Windoge Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Er det noen her som har erfaring med tauing av en bil som ikke starter? Grunnen til at jeg spør er fordi bremseservo og servostyring er slått av, og at rattlåsen kan slå seg på. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 det er vel oftes når en bil ikke starter at man tauer den men man burde være forsiktig pluss at muskelkraft er en god ting for den som skal sitte og styre bilen som taues. Bremsen og ratte blir veldig tungt.. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Rattlåsen slår seg vel ikke på så lenge nøkkelen står i. Kommer jo litt an på hvor man skal, men man greier seg som oftest. Står motoren i gir så lurer jeg på om ikke du får servo. Ikke taue en automatkasse har jeg hørt. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Skal ikke taue i gang en bil med automatkasse. Grunnen er at for å komme til et forovergir må man via revers, og det sier seg selv at ikke er noe kjekt. Er det forresten Sephiaen du skal taue i gang ? Endret 5. mars 2009 av TMK9B Lenke til kommentar
Benor Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Det er vel ikke noe problem å taue en bil med automatgir? I hvertfall ikke om man kan tvinge den i fri. Sett i tenninga å tau i vei. Har gjort det et par ganger med den gamle Renault 5'n vi hadde. Gikk bra det Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Det er vel ikke noe problem å taue en bil med automatgir? I hvertfall ikke om man kan tvinge den i fri. Sett i tenninga å tau i vei. Har gjort det et par ganger med den gamle Renault 5'n vi hadde. Gikk bra det ja, men jeg sa taue i gang. For da må man sette bilen i gir for å få dreid rundt motoren, og for å få den i ett forovergir må man som sagt via revers, noe som ikke er gunstig. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Grunnen jeg tenkte på var at det ikke er noen oljepumpe som går når motoren ikke går. Men med mindre bilen til tårdstarter en automat, så er man vel litt OT etterhvert. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=527415 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Manuell: tau i vei! Automat: Sjekk brukerhåndboken for max fart og max avstand. Kassen skal stå i fri uansett om det er aut eller man, og du får ikke servostyring- eller bremser. Anbefaler at den beste sjåføren sitter i den bilen som blir tauet, for uerfarne kan det være problematisk å bli tauet gjennom kryss, rundkjøringer og trafikklys.... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Skal ikke taue i gang en bil med automatkasse. Grunnen er at for å komme til et forovergir må man via revers, og det sier seg selv at ikke er noe kjekt. Og hvilke biler med automat er det som IKKE har "N" mellom rev. og drive? Man setter da bilen i fri FØR man ruller igang. Endret 5. mars 2009 av Autofil Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Taue igang med automat er ikke vellykket uansett. Prøvde en gang med en Chevy G30: Tauet den opp i over 80 og satte kasse i både D, 2 og 1, men ikke kontakt mellom motor og hjul uansett. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Det med tauing av automatbiler har med smøring til girkassa å gjøre, om man har smøring på utgående eller inngående aksel elns, husker ikke helt. Endret 6. mars 2009 av WD40 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Riktig Mange automat kasser har bare oljepumpa på inngående aksel til kassa. Dvs veivakselen må gå rundt for og få smøring i girkassa. Når du tauer sånne vil ikke girkassa få smøring og den kan rase hvis motoren ikke går. Disse bilene blir ofte tauet på et plan eller med drivhjula over bakken. Mange girkasser er også levert med oljepumpe på inngåede og utgående aksel.. Disse kan du taue så mye du vil. Skal stå hva som er lurt i instruksjonsboka eller ring merkeverksted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå