ikke spiller voldelige spill eller ser voldelige filmer har en tenkt voldskoeffisient på 0,033, mens folk som spiller/ser voldelige spill/filmer har 0,035. Nei, dette er ikke virkelige tall, det er bare for å illustrere og eksemplifisere en tenkt forskjell målt på ET STORT ANTALL INDIVIDER.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...