Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Taue en bil som ikke starter, lurt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rattlåsen slår seg vel ikke på så lenge nøkkelen står i.

 

Kommer jo litt an på hvor man skal, men man greier seg som oftest. Står motoren i gir så lurer jeg på om ikke du får servo.

 

Ikke taue en automatkasse har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe problem å taue en bil med automatgir? I hvertfall ikke om man kan tvinge den i fri. Sett i tenninga å tau i vei. Har gjort det et par ganger med den gamle Renault 5'n vi hadde. Gikk bra det :)

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe problem å taue en bil med automatgir? I hvertfall ikke om man kan tvinge den i fri. Sett i tenninga å tau i vei. Har gjort det et par ganger med den gamle Renault 5'n vi hadde. Gikk bra det :)

ja, men jeg sa taue i gang. For da må man sette bilen i gir for å få dreid rundt motoren, og for å få den i ett forovergir må man som sagt via revers, noe som ikke er gunstig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Manuell: tau i vei! Automat: Sjekk brukerhåndboken for max fart og max avstand. Kassen skal stå i fri uansett om det er aut eller man, og du får ikke servostyring- eller bremser. Anbefaler at den beste sjåføren sitter i den bilen som blir tauet, for uerfarne kan det være problematisk å bli tauet gjennom kryss, rundkjøringer og trafikklys....

Lenke til kommentar
Skal ikke taue i gang en bil med automatkasse. Grunnen er at for å komme til et forovergir må man via revers, og det sier seg selv at ikke er noe kjekt.

 

Og hvilke biler med automat er det som IKKE har "N" mellom rev. og drive?

 

Man setter da bilen i fri FØR man ruller igang.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Taue igang med automat er ikke vellykket uansett. Prøvde en gang med en Chevy G30: Tauet den opp i over 80 og satte kasse i både D, 2 og 1, men ikke kontakt mellom motor og hjul uansett.

Lenke til kommentar

Riktig

 

Mange automat kasser har bare oljepumpa på inngående aksel til kassa. Dvs veivakselen må gå rundt for og få smøring i girkassa. Når du tauer sånne vil ikke girkassa få smøring og den kan rase hvis motoren ikke går. Disse bilene blir ofte tauet på et plan eller med drivhjula over bakken.

 

Mange girkasser er også levert med oljepumpe på inngåede og utgående aksel.. Disse kan du taue så mye du vil.

 

Skal stå hva som er lurt i instruksjonsboka eller ring merkeverksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...