Gå til innhold

Spanias statsminister sa hva for noe på direkten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De som er nødt å banne for å understreke noe har et alt for dålrig ordforråd.

Her var det snakk om en som snublet i en opplisting. Han sa "para follar" istedenfor "para apoyar". Det var neppe med overlegg.

Det er greit nok. En spontanreaksjon. Men når folk banner i vanlig tale syns jeg det blir for dumt. Slaskete. Husker noe før i tiden som vi kalte folkeskikk. Noen som husker det?

Lenke til kommentar

Jepp. Fundamentet i det er at en skal oppføre seg ordentlig. At man ikke skal være slem mot andre (for å bruke et litt banalt begrep), og at man skal behandle andre pent.

Men banning er ikke å oppføre seg dårlig. Holdninger i så måte er i mine øyne kun et etterheng fra de pietistene som bestemte den offentlige moral på 1800-tallet, og vi har uten store problemer forkastet mye av det tullet de sto for (vi danser og morer oss nok i Norge). På samme alter ofrer jeg gjerne den viktorianske seksualmoral som har vært normgivende i store deler av 1900-tallet.

Lenke til kommentar
har antageligvis et rikere ordforråd enn kristne fundamentalister.

Eeeh?

Banneord er altså også ord, og jo flere ord man kan, og bruker, jo større ordforråd har man. Hvis man derimot, som kristne fundamentalister, nekter å bruke enkelte ord, vil man i mindre grad klare å uttrykke det man mener.

Jeg vet det er sjokkerende, men det er helt sant.

Lenke til kommentar
har antageligvis et rikere ordforråd enn kristne fundamentalister.

Eeeh?

Banneord er altså også ord, og jo flere ord man kan, og bruker, jo større ordforråd har man. Hvis man derimot, som kristne fundamentalister, nekter å bruke enkelte ord, vil man i mindre grad klare å uttrykke det man mener.

Jeg vet det er sjokkerende, men det er helt sant.

Er dette et godt eksempel på et normalt ordforråd?

Jeg er så jævla glad for å se den helvettes fine bilen min igjen, fy faen så jævlig deilig den er. Så så inni helvettes godt. Fy faen! Men nå skal jeg faen meg legge meg, er så jævla trøtt at jeg kunne ha såvet så inni helvettes lenge, hadde det ikke vert for den faens jævla kuk skolen.

Skjønner du?

Endret av Macbook24ghz
Lenke til kommentar
Er dette et godt eksempel på et normalt ordforråd?

Jeg er så jævla glad for å se den helvettes fine bilen min igjen, fy faen så jævlig deilig den er. Så så inni helvettes godt. Fy faen! Men nå skal jeg faen meg legge meg, er så jævla trøtt at jeg kunne ha såvet så inni helvettes lenge, hadde det ikke vert for den faens jævla kuk skolen.

Skjønner du?

Det er verken det ene eller det andre. Det sier ingenting om denne personens ordforråd eller dannelse.

Det viser kanskje mer hvordan noen som konsekvent ikke banner ser for seg at folk som banner bruker slike ord.

Jeg hadde kanskje heller formulert det "Jeg er glad for å se den pene bilen min igjen, satan så deilig den er. Men jeg skal legge meg, jeg er jævla trøtt, kunne sovet skikkelig lenge, hadde det ikke vært for at jeg måtte stått opp for å dra på den jævla skolen."

Rent bortsett fra at avsnittet er ganske kronglete formulert (og at svært få faktisk snakker riksmål), er det brukt påtakelig mye bannskap i avsnittet, noe jeg i løpet av mine år som nordnorsk kjenner av bannskap aldri har opplevd (annet enn når det tidvis er et poeng å banne for banningens skyld, f.eks. for å understreke at banning kan brukes både her og der).

Ellers ser jeg ingen egentlige problemer med utsagnet. Det er kanskje pittelitt vulgært, men selv finner jeg det mer vulgært med følgende (og garantert helt feilaktig utformede) utsagn som altså ikke rammes av den moralkodeks som her dras frem som så viktig;

"Er så schpaa gla for å se den smoothe bilen min igjen, dæng så strøken den er. Så schpaa, ass. Dæng! Men nå skal jeg lizm legge meg, er så jævla (her kommer moralkodeksen inn for første og siste gang, forf. anm.) trøtt at jeg kunne sovet kjempelenge, lzm. Om det ikke var for den trege skolen (skoler er i sin natur trege, da de normalt, med få, om noen unntak er stasjonære, men det er neppe noen adekvat omtale av et skolebygg, tross alt, da det kun oppgir det åpenbare, forf. anm.), lzm."

Jeg ønsker å gjøre det helt klart at jeg på ingen måte går god for ordbruken i dette utsagnet, men ved å konsultere en venninne fra Oslo (originerer fra Notodden, bodd flere år på Oslo Øst) føler jeg at det nok holder passende mål, i alle fall målt mot min motdebattants noe svende skildring av en normal formulering av nevnte utsagn innvevd en del bannskap.

Rent bortsett fra det, retter ikke overnevnte utsagn noe angrep mot noe menneske, det nærmeste er skolen som altså omtales som "faens jævla kuk", men like fullt er en institusjon. Og som ungt menneske skal en jo (i følge Otto von Bismarck) være litt rebelsk og gjøre litt opprør mot institusjoner, så jeg finner ikke det spesielt problematisk.

Udannet ser jeg i alle fall ikke på det som.

Jeg håper dette besvarer ditt spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Langt innlegg

Joda, jeg skjønner jo poenget ditt. Men se for deg f.eks Kongen mens han holder tale: "Kjære landsmenn, vi har hatt et jævla fint år"

Det er jo på en måte litt "slaskete" visst du skjønner :)

Men for all del, jeg får jo ikke anfall om jeg høre noen banne, men jeg synes på en måte det er litt "ufint". (Ikke for å virke prippen)

Vi to har nok en ganske ulik oppfatning om dette her, men det er jo helt naturlig.

Og visst du skulle være nysjerrig ; Ja jeg er kristen. Det tror og håper jeg du og de fleste andre her inne repekterer :)

Lenke til kommentar
Joda, jeg skjønner jo poenget ditt. Men se for deg f.eks Kongen mens han holder tale: "Kjære landsmenn, vi har hatt et jævla fint år"

Det er jo på en måte litt "slaskete" visst du skjønner :)

Tjo, det kan en jo si. For en del år siden ville det sjokkert oss om Kongen sa "du" til noen, eller at statsministeren eller ikke minst lederen for landets største debattprogram (RedaksjonEN, altså) sa "du". Alt endrer seg over tid. Jeg tror faktisk ikke folk ville tatt seg særlig nær av det, da vi uansett har et ganske folkelig kongehus i Norge. :)

Men for all del, jeg får jo ikke anfall om jeg høre noen banne, men jeg synes på en måte det er litt "ufint". (Ikke for å virke prippen)

Vi to har nok en ganske ulik oppfatning om dette her, men det er jo helt naturlig.

Og visst du skulle være nysjerrig ; Ja jeg er kristen. Det tror og håper jeg du og de fleste andre her inne repekterer :)

Det respekterer jeg selvfølgelig, og jeg antar du respekterer min ateisme. Poenget med innlegget var for det meste å motbevise at det er noe korrelasjon mellom dårlig ordforråd (og ikke minst manglende dannelse) og banning.

Problemet mitt er ikke din kristendom, det er når du forfekter det som moralsk rett og galt (til syvende og sist, innerst inne er det kanskje det du mener? :)) å banne.

Innenfor noen kristne grupperinger, og for noen kristne individer er det nok uakseptabelt (kanskje til og med en synd) å banne, men jeg har møtt mange nok kristne til å ha det nyanserte synet at det er nok av dem som gjerne banner, og gjerne gjør det ofte.

At det kan oppfattes som f.eks. å påkalle djevelen er i mine øyne lite relevant for andre enn troende kristne.

All respekt for din religion, men det er ikke min religion. :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig respekterer jeg ditt livssyn, på samme måte som du respekterer mitt.

En veldig skjelden gang glipper det jo en og annen saftig glose fra meg også, men jeg har ikke noe spesielt behov for å banne.

Eks: Den bilen var jævlig fin!/ Den bilen var sykt fin!

Men det denne debatten egentlig handler om var jo sensurering. Visst f.eks Obama faller ned trappen i Det Hvite Hus og skriker "Shit", så ser jeg ikke poenget med at avisene skriver "Obama says sh*t" . De blir for dumt, alle skjønner hva han sier.

Ang. synd når det gjelder banning så vet jeg ikke helt. I bibelen står det at man ikke skal misbruke Guds navn ("Herregud"). Men det er jo vanskelig å skille mellom hva som regnes som banning/ikke banning. "Faen" kommer jo fra ordet Fanden, som er et annet ord for djevelen. Ordet "Jøss" kommer faktisk fra ordet Jesus, dette har utviklet seg over lang tid. For min del er det helt greit å si "Jøss".

Men nå tar jeg kvelden, så du får ha god natt :)

Endret av Macbook24ghz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...