Gå til innhold

øke RAM voltage i bios?

xypher606

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en PC som ser slik ut:

Hovedkort: ASUS P5K

CPU: Intel Pentium D 945 3.4Ghz

Minne: 2x Kingston DDR2 HyperX PC5400 512 MB

Harddisk1: IDE Western Digital 160 GB

Harddisk2: IDE Matrox 250 GB

Cd-rom: SATA NEC Dvd Brenner

PSU: NorthQ 4775-400 ATX 400w

Problemet er at denne pc'en ikke starter opp når jeg trykker på strømknappen. Viftene går og strøm + HDD lampene lyser. Jeg må da skru av strømmen igjen, og prøve på nytt. Og igjen og igjen. Må gjøre det kanskje 10-20 ganger før pc'en endelig gir "post-boot beep" og skrur seg på :)

Jeg har vel prøvd så og si alt jeg har kommet over, alle mulige innstillinger i bios +++. Jeg fortsetter å søke etter løsningen daglig. Det eneste jeg ikke har teste at tipsene jeg har kommet over er å sette ram voltage til max i bios, det var en som hadde nøyaktig samme problem, gjorde dette, og problemet var løst.

Jeg har heller ikke testet å oppdatere BIOS til nyeste versjon.

Lenke til kommentar

Du skal ikke behøve å sette volten til max, men til det høyest godkjente for brikkene dine og kanskje opp et hakk på nordbrua.

Her finner du dokumentasjonen til brikkene dine. De skal greie fint å kjøre på 1.9V ut ifra den. Prøv det først med timings på 4-4-4-12 i BIOS. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å øke RAM voltage til 1.9. Ingen effekt.

Oppdaterte BIOS til nyeste versjon. Ingen effekt.

Jeg så på ASUS sine sider, FAQ for hovedkortet, at PC5400 RAM ikke er støttet av hovedkortet. Jeg fjernet mine 2x 512 brikker og satt inn én 2GB PC5300 brikke istedet. Dette hadde heller ingen effekt.

Jeg gir snart opp denne pc'en, føler jeg har prøvd alt snart :p Kanskje dere har flere tips jeg kan prøve? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...