dv2005 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hei! Jeg har gjort noen forsøk på å forevige stjernehimmel og nordlys, uten det største hellet så langt. Er det noen som har noen konkrete tips til hvordan jeg bør forsøke? Jeg har EOS450d, stativ og fjernutløser, samt kitobjektivet + 75-300 teleobjektiv. Og blits, men det regner jeg med ikke er aktuelt ? Alle tips mottas med den største takk =) Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Hei! Jeg har gjort noen forsøk på å forevige stjernehimmel og nordlys, uten det største hellet så langt. Er det noen som har noen konkrete tips til hvordan jeg bør forsøke? Jeg har EOS450d, stativ og fjernutløser, samt kitobjektivet + 75-300 teleobjektiv. Og blits, men det regner jeg med ikke er aktuelt ? Alle tips mottas med den største takk =) Stativ, fjern/trådutløser, ingen filter og ikke blitz. Ellers kan du prøve med lang lukkertid https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=504237 Endret 5. mars 2009 av stonhans Lenke til kommentar
Kakemonstre Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) En god tripod er et must. Kitobjektivet med høyeste blender ,ISO 800 eller høyere og 20sec lukkertid er en god start. Jeg bruker mirror lock istede for fjernutløser for å hindre bevegelse når speilet klapper opp. F eks. disse to bildene fra fredagen er tatt med følgene innstillinger: Camera: Olympus E-520 Exposure: 20 Aperture: f/3.5 Focal Length: 14 mm Exposure: +1.00 ISO Speed: 800 Endret 5. mars 2009 av Kakemonstre Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 En god tripod er et must. Kitobjektivet med høyeste blender ,ISO 800 eller høyere og 20sec lukkertid er en god start. Jeg bruker mirror lock istede for fjernutløser for å hindre bevegelse når speilet klapper opp. F eks. disse to bildene fra fredagen er tatt med følgene innstillinger: Camera: Olympus E-520 Exposure: 20 Aperture: f/3.5 Focal Length: 14 mm Exposure: +1.00 ISO Speed: 800 Vil ikke en lukkertid på 20 sekunder gjøre at både stjernene får "hale" og nordlyset blir ufokusert/dratt? Lenke til kommentar
Kakemonstre Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Vil ikke en lukkertid på 20 sekunder gjøre at både stjernene får "hale" og nordlyset blir ufokusert/dratt? Stjernene beveger seg ikke så merkbart mye på 20 sekunder. Nordlyset blir veldig tilfeldig ,du kan få et fint nordlys med mye struktur eller du kan få en grønn sky. Beste er selvfølgelig lyssterk optikk slik at man kan kutte ned på lukkertiden Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Vil ikke en lukkertid på 20 sekunder gjøre at både stjernene får "hale" og nordlyset blir ufokusert/dratt? Stjernene beveger seg ikke så merkbart mye på 20 sekunder. Nordlyset blir veldig tilfeldig ,du kan få et fint nordlys med mye struktur eller du kan få en grønn sky. Beste er selvfølgelig lyssterk optikk slik at man kan kutte ned på lukkertiden Lukkertid på 20 sek bidrar egentlig bare til å gjøe stjernene blir visuelt mer synlige. For man fotograferer med vidvinkel, noe man bør, vil stjernene så og si forsvinne i det mørket. Ville vært forsiktig med å bruke for høye iso-verdier, da all støyen kan ødlegge stemningen i bilde. Det er også viktig å ha motiv i forgrunnen av bildet. Lenke til kommentar
runniz Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 For å unngå stjernespor tar du 600/brennvidde (35mm). Da får du den laveste lukkertiden du kan bruke for å unngå bevegelse i stjernene. Eksempel: 18mm ~ 29mm i 35mm format; 600/29 = 20 sek. Denne regelen gjelder selvfølgelig ikke nordlysets bevegelser Ellers er det meste nevt; forgrunn av interesse - gjerne lysmalt, lavest mulig iso, stativ og fjernutløser (evt. selvutløser på kameraet). Fokuser på noe langt borte (f.eks en lyskilde), sett så fokusen på manuell. Et evt. UV-filter må taes av, da nordlysets bølgelengde forstyrres og du kan få "bølgelignende" spor i nordlyset. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Bruker selv f4-8 20-30sek lukkertid og iso 200 ved nordlys. Funker som snus det og.. Holder meg unna høy iso som nevnt over, brent meg på den. Lang lukkertid på nordlys er overhode ikke noe problem. Kommer selvfølgelig mye ann på hva du skal ha i selve motivet og da. Da må du komponre for at motivet kommer rett fram. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 For å unngå stjernespor tar du 600/brennvidde (35mm). Da får du den laveste lukkertiden du kan bruke for å unngå bevegelse i stjernene. Hvor kommer tallet 600 fra i denne formelen? Lenke til kommentar
dv2005 Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Takk for alle svar. Det er altså ingen "tjyvtriks" jeg har gått glipp av, her gjelder det bare å ta på seg vottene og prøve mer =) Jeg har nok hatt for lav ISO på mine forsøk. Fine bilder, Kakemonstre. Det er akkurat noe slik jeg ser for meg å få til! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 For å unngå stjernespor tar du 600/brennvidde (35mm). Da får du den laveste lukkertiden du kan bruke for å unngå bevegelse i stjernene. Hvor kommer tallet 600 fra i denne formelen? jeg vil anta at å bruke denne formelen med 600 så har du en grei tommelfingerregel for å unngå stjernespor, er vel ikke noe mer mystisk enn det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå