Gå til innhold

Går det å gro paprika?

Anbefalte innlegg

Heisann! Dette er sikkert helt feil del av forumet, men siden paprika er mat, så tenker jeg at det er verdt et forsøk. Jeg har lyst til å gro ett eller annet og lage worklog om det. Jeg har nettopp "planta" en avokado-"nøtt" i vann for å se om det blir en ny avokado, men har ingen før-bilder, så det blir en dårlig worklog. Derfor tenkte jeg på å gro paprika. Jeg har lagt paprikafrø i en boks med vann før, og da kom det såvidt jeg husker små fine planter opp. Det kom ingen paprika.

Jeg vil ikke spise den - ettersom jeg ikke kan fordra paprika - men vil gjerne klare å skape en sånn liten paprikaklump. Noen forslag til hvordan jeg klarer det eller evt. andre typer frukt/grønnsaker jeg kan gro "fra bunnen av"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paprika er en frukt. Uansett, alt av frukt og grønt kan vel gros hvis du gjør forholdene optimale. Hvem har vel ikke hatt en tomatplante i vinduet en gang i løpet av oppveksten?

Beklager hvis dette er feil, men er ikke nesten alt av frukt og grønt man kjøper på supern sterilt? Er det ikke sånn at at egg man kjøper der ikke kan bli til kyllinger?

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Ingenting kan gros. Verbet "å gro" er intransitivt og kan ikke ha noe objekt. Om man skal få noe til å gro, må man dyrke det.

Beklager. Det var selvfølgelig det jeg mente. Sent nå. :)

Egg fra super'n er ikke befrukta. Hvis de var befrukta, ville det vært en kylllng i dem.

Jau, det jeg trodde. Er det slikt med frø som fins inni frukt du kjøper på supern? Er de så bestrålte (eller hva enn som har blitt gjort med dem) at de ikke gror hvis man dyrker dem? (var det rett, h80? :D)

Lenke til kommentar

Jeg gjorde dette selv når jeg var i tiårsalderen. Tok frøene fra en mengde paprikaer og puttet de i diverse kopper med jord. Etterhvert spiret mange av de og ble ganske høye. Gjorde det samme med frø fra chilli, og det fungerte det også (chilliene ble mye mindre men ganske mye mer konsentrert(sterkere) enn de jeg tok frøene fra). Husk å vanne pottene/plantene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...