Rudde Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg har hørt at 4G nettet skal støtte oppimot 100/100 mbit noe jeg tviler sterkt på at de kommer til å levere. Men hva kan vi vente oss av 4G uten for Oslo? Si 30 min fra... Kommer det til å være noe å skryte av? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 De har nettopp testet 4G i Spania og testene der viste at man i praksis oppnådde opptil 170Mbit ved gode forhold. 4G utenom Oslo vil fungere helt utmerket og trolig yte ca 100Mbit. Problemet er at det tar litt tid å bygge ut sendernettet. I mellomtiden vil man trolig få 21Mbit med 3,5G (HSDPA/HSUPA). Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Tror neppe jeg får 21 mbit 3g her jeg bor (nei det er ikke i skogen) Men hadde vært digg med 100 mbit nett her x] Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Når det blir høyere båndbredde må de gå lenger og lenger opp i frekvens, noe som gir kortere rekkevidde, som betyr at du må ha flere sendere for å dekke områdene. Dette ser vi godt når det gjelder 3G(UMTS) også, der må du ha så og si fri sikt til senderen. GSM går på mye lavere frekvens (900/1800 mhz), så det har mye lenger rekkevidde. 3G vil aldri få like bra dekning som GSM i utkantene, og det vil nok bare forsterke seg med 4G (LTE). Husk også på at jo flere brukere det er på en sender, jo lavere vil hastigheten bli siden frekvensene blir delt mellom alle brukerene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå