Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Kabel fra gammelt modem til ny ruter passer ikke?

Anbefalte innlegg

ruteren er en type d-link dir-514 mens modemet er av typen YCL(3 utganger: line,modem og phone/isdn. Problemet er at lan kabelen passer ikke i modemet fra den nye ruteren, så jeg trenger en kabel som går fra liten til stor. Noen som vet noe om dettE?

Mvh Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ruteren er en type d-link dir-615 mens modemet er av typen YCL(3 utganger: line,modem og phone/isdn. Problemet er at lan kabelen passer ikke i modemet fra den nye ruteren, så jeg trenger en kabel som går fra liten til stor. Noen som vet noe om dettE?

Mvh Jørgen

Endret av jcarlsen
Lenke til kommentar
høres ut som modemet ditt er en splitter...

?! og hva kan jeg gjøre med det

Skaffe deg et modem.

Jeg tipper at den gamle ruteren din egentlig var det man gjerne kaller et "rutermodem", dvs. en ruter med et ADSL-modem innebygget.

Din nye ruter er en ruter med 4-port switch og trådløst aksesspunkt innebygget, men altså ikke modem-delen. Den mangler du.

Hva slags rutermodem hadde du før du fikk DIR-514?

Kanskje du kan sette det i såkalt "bridge mode" og bruke det som et rent modem ...

Lenke til kommentar

Hvis du bruker splitter er det noe ala dette:

Fra telefonkontakten din, går det en kabel til line på splitter. Og videre fra dsl/adsl på splitter og til ADSL/DSL på modemet. Og fra modemet og til routeren.

Har du ikke fast telefon, trenger du ikke bruke splitter.

Hvilken leverandør av internett er det du har?

Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg bare kablet speedtouchen sammen med d-linken..og da får jeg nett..men jeg får ikke åpnet porter..jeg har forsøkt å åpne porter i begge ruterne men jeg får det ikke til

Er derfor jeg prøver å bare bruke d-linken men hvis det er som dere sier så går ikke det an..da må jeg vel til med en trådløs switch eller noe.

Lenke til kommentar
Thomson speedtouch 510i er et modem. Det trenger du for å koble deg til internett. Den må tilbake igjen, for så å strekke en kabel fra modem (speedtouch) til routeren.

Thomson SpeedTouch 510i er et rutermodem.

For å bruke det som et "rent" modem, må du sette det i "bridge mode".

NGT har kanskje en veiledning for dette, eller kan du finne en hos Telenor kundeservice som kanskje virker.

Du kan også bruke ST510i slik den er, som et rutermodem, men da ender du opp med 2 rutere etter hverandre, noe som gjør det mer tungvindt hvis du skal forwarde porter osv.

Bruker du ST510i som den er/var, så er det her du må legge inn de data som trengs for å "logge seg på" NGT, hvis det er behov for sånt.

Bruker du ST510i som "rent modem", så må du legge disse data inn i D-Link'en.

Lenke til kommentar
Akkurat nå har jeg bare kablet speedtouchen sammen med d-linken..og da får jeg nett..men jeg får ikke åpnet porter..jeg har forsøkt å åpne porter i begge ruterne men jeg får det ikke til

Er derfor jeg prøver å bare bruke d-linken men hvis det er som dere sier så går ikke det an..da må jeg vel til med en trådløs switch eller noe.

Prøv å koble kabelen fra speedtouchen og inn i en av lan-portene på d-linken. Så restart begge. Da skal dem bridge seg :) Funker ihvertfall for min speedtouch 510i og linksys wrt54g

Lenke til kommentar
Prøv å koble kabelen fra speedtouchen og inn i en av lan-portene på d-linken. Så restart begge. Da skal dem bridge seg :) Funker ihvertfall for min speedtouch 510i og linksys wrt54g

"Bridge seg" ... Her skapes det ny nettverksterminologi! :-)

Hvis du (trådstarter) gjør som Demantios sier, så bør du først:

1. slå av DHCP-servern i D-Link'en

Ettersom det er ST510i som blir din "internet gateway", så er det den som må tildele IP-adresser til datamaskinene dine. Derfor må du fortelle D-Link'en at den ikke skal drive med sånt.

2. gi D-Link'en en lokal IP-adresse i samme subnett som ST510i bruker.

På denne måten kan du gå inn på D-Link'ens "webside" for oppsett av trådløst nettverk, osv. , samtidig som du også kan gå inn på ST510i's "webside".

Jeg har selv brukt "Demantios metode" flere ganger, og det fungerer fint, det.

Lenke til kommentar
dette vil resultere i at d-linken ikke lenger deler ut ip-adresser og fungerer kun som en slags trådløs portal? og at jeg ikke trenger å åpne porer i den?

"Demantios metode", ja? Yes.

Med den metoden bruker du D-Link'en som trådløst aksesspunkt og 4-ports switch.

Du bruker ikke ruter-delen i den.

(Den oppgaven tar ST510i seg av.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...