Gå til innhold

Opphold i USA

Anbefalte innlegg

Hei!

Familien min tar ett år i USA i 2010/2011.

Jeg har lyst til å være med, men pappa mente at da må jeg ta meg jobb eller studere for jeg kan visst bare være der som dagdriver / turist i 3 måneder, og det har jeg ikke så veldig lyst til, jeg har mest lyst til å ta et friår og bare chille'n på stranda i Cali eller noe i den duren.

Er det noe regel på hvor lenge jeg kan oppholde meg som dagdriver / turist i USA?

.sjur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bah, så da må jeg altså skaffe meg jobb der. Æsj også -_-

Og det får du ikke.

Er du over 20? Hvis ikke kan du få et "-2"-visa under dine foreldre som jeg antar jobber/investerer der borte.

Eventuelt, om du har nok cash kan du drive aktive investeringer, og få et investor-visum.

I California er jo heller ikke veien til Mexico lang, og du kan så reise inn igjen å få 90 nye dager under Visa Waiver-programmet.

Lenke til kommentar

Tenkte meg det.

Over 20 ja.

Cash er det heller ikke mye med :p

I alle fall ikke nok til å drive aktive investeringer.

Fattern skal bortover for å studere, muttern slenger seg med som kone / husmor, minstesøss skal studere og søss vil jobbe, men hu er også under 20, så hu overlever sikkert.

Men kanskje det hadde vært noe ja, ta meg noen turer til Mexico ...

Lenke til kommentar

Tror det går dårlig med jobbingen til din søster, selvom hun er under 20.

Din far vil antagelig få et F-1-visa, mens resten av familien får F-2 basert på din fars visa. Disse visumene gir meg bekjent ikke adgang til å jobbe - de er en oppholdstillatelse uten arbeidstillatelse. Å få en arbeidsgiver i USA til å orke alt styret med sponsorship for en utlendings visum skal det litt til for - og du skal vel være nokså uvurderlig som arbeidstaker for at man orker det slitet - med andre ord ikke en typisk 19-åringjobb...

Jobb blir ihvertfall fryktelig vanskelig er jeg redd, med mindre dere kan få en annen form for visum eller lignende. (eller en arb.giver som gidder å sponse arbeidstillatelsen din...)

Lenke til kommentar
Aha. Ja ja, får bare anbefale henne å studere i stedet.

Få deg jobb i walt disney world, å du får lett visum for ett år :)

Jepp.. Men han sier ingenting om hvor familien skal tilbringe dette året. Da må/bør de i så fall bosette seg i nærheten av Orlando, da. Men anbefaler det året i Disney.. lett :)

Lenke til kommentar

Hvor i usa er det du skal? finnes jo norske forretninger eller noen som har norske røtter. sikkert lettere å få til en avtale om å vaske 1 gang i måneden da.

Du trenger bare å være registrert som lønnsmottaker, osv. Sjømannskirken eller noe? sikkert kjipt siden du ikke er religiøs.

Lenke til kommentar

Behandler ikke Disney World og Disney Land arbeiderne sine bedritent?

Blir California, Santa Barbara tror jeg, husker ikke helt, men innbiller meg det.

Hadde vært enklere om de hadde fulgt opprinnelig plan, Minnesota, da hadde jeg sikkert kunne fått til noe hos en av mange slektninger der, men neida. De måtte til California -_-

Ingenting galt med California, men jeg liker meg bedre i Minnesota og North Dakota :p

Lenke til kommentar
Behandler ikke Disney World og Disney Land arbeiderne sine bedritent?

Blir California, Santa Barbara tror jeg, husker ikke helt, men innbiller meg det.

Hadde vært enklere om de hadde fulgt opprinnelig plan, Minnesota, da hadde jeg sikkert kunne fått til noe hos en av mange slektninger der, men neida. De måtte til California -_-

Ingenting galt med California, men jeg liker meg bedre i Minnesota og North Dakota :p

Er helt andre arbeidsforhold der borte enn her hjemme, bedritent? Hmm, kommer ann på hvordan du er med dem, hvertfall det beste halv året i mitt liv. Evig med minner og opplevelser :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...