Gå til innhold

Jobbe i norsjøen, hvilke muligheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Kunne godt tenkt meg å utdannet meg til å jobbe på plattform, men er litt usikker på hvilke yrker det er snakk om da og hvilken utdannelse jeg trenger.

Er klar over at det er masse forsjellige jobber det er snakk om, men trengs der noe ekstra på utdanningen?

Hadde hvert fint med noen linker til hvor jeg kan lese mer om dette, hvilke yrker + hvilke skoler som trengs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur ikkje du treng noke spesielt om du ikkje skal jobbe med sjølve boringa (då må du ha borekurs). Ein kokk er ein kokk uansett om han jobbar på land eller i nordsjøen. Men det er vel ikkje direkte overflod av jobbar der ute for tida så eg veit ikkje om det er det sikraste kortet i stokken for tida. Vurderte sjølv å prøve å få meg jobb der ute, men kom fram til at det var ganske vanskelig

Lenke til kommentar

Det som tar kortest tid, gir ok lønn (600+), passe mye ansvar og behagelig arbeidstempo må være å ta et GK Kjemi&Prosess +VK1 Kjemi Prosess. Da blir du prosessoperatør og har ansvar for det som går i rørene + sikkerhetssystemer (overvåkning) + klarering for vedlikehold og lett vedlikehold.

Ellers tror jeg automatiker utdanning GK Elektro + VK1 Elektromekanisk (tror jeg) + VK 2 Automasjon er ganske ok! Litt mindre ansvar, samme lønn, litt mer å jobbe med.

Minus er jo at du ikke får full lønn med en gang :( (lærlingetid), samt at sjansen for å komme rett ut på plattform ikke er kjempestor, men fullt mulig hvis du viser rette pågansmot og vilje på skolen (gode karakterer) :) Sikkerhetskurs og andre nødvendige kurs betaler selskapene hvis de er interesert i deg!

Ellers er det jo muligt å ta høyere utdanning for å få jobb, men da må det mye skolegang til.

Hvis du er ungdomskole elev er de første valgene fine å ta.

Det finnes flere hundre mulige jobber i nordsjøen og like mange utdanninger, men du bør jo finne noe du kan bli fornøyd med!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Var en del svar her som var til hjelp.

Men hvordan type ingeniører får jobb offshore?

Er der ikke noen som har en link hvor jeg kan lese om de forsjellige arbedistypene de forsjellige ingeniørene har offshore og hvor mye de tjener.

Ved å ta borredekskurs + sikkerhetskurs tror jeg nok at du bare sløser med penger, skal veldig mye til å få jobb med så lite kvalifikasjoner den dag i dag.

Lenke til kommentar
Var en del svar her som var til hjelp.

Men hvordan type ingeniører får jobb offshore?

Er der ikke noen som har en link hvor jeg kan lese om de forsjellige arbedistypene de forsjellige ingeniørene har offshore og hvor mye de tjener.

Ved å ta borredekskurs + sikkerhetskurs tror jeg nok at du bare sløser med penger, skal veldig mye til å få jobb med så lite kvalifikasjoner den dag i dag.

Skal vel mer til en et borekurs+sikkerhetskurs for aa komme offshore ?

Vist ikke saa er det jo ganske kort utdannelse til mange penger :o

Trodde man moette ha grunnlag fra videregaaende , spesiell fagkombinasjon eller noe slikt ?

Lenke til kommentar
Du må vel ha et sikkerhetskurs av et eller annet slag før du får lov til å jobbe offshore tror jeg.

Ja stemmer det, du må ha sikkerhetskurs for å jobbe/være der ut.

Det koster flesk å ta sikkerhets kurs(ene), er ikke sikker kor mange du må ha?

Disse betaler jo oljeselskapene da, så det er normalt ikke noe problem. Vet at det også er mulig å ta det i militæret for noen få utvalgte.

Lenke til kommentar
Du må vel ha et sikkerhetskurs av et eller annet slag før du får lov til å jobbe offshore tror jeg.

Ja stemmer det, du må ha sikkerhetskurs for å jobbe/være der ut.

Det koster flesk å ta sikkerhets kurs(ene), er ikke sikker kor mange du må ha?

Disse betaler jo oljeselskapene da, så det er normalt ikke noe problem. Vet at det også er mulig å ta det i militæret for noen få utvalgte.

Ja om du jobber i et oljeselskap så gjør de det, men ikke om du er mannen fra gata som vil inn i oljen industrien.

Da må du som regel dekke det selv, ca 10000 for sikkerhetskursett. Vet om noen som har tatt borrekurset, tror det var 25000kr det kostet.

Eg har takket nei til kurset, er ikke inntresert i å jobbe på en plattform ute i nordsjøen, men å bygge dem på verftet har eg gjort i mangen år :D

Lenke til kommentar

Sikkerhetskurset koster vel nærmere 13.000. Det må man dekke selv i første omgang. Men får du jobb, er du berget. Værre hvis du ikke får jobb :roll:

Skal du jobbe på dekk, må man ha X antall kurs. Annen utdannelse er egentlig ikke nødvendig. Men du står jo selvfølgelig først i køen om du har det.

Egentlig er nordsjøjobbing mye stress. Det er hele tiden sikkerhet og atter sikkerhet. HMS (helse miljø og sikkerhet) Helvest Mas om Sikkerhet.. Selvfølgelig er det nødvendig, men ikke alle som liker det.

Har du vurdert jobb på båt?

Lenke til kommentar

Båt er slett ikke dumt. Har selv jobbet i oljerelatert virksomhet på båt, og har reist til alle verdenshjørner. Gir jo vesentlig mer å oppleve enn bare Nordsjøen. Men dessverre, pga dårlige tider er det langt mellom de mulighetene i dag.

Lenke til kommentar

Å jobbe på båt er ikke noe alternativ. Er litt for lange turer ute av gangen med tanke på samboer og barn hjemme.

Tja... Kommer an på hvilken båt vi snakker om. Skiftene i nordsjøen er jo 2-3 uker ute, 3 hjemme. Skiftene på f.eks hurtigruten er 3 uker ombord, 3 uker hjemme. Mao. det samme :wink:

Lenke til kommentar

Å jobbe på båt er ikke noe alternativ. Er litt for lange turer ute av gangen med tanke på samboer og barn hjemme.

Tja... Kommer an på hvilken båt vi snakker om. Skiftene i nordsjøen er jo 2-3 uker ute, 3 hjemme. Skiftene på f.eks hurtigruten er 3 uker ombord, 3 uker hjemme. Mao. det samme :wink:

Nordsjøen har vel 2 uker ute og 4 uker hjemme nå..

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

For å jobbe på nordsjøen så burde du ha endel erfaring i tillegg til riktige kvalifikasjoner.

kan jobbe som mye forskjellig ute på sjøen slik som vaskjehjelp, kokk, ingeniør, sveiser, borrer, stilasarbeider.

mye av dette kan du kurse deg frem til, men for å få jobb der ute så burde du egentlig ha noen kjempegode kontakter hvis du ikke har erfaring og referanser å disponere.

kunne tenkt meg etterhvert å jobbe på oljeplattform selv siden jeg er sveiser, men jeg drøyer det noen år til.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om en blir annsatt etter sikkerhetskurs og borredekskurs eller om der trengs mange andre kurs i tillegg.

Nei, kun borekurs og sikkerhetskurs e bortkastet penger, tipper 50 % av norges befolkning sitter med det kurset nå.. Offentlig vgs brønnteknikk / teknisk fagskole eller studere petroleum.

Endret av E}{IT
Lenke til kommentar
Det som tar kortest tid, gir ok lønn (600+), passe mye ansvar og behagelig arbeidstempo må være å ta et GK Kjemi&Prosess +VK1 Kjemi Prosess. Da blir du prosessoperatør og har ansvar for det som går i rørene + sikkerhetssystemer (overvåkning) + klarering for vedlikehold og lett vedlikehold.

Ellers tror jeg automatiker utdanning GK Elektro + VK1 Elektromekanisk (tror jeg) + VK 2 Automasjon er ganske ok! Litt mindre ansvar, samme lønn, litt mer å jobbe med.

VG1 Elektro - VG2 Automatisering - VG3 Automatiseringsfaget - 1+1/2 år Opplæring i bedrift. Fordelen med automasjon er at du blir rød russ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...