Teig Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Har nettopp fullført grunnprogrammet på 6 uker til RYP og skal nå starte på programmet for Ekstrem Muskelvekst. I dette programmet er det en øvelse jeg aldri har trent før - dips. Men hvordan skal jeg øke vekta på løftene når man på denne øvelsen bare trener med egen kroppsvekt? Altså, jeg starter på programmet på *0.7M og avslutter på *1.45M, men hvor skal denne ekstra vekta komme fra? Jeg vet at man kan bruke belte med kjetting hvor man henger på ekstra vekt i form av manualer/vektskiver, men er det tenkt at man skal gjøre det her? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg brukte å ta den totale vekten jeg klarte 10 reps med (dvs. kroppsvekt + ekstra vekt) og regnet ut prosentene ut fra det. Hvis dette gjør at du havner under kroppsvekt i f.eks. 15 reps fasen så er vel enkleste måten å følge selve programmet på å bruke en sånn "gravitron" (dips-maskin med motvekt) eller strikk for å kompensere for de kiloene man skal under kroppsvekt. Hvis ikke man har det må man bare finne på noe kreativt. Hvis f.eks. uke 3 dag 1 er første dag man skal bruke sin fulle vekt eller mer kan man i de 6 treningsøktene før dette ta 3x7, 3x7, 3x8, 3x8, 3x9, 3x9 og få en slags gradvis opptrapping på den måten. Eller man kan trene med en annen brystøvelse frem til man er i stand til å hoppe på det planlagte programmet for dips. Lenke til kommentar
Teig Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Takk for svar. Trente dips for første gang idag, men bare med egen kroppsvekt. Jeg føler derimot at jeg gjorde noe feil, fordi etter et par repetisjoner fikk jeg ekstremt vondt i brystkassa, nærmere bestemt midt mellom brystmusklene. Det var på en måte en veldig trykkende følelse. Er dette vanlig eller er det en indikasjon på at jeg gjør det feil? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Takk for svar. Trente dips for første gang idag, men bare med egen kroppsvekt. Jeg føler derimot at jeg gjorde noe feil, fordi etter et par repetisjoner fikk jeg ekstremt vondt i brystkassa, nærmere bestemt midt mellom brystmusklene. Det var på en måte en veldig trykkende følelse. Er dette vanlig eller er det en indikasjon på at jeg gjør det feil? Var en tråd her for en måneds tid siden hvor en fyr hadde det samme problemet. Har selv aldri hatt akkurat den smerten når jeg har trent dips. Har hatt vondt i selve skulderen, i skuldermuskelen helt på siden av skulderen og noe merkelig smerte i nakke/traps. Tror ikke jeg har rett anatomi for den øvelsen. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg har akkurat samme problemet, men jeg får kun vondt når jeg nærmer meg failure. Det kan hende at du går for dypt, så prøv å begrense bevegelsesbanen og se om det funker. Hvis du må begrense den så mye at den blir veldig kort så er det bare å fortsette med benkpress slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Teig Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Prøvde dips på nytt idag, men denne gangen gikk jeg ikke så dypt. Jeg fikk allikevel store smerter på akkurat samme sted, så det var umulig å fortsette. Awkward: Du sier jeg bør trene benkpress istedet. Men benkpress trener vel ikke alle muskelgruppene som dips gjør? Hvilke andre øvelser bør jeg da trene i tillegg? Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Har selv kjent dette, men for meg var det bare en tilvenningsak. Kjenner ikke noe lengre og dipsa går så det suser. Veldig god øvelse også! Endret 11. mars 2009 av Anthila Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Awkward: Du sier jeg bør trene benkpress istedet. Men benkpress trener vel ikke alle muskelgruppene som dips gjør? Hvilke andre øvelser bør jeg da trene i tillegg? Ja, jeg mener det fordi du må ha en substitutt for dips siden dips gir deg smerter. Det viktigste er ikke hvilken øvelse du kjører, men at du har tilsvarende fremgang på den. Benkpress går i likhet med dips primært på bryst, triceps og skuldre. Den treffer selvfølgelig muskulaturen annerledes mtp. vinkler, hvilken muskel som jobber mest o.l, men i et program som består utelukkende av baseløft mener jeg det er en fullgod erstatning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå